Formule 1

De architect van de GT3-klasse ziet wel wat in een Le Mans-kit voor de auto's

Uitgegeven door Wim Boekel • 26 juni 2022 19:11

Tijdens de 24 uur van Le Mans presenteerde de ACO het plan om met ingang van 2024 de GTE-auto’s te vervangen door GT3’s. In deze klasse gaan dan ook alleen privateer teams in actie komen, er is geen ruimte voor teams van de autofabrikanten. Bij de aankondiging meldde de ACO ook dat er een speciaal bodywork komt voor de auto’s ten opzichte van de reeds bestaande kampioenschappen. De autofabrikanten vroegen zich af of hier wel noodzaak voor is. De architect van de GT3-klasse SRO Motorsport-directeur Stephane Ratel staat achter het plan van de ACO.

Stephane Ratel


"Ik ondersteun het plan, omdat het wat nieuws gaat creëren en een nieuwigheid is nooit verkeerd", aldus de Fransman tegenover het Amerikaanse Motorsport. "Deze auto's zullen er gaaf uitzien en dat is de traditie van Le Mans. We hebben altijd ander soort auto's in Le Mans gehad. Denk aan de 'Moby Dick' Porsche 935 met zijn lange staart. Ik denk ook dat het in het DNA van de ACO zit om altijd ter discussie te staan. We weten nog niet hoe anders de auto's zullen zijn, omdat de details nog niet kennen, maar het kan zeker iets speciaals worden."

De GT3's met een andere body zullen gaan racen onder de naam LMGT. Ratel gelooft dat het aantrekkelijk voor eigenaren kan zijn. "Een kracht van GT-racen is dat de auto een goede investering zijn", vervolgt de SRO-directeur. "De eigenaren krijgen speciale auto's, een LMGT zijn aan het einde van hun carrière waarschijnlijk meer waard dan andere GT3's die rond racen over de wereld. Er gaan geen honderden van deze auto's zijn. Het wordt de elite." Ratel ontkent dan ook dat de kosten van deze GT3-machines een barrière opwerpen voor de potentiële klanten.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS