Ambitieus Audi heeft duidelijk doel in de Formule 1: "Tonen waar 'Made in Germany' voor staat"
Uitgegeven door Wim Boekel • 11 februari 2023 07:02
Audi komt in 2026 naar de Formule 1 en is volop bezig met de ontwikkeling van de motor. Het Duitse merk heeft ook een belangrijk doel en dat is meestrijden voor de overwinningen. Een lastige taak als we de directeur van Audi Motorsport, Adam Baker mogen geloven. Het is een hele nieuwe weg die het automerk is ingeslagen.

“We vervelen ons zeker niet”, aldus Baker tegenover Bild. “Het ontwikkelen van een F1-hybride aandrijving is een van de grootste uitdagingen die een engineer en een technieker in de schoot geworpen kan krijgen. De weg is lang en complex, dus was het belangrijker dat we in staat waren om het proces direct op te starten, toen de motorenreglementen vorige zomer werden goedgekeurd. Het wordt lastiger met de technische regels voor het chassis.”
Het probleem wordt door het hoofd van Audi Motorsport haarfijn uitgelegd. “We houden er van om de prestaties van de krachtbron in de simulator te meten met rondetijden”, vervolgt Baker. “Het algehele concept van de auto, bestaande uit chassis en krachtbron is hierbij beslissend. Helaas tasten we nog in het duister tot het eerste concept beschikbaar is in de zomer en we de definitieve versie voor de FIA halverwege 2024 hebben. Maar, er zijn genoeg dingen die tot dan te doen zijn.”
Ondanks dat het automerk de 24 uur van Le Mans diverse malen gewonnen heeft, is de ontwikkeling van een F1-motor iets totaal anders en beschikt Audi niet over de kennis hiervoor. “We moeten een inhaalslag maken”, vertelt de directeur. “Maar we hebben genoeg tijd en een super ervaren team daarvoor aan boord. Ik denk aan de erg succesvolle DTM-jaren, onze betrokkenheid in de Formule E, ons Le Mans-tijdperk. Ondank dat, in het eerste seizoen, gaat het om de hoogst mogelijke betrouwbaarheid.”
Waarna de baas van Audi Motorsport een duidelijk doel uitspreekt: “We willen altijd verbeteren. Ons doel is om vooraan te staan in het derde jaar. Daarvoor hebben we een topsysteem nodig. We willen tonen waar ‘Made in Germany’ voor staat, een betrouwbare krachtbron op het hoogste niveau.”




