Formule 1

De Formule 1 en FIA zetten waterstof werkgroep op: "Met het tegengaan van de klimaatsverandering..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 7 december 2023 16:01

De Formule 1, de FIA en de elektrische klasse Extreme E werken samen om waterstof aandrijving naar de motorsport te brengen. De Extreme E stapt overigens in 2025 al over op waterstof. De ‘E’ in de naam gaat dan ook naar ‘H’ van hydrogen, de Engelse naam voor waterstof, veranderd worden.

Formula One

"Onze sport heeft een traditie in het op de voorgrond brengen van nieuwe technologieën in ongelooflijk korte tijd," zegt Pat Symonds, F1's chief technical officer, die de nieuwe werkgroep van waterstof zal leiden samen met FIA's single-seater directeur Nikolas Tombazis en Extreme E technisch directeur Mark Grain. "Met het tegengaan van klimaatverandering in ieders gedachten, zijn we toegewijd aan het bevorderen van duurzaamheid," vervolgt hij, "en daarom moeten we alle gebieden van decarbonisatie van de mobiliteitssector onderzoeken. Hieronder vallen duurzame vloeibare koolwaterstof brandstoffen, elektrificatie en waterstof.”

Waarbij Tombazis in gaat op de samenwerking tussen de Formule 1 met de Extreme H. "Deze werkgroep maakt een samenwerking mogelijk die ons in staat stelt om ervaring uit de eerste hand op te doen en bij te dragen aan het begrip en de ontwikkeling van de vele aspecten van waterstofaandrijving die Extreme H zal omarmen. De technische afdeling van de FIA heeft ervaring en knowhow op het gebied van waterstoftechnologie die we zullen inbrengen in de werkgroep, samen met expertise op het gebied van sport, veiligheid en regelgeving," legt Tombazis uit. "Zoals momenteel het geval is in het gehele FIA motorsportportfolio, zullen we lering trekken uit deze samenwerking ten voordele van onze sport en mobiliteit.”

De technische directeur van de Extreme E kijkt uit naar de samenwerking met de koningsklasse van de autosport. “Het is een baanbrekend initiatief," zei Grain. "We kijken uit naar de samenwerking met de Formule 1 en Pat, zowel technisch als operationeel, terwijl we nieuwe technologieën blijven promoten en grenzen blijven verleggen ten behoeve van de motorsport, met waterstof in de voorhoede."

Overigens zijn de plannen om met waterstof te gaan racen niet nieuw. De ACO wil vanaf 2026 in het FIA World Endurance Championship en de 24 uur van Le Mans een klasse instellen die op waterstof rijdt. Tijdens de afgelopen endurance klassieker op het Circuit de la Sarthe presenteerde Toyota al een waterstof aangedreven prototype.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS