Charles Leclercs 'vreemde' inzinking laat Ferrari verbijsterd achter
Uitgegeven door Bas Kaligis • 7 augustus 2025 10:01
Ferrari-teambaas Fred Vasseur heeft toegegeven dat het team nog steeds zoekt naar antwoorden voor de verbluffende prestatie-ineenstorting van Charles Leclerc tijdens zijn laatste stint in de Grand Prix van Hongarije.

De Monegask veroverde verrassend pole position op de Hungaroring en hield aanvankelijk de leiding vast. Wat begon als een potentiële overwinning eindigde echter in een teleurstellende vierde plaats, een resultaat dat Ferrari met raadsels achterlaat. Leclerc's pole gaf Ferrari een zeldzaam voordeel vanaf de eerste startrij in een seizoen gedomineerd door McLaren. Hij behield zijn voorsprong na de start en zijn tempo bleef competitief gedurende de eerste twee stints, ondanks Oscar Piastri's agressieve undercut-poging en Lando Norris' alternatieve strategie.
Na zijn tweede pitstop stortte alles in. Leclerc's tempo kelderde dramatisch en hij werd snel ingehaald door Piastri en vervolgens door Mercedes-coureur George Russell. Hij kreeg ook nog een tijdstraf van vijf seconden voor het bewegen onder het remmen tijdens Russells inhaalactie - een wanhopige poging om vast te houden aan een podiumplaats die wegglipte. Vasseur gaf na de race toe dat het team verbijsterd was door het plotselinge prestatieverlies: "De situatie was vrij vreemd. We hadden alles onder controle tijdens de eerste veertig ronden. De eerste stint hadden we goed onder controle, de tweede was wat moeilijker maar nog steeds beheersbaar. De laatste stint was een ramp, zeer moeilijk om te rijden, de balans was er niet en eerlijk gezegd weten we nog niet precies wat er gebeurd is."
De ernst van het probleem was zodanig dat Vasseur vreesde dat de Ferrari niet eens de finish zou halen. "We moeten onderzoeken of er iets kapot is aan het chassis of wat dan ook. Op een gegeven moment dacht ik dat we de race nooit zouden uitrijden. We kunnen blij zijn dat we in deze situatie nog punten scoorden met een vierde plaats." Speculatie in de paddock suggereerde dat rijhoogteproblemen de oorzaak waren, maar Vasseur ontkende dit en gaf aan dat het team een mogelijk chassisprobleem vermoedt.
Ondanks de dramatische terugval was Leclerc er snel bij om te benadrukken dat Hongarije een eenmalig incident was. "We moeten ernaar kijken zodat het nooit meer gebeurt, want de auto was gewoon onbestuurbaar. Maar ik denk niet dat we dit ergens anders weer zullen hebben." Met de zomerstop nu onderweg heeft het team tijd, maar ook toenemende druk, om ervoor te zorgen dat Leclerc's plotselinge val niet een terugkerend thema wordt.
"Het is echt frustrerend omdat we onze eerste pole position van het seizoen pakten. De eerste twee stints gingen best goed, maar we verloren volledig het tempo in de laatste run", concludeerde Vasseur, Ferrari's zoektocht naar antwoorden benadrukkend.




