Andrea Stella over 'linke' keuze McLaren nu Verstappen nadert: "Ontwikkeling MCL39 zou 2026-project zwaar schaden"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 4 november 2025 08:47
McLaren-teambaas Andrea Stella heeft geen spijt van de keuze om de ontwikkeling van de MCL39 stil te leggen. Verdere upgrades dit seizoen zouden het 2026-project te veel schaden, stelt hij na de Grand Prix van Mexico. Toch kan het een linke keuze zijn nu Max Verstappen nadert in de WK-stand.

Terwijl McLaren halverwege het seizoen de stekker uit de MCL39 trok, bleef Red Bull Racing upgrades toevoegen aan de RB21. Daardoor is Max Verstappen opnieuw een geduchte concurrent voor Lando Norris en Oscar Piastri in de titelstrijd. Van de dominantie van de papaja-oranje bolide uit de eerste seizoenshelft is weinig meer over – Mexico uitgezonderd.
Voor McLaren weegt de lange termijn zwaarder. Het reglement verandert volgend jaar volledig, en wie vroeg begint met de ontwikkeling van de 2026-auto ligt voor op de concurrentie. Het budgetplafond dwingt teams bovendien tot strategische keuzes: elke euro die nu wordt uitgegeven gaat ten koste van volgend jaar.
Stella legt uit waarom McLaren bewust koos voor 2026. "Ons 2026-project zou er zwaar onder lijden. Wij willen kampioenschappen winnen in de toekomst. Daarvoor heb je een competitieve auto nodig. We hebben heel bewust gekozen voor het moment waarop we onze volledige aandacht naar 2026 verlegden."
De Italiaan benadrukt dat de MCL39 aerodynamisch al uitontwikkeld was. "Om één punt aerodynamische efficiency toe te voegen – zoals we deden rond Oostenrijk en Canada – kost ons weken. We zaten op een plateau. Bij de 2026-auto voegen we elke week veel downforce toe. Daar zit de winst."
McLaren kampt bovendien met strengere restricties dan de concurrentie. Als constructeurskampioen mag het team minder windtunneltijd gebruiken. "We hebben geen onbeperkte middelen. Dus moeten we scherp zijn in hoe we onze resources verdelen."
Over Red Bull speculeert Stella dat het team wellicht meer marge had. "Ze hadden aan het begin van het seizoen specifieke problemen. Misschien kunnen ze daardoor efficiënter focussen op 2025 en zijn ze bereid iets op te geven voor 2026."
Red Bull-teambaas Laurent Mekies erkent openlijk dat de doorontwikkeling van de RB21 ten koste gaat van 2026. Toch vindt hij het de juiste keuze. Het team moet valideren of simulaties overeenkomen met de werkelijkheid – een probleem waar Red Bull de afgelopen twee seizoenen mee kampte. "Het is cruciaal dat we met deze auto begrijpen of onze manier van data analyseren klopt. Die tools en methodologie gebruiken we ook voor volgend jaar, ondanks het compleet andere reglement", aldus Mekies.




