Christian Horner liet wat van zich horen na overwinning Red Bull - Max Verstappen: "Onze slechtste race... vorig jaar"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 9 september 2025 20:08
Voormalig Red Bull-teambaas Christian Horner stuurde een bericht naar Sky F1-commentator Martin Brundle tijdens de Grand Prix van Italië, waar Max Verstappen zijn eerste overwinning sinds Imola behaalde. Horner toonde zich onder de indruk van de prestatie van zijn voormalige team.

Horner verliet Red Bull kort na de Grand Prix van Groot-Brittannië in een verrassende ontwikkeling. De Brit, die sinds 2005 aan het roer stond bij Red Bull Racing, werd vervangen door Laurent Mekies als CEO. Mekies boekte nu zijn eerste Grand Prix-overwinning als teambaas nadat Verstappen een dominante zege behaalde op Monza.
De viervoudig wereldkampioen F1 moest na de start de leiding teruggeven aan Lando Norris vanwege het afsnijden van de chicane, maar passeerde de McLaren-coureur snel opnieuw en gaf de koppositie niet meer af. De race werd officieel de snelste Grand Prix aller tijden met een tijd van één uur, 13 minuten en 24 seconden.
Voor Red Bull Racing betekende het een welkome opleving na een moeilijke periode. Vorig jaar eindigde Verstappen nog 38 seconden achter winnaar Charles Leclerc op hetzelfde circuit. Horner kon zijn waardering voor de prestatie niet voor zich houden en stuurde een bericht naar Brundle tijdens de live-uitzending.
“Een bericht van Christian Horner hier eigenlijk”, meldde Brundle op Sky F1. “Hij zegt: ‘Dit was onze slechtste race vorig jaar. We hadden het verkeerde downforce-niveau, en hoe hard het team heeft gewerkt aan dat pakket en geweldig werk heeft geleverd. Natuurlijk hebben ze het omgedraaid.”
Verstappen had eerder uitgelegd hoe hij vasthield aan een setup-keuze voor de RB21 waar “sommige mensen” binnen Red Bull niet van overtuigd waren. Het bleek een meesterzet, en de Nederlander leverde opnieuw op zondag. Ondanks de overwinning waarschuwde Max Verstappen dat dit niveau niet per definitie de norm wordt, omdat de prestaties nog steeds circuitafhankelijk zijn.
“Ik denk dat het nog steeds een beetje circuitafhankelijk is”, verklaarde Verstappen. “Hier rijd je lage downforce, het lijkt er altijd op dat onze auto iets competitiever is bij lage tot medium downforce.”




