Christian Horner verklaart 'marginale' beslissing achter teamorder aan Max Verstappen
Uitgegeven door Bas Kaligis • 4 juni 2025 05:16
Christian Horner heeft uitgelegd waarom Red Bull Max Verstappen instrueerde om een positie terug te geven aan George Russell in de spannende slotfase van de Grand Prix van Spanje. Deze beslissing droeg uiteindelijk bij aan het controversiële incident tussen beide coureurs.

Het incident resulteerde in een tijdstraf van tien seconden en drie strafpunten voor Verstappen. De Nederlander zakte van een mogelijke podiumplaats naar de tiende positie op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Horner wilde niet direct ingaan op Verstappens actie richting Russell bij bocht 5, omdat hij nog niet met de coureur had gesproken.
Red Bull koos voor een agressieve driestopstrategie. Het team had geen andere keuze dan harde banden te monteren tijdens de late safety car-periode. Dit maakte Verstappen kwetsbaar voor rivalen op versere, zachtere banden. "De safety car kwam op waarschijnlijk het slechtst mogelijke moment voor onze strategie", verklaart Horner.
De teambaas legt uit dat ze voor een dilemma stonden. "Helaas was de enige set banden die we beschikbaar hadden een nieuwe set harde banden. Ons gevoel was dat een nieuwe set harde banden beter was dan een acht ronden oude, zwaar versleten set zachte banden", aldus Horner.
Horner erkent dat ze achteraf een andere keuze hadden gemaakt. "Met de kennis van nu had je hem buiten gelaten", zegt hij. "Je neemt een beslissing met de informatie die je op dat moment hebt. Het risico met de driestop is dat je in een safety car-situatie kwetsbaar bent."
Na de herstart vielen zowel Charles Leclerc als Russell aan. Russells actie in bocht 1 dwong Verstappen van de baan, wat tot de preventieve instructie leidde. "Het was heel, heel nipt", zegt Horner. "Het leek erop dat het een straf zou worden, daarom werd Max geïnstrueerd om die plaats terug te geven."
Horner pleit voor duidelijkere communicatie vanuit de wedstrijdleiding. "Het zou gunstig zijn voor de teams als de wedstrijdleider die beslissing neemt en zegt dat je hem ofwel teruggeeft of een straf krijgt", meent Horner. "In plaats van te moeten raden wat de stewards gaan denken."