Aston Martin heeft 16 punten in het constructeursklassement, gelijk met Kick Sauber; verbleekt de ster van Alonso?
Uitgegeven door Peter Vader • 6 juni 2025 06:00
Aston Martin lijkt alles in zich te hebben om vooraan mee te rijden. Om net zo snel te zijn als McLaren, Red Bull en Ferrari. En in het verleden reden ze ook vooraan. Maar Aston Martins seizoen 2025 is tot nog toe één grote teleurstelling. Er waren veel problemen aan het begin van het seizoen en zijn zelden successen te melden geweest. Het bleef beperkt tot een Q3-finish op zaterdag of het behalen van een paar punten tijdens een Grand Prix. Het resultaat is dat er in het constructeursklassement nu zestien punten staan genoteerd achter de naam Aston Martin. Precies evenveel als het als hekkensluiter bekend staande Kick Sauber. Nog voor Alpine, ja, dat dan weer wèl. Een beetje triest als je je bedenkt dat tot twee seizoenen geleden hun onbetwiste nummer 1-coureur – Fernando Alonso – de tweede grootste coureur op de grid was.

Alonso is onzichtbaar
En daar gaat het nou om. Fernando Alonso is dit jaar een onzichtbare coureur, terwijl hij twee jaar geleden nog het gezicht was van een agressief en vechtend Formule 1-team. Aston Martin wist toen in zes van de eerste acht races het podium te bereiken! Maar dit jaar lijkt de tweevoudig wereldkampioen in grote moeilijkheden te verkeren, dankzij zijn vele uitvalbeurten, de niet altijd even effectieve strategieën en een AMR25, die duidelijk niet de snelste van het veld is. Pas tijdens zijn thuis-Grand Prix in Spanje slaagde Alonso erin om zijn eerste WK-punten van 2025 te behalen. Dat kon hij door een strategische keuze die hij goed benutte tijdens de safetycar-periode.

Niet echt blij...
Fernando Alonso is niet echt te spreken over zijn bolide: “De auto heeft geen snelheid op het rechte stuk. Ik heb nog niet één keer ingehaald met DRS. In Barcelona haalde ik in in bocht 3, aan de buitenkant, wat zeker geen normale plek is, maar we moeten manoeuvres bedenken om de beperkingen van de auto te overwinnen. Ook in Imola heb ik in de laatste ronden drie keer ingehaald bij het uitkomen van bocht 7. We moeten deze situatie oplossen en op het rechte stuk inhalen met DRS, zoals iedereen doet. We moeten onze snelheid op de rechte stukken wat verbeteren en ook onze beheersing van de bandenslijtage verbeteren. Zoals ik al zei, op zaterdag zijn we best competitief, maar op zondag doen we altijd een stapje terug. Ik ben sowieso tevreden over de laatste race: de eerste punten van het seizoen, een safetycar die op het juiste moment in de baan kwam, alles werkte. Maar als we terug konden naar donderdag en het hele weekend opnieuw konden rijden, zouden we zeker iets aan de auto moeten veranderen om hem geschikter te maken voor zondag dan voor zaterdag.”

Slechte aerodynamische efficiëntie
Deze uitspraken van de Spanjaard bevestigen een van de belangrijkste kritieke punten van de auto, namelijk de slechte aerodynamische efficiëntie van de carrosserie, wat zich vertaalt in een lagere topsnelheid dan die van de concurrentie. En de AMR25 heeft bovendien een probleem met het beheer van de achterbanden. Het verminderen van de aerodynamische belasting om snelheid te winnen op het rechte stuk, is in feite geen optie. Dit zou de auto alleen maar instabieler maken in bochten, het wegglijden van de achterkant stimuleren en de slijtage van de banden verder verergeren.

Momenteel erg bitter
Het zijn allemaal zaken die zich openbaren tijdens de race, wanneer de degradatie van de banden de structurele beperkingen van de auto blootlegt. De hoop bij Aston Martin is nu dat het kortgeleden geïntroduceerde updatepakket een eerste stap is om de steeds terugkerende problemen van de AMR25 te verhelpen. Hoop doet leven, dus iedereen hoopt op betere tijden. Ambities genoeg bij Aston Martin, evenals motivatie. Maar dit seizoen blijven de prestaties structureel onder de maat. Het zal ongetwijfeld gaan verbeteren door de komst van Adrian Newey, die zich niet bemoeit met de huidige auto. Maar het is momenteel erg bitter om het prestigemerk zo te zien worstelen.

Foto's: Aston Martin Aramco Formula 1® Team
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!