Adrian Newey: 'Angst voor falen' drijft ontwerp Aston Martin voor 2026
Uitgegeven door Bas Kaligis • 16 november 2025 10:45
Formule 1-ontwerplegende Adrian Newey heeft onthuld dat een krachtige mix van druk en passie zijn nieuwste uitdaging voedt: het ontwerpen van de eerste F1-auto van Aston Martin voor de nieuwe regelgeving van 2026.

De 65-jarige engineering-icoon, wiens ontwerpen meer dan 200 racezeges en meerdere wereldtitels opleverden met onder andere Max Verstappen, leidt nu het technische project van Aston Martin voor het nieuwe chassis- en krachtbrontijdperk. In een interview op de website van Aston gaf Newey toe dat zelfs na decennia aan de top een "angst voor falen" zijn genadeloze jacht op prestaties blijft voeden.
"Een deel van mijn motivatie is die angst voor falen", bekende Newey. "Ik heb geprobeerd te leren om dat constructief te gebruiken, omdat het het verschil is tussen te veel druk, of verkeerd beheerde druk die fouten veroorzaakt, versus leiden tot een vrij gefocuste en tunnelvisie-achtige staat."
Sinds zijn komst naar Aston Martin eerder dit jaar heeft Newey zich gestort op de monumentale taak om de kandidaat voor 2026 vorm te geven. Zijn totale onderdompeling in het ontwerp is niet onopgemerkt gebleven thuis. "Mijn vrouw klaagt de laatste drie, vier maanden sinds ik bij het team kwam dat ik in een ontwerptrance zit. Ik begrijp wat ze bedoelt, dat ik niet links en rechts kijk en waarschijnlijk niet erg sociaal ben. De beperkte verwerkingskracht die ik heb is allemaal geconcentreerd op de taak die voor ons ligt, gezien deze dringende deadlines."
Ondanks de persoonlijke intensiteit van zijn werk benadrukte Newey het collectieve karakter van succes. "Het gaat uiteindelijk allemaal om het team en hoe we samenwerken."
Newey beschreef het huidige moment als een transformatie voor de operatie van Aston Martin in Silverstone, die snel haar personeelsbestand en faciliteiten heeft uitgebreid in afwachting van 2026. "Het eerlijke antwoord is: ik heb absoluut geen idee", gaf hij toe toen gevraagd werd wat hij verwacht van de eerste auto voor 2026. "We bevinden ons in een periode van transformatie. We zijn als team snel gegroeid. Het is nu in een stabilisatiefase. Na enorm in aantallen te zijn gegroeid, moeten we iedereen nu tot rust laten komen en goed samen laten werken."
Newey deelde zeldzame inzichten in zijn creatieve proces en leiderschapsstijl. In plaats van uitsluitend te vertrouwen op grote vergaderingen, verkiest hij nauwe samenwerking met engineers om nieuwe ideeën te genereren. "We zijn een team van ongeveer 300 engineers. Samenwerking is natuurlijk het belangrijkste aspect en in veel opzichten meer dan individuele talenten binnen de organisatie."
"Ik breng waarschijnlijk ongeveer vijftig procent van mijn dag door met werken met de andere engineers, hetzij op één-op-één niveau, verzameld rond een CAD-station, of in vergaderingen. Ik geef eerlijk gezegd de voorkeur aan het eerste, omdat ik denk dat één-op-één vergaderingen vaak de plek zijn waar je kunt brainstormen. De grote vergaderingen worden, als je niet oppast, procedurele informatie-uitwisselingen zonder dat er echt nieuwe ideeën uit komen, wat natuurlijk het belangrijke deel is."
Met de nieuwe regelgeving die nadert, werkt het technische team van Aston Martin keihard om belangrijke mijlpalen te halen. De eerste test achter gesloten deuren staat gepland voor eind januari. "We staan onder intense druk om de belangrijkste architectonische delen van de auto - dat is de versnellingsbak, gevolgd door het chassis, de voorophanging, de achterophanging enzovoort - op tijd vrij te geven voor de test in januari", onthulde Newey.
Terwijl Aston Martin zijn volgende hoofdstuk in de gaten houdt, blijft de combinatie van bescheidenheid en obsessie van Newey zijn vakmanschap definiëren.




