Formule 1

Circuit Zandvoort 70 jaar geleden: circuitdoop met spectaculaire ‘Prijs van Zandvoort’

Uitgegeven door Johan Vis • 7 augustus 2018 06:07 • Print artikel

Vandaag, 7 augustus, is het precies 70 jaar geleden dat het destijds gloednieuwe circuit van Zandvoort officieel werd geopend. Prins Bira van Siam won op 7 augustus 1948 de ‘Prijs van Zandvoort’ met zijn Maserati 4CL.

Circuit Zandvoort 70 jaar geleden: circuitdoop met spectaculaire ‘Prijs van Zandvoort’

De eerste autorace in Zandvoort werd in 1939 georganiseerd op een stratencircuit in het dorp. Gesteund door het succes van het evenement, begonnen vervolgens de voorbereidingen voor de bouw van een permanent circuit. Op 7 augustus 1948 vond de officiële opening plaats, die werd gevierd met de internationale ‘Prijs van Zandvoort’. Ruim 20 coureurs, bijna allemaal Britten, schreven zich in voor de race.

Het startveld bestond uit bolides van nog altijd legendarische merken zoals Maserati, ERA, Alfa Romeo en Bugatti.

Hoogspanning
Voorafgaande aan de finale over 40 ronden, werden er eerst twee heats verreden. De eerste heat werd gewonnen door Reg Parnell (Maserati 4CL), Prins Bira was succesvol in de tweede heat.

Circuit Zandvoort 70 jaar geleden: circuitdoop met spectaculaire ‘Prijs van Zandvoort’

Voor de ogen van vele tienduizenden toeschouwers begon Bira de finale vanaf de tweede startrij. In de derde ronde nam hij de kop over van de Brit Tony Rolt (Alfa-Aitken). Bira nam afstand en leek de race onder controle te hebben. Met nog tien ronden te gaan was de situatie opeens totaal anders. Tony Rolt had het gat met de koploper gedicht, waarna de beide rijders tot op de finishlijn om de zege vochten. Na een race van bijna anderhalf uur kwam Prins Bira als eerste over de finish, met een voorsprong van welgeteld 0,1 seconde op Rolt. Het circuit van Zandvoort had zich bewezen en zich internationaal op de kaart gezet!

30 Grand Prix’ Formule 1
In 1949 won de Luigi Villoresi de ‘Prijs van Zandvoort’ met zijn Ferrari. Louis Rosier (Talbot Lago) zegevierde tijdens de ‘Grote Prijs van Nederland’ in 1950 én 1951. Op 17 augustus 1952 won Alberto Ascari (Ferrari) de eerste Grand Prix op Zandvoortse bodem die meetelde voor het wereldkampioenschap Formule 1. Er zouden vervolgens nog 29 Grand Prix’ met de WK-status volgen. Daarnaast was het circuit de afgelopen zeven decennia het toneel van talloze, prachtige races met een veelvoud aan formulewagenklassen, toerwagens, GT’s en sportscars.

Circuit Zandvoort 70 jaar geleden: circuitdoop met spectaculaire ‘Prijs van Zandvoort’

Historic Grand Prix Zandvoort
Het roemruchte verleden van Circuit Zandvoort herleeft tijdens de jaarlijkse Historic Grand Prix Zandvoort, die dit jaar plaatsvindt op 31 augustus en 1 en 2 september. Raceklassen met onder meer Formule 1-auto’s uit de jaren ’70 en ’80, Formule 3-bolides en DTM-auto’s komen in actie op het circuit, dat deels nog dezelfde lay-out heeft als in 1948. Unieke demo’s van onder meer Porsche en BMW completeren het programma, evenals de rijdersparade door de straten van Zandvoort op zaterdagavond.

Toegang Historic Grand Prix Zandvoort vanaf € 17,50
Een dagkaart voor het duinterrein kost in de voorverkoop slechts € 17,50 (30 euro voor drie dagen). Het prijskaartje van een paddockkaart, inclusief toegang tot de hoofdtribune en het duinterrein, bedraagt in de voorverkoop 30 euro (dagkaart) en 50 euro (drie dagen). Kinderen tot 14 jaar hebben gratis toegang.

Circuit Zandvoort 70 jaar geleden: circuitdoop met spectaculaire ‘Prijs van Zandvoort’

De Paddock Club biedt een unieke kans om uzelf en uw relaties een onvergetelijke dag te bezorgen en nieuwe contacten te leggen. U vindt een overzicht van de arrangementen op historicgrandprix.nl.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS