Formule 1

'Achterpoortje’ in F1 2026-motorreglement: wat is er aan de hand?

Uitgegeven door Bas Kaligis • 22 december 2025 07:00

De voorbereidingen op het target="_blank">Formule 1-seizoen 2026 zijn in volle gang, maar discussies over de technische F1-reglementen blijven opduiken. Vooral één specifiek artikel over de target="_blank">power units krijgt veel aandacht.

FIA F1

De regelwijziging van 2026 wordt naar verwachting de grootste omwenteling in de 76-jarige geschiedenis van het wereldkampioenschap. Niet alleen het chassis en de aerodynamica gaan op de schop, ook de F1-motoren worden compleet vernieuwd. De nieuwe regels dreigen de gevestigde orde flink door elkaar te schudden.

Het gaat specifiek om Artikel C5.4.3 in het Technisch Reglement. Dit artikel definieert de maximale compressieverhouding van een cilinder (16.0) én de meetomstandigheden. Die metingen vinden plaats bij kamertemperatuur, dus wanneer de motor koud is. Tijdens het rijden stijgt de temperatuur echter aanzienlijk, waardoor de compressieverhouding zou kunnen toenemen tot boven het gestelde maximum. Meerdere motorleveranciers zouden dit principe bewust benutten vanwege de potentiële voordelen voor vermogen en brandstofverbruik.

De FIA erkent de situatie. De autosportfederatie wijst erop dat thermische uitzetting de afmetingen bij bedrijfstemperatuur kan beïnvloeden, maar de huidige regels schrijven geen metingen onder warme omstandigheden voor. Het onderwerp wordt nog besproken in technische werkgroepen met de motorleveranciers. Aanpassingen aan de reglementen of meetprocedures behoren tot de mogelijkheden.

Bronnen relativeren de kwestie. Formule 1 is net zozeer een ingenieurscompetitie als een raceklasse. Het benutten van de reglementen zoals ze geschreven staan, hoort bij de sport. Denk aan flexibele voorvleugels of het kunstmatig verlagen van bandenspanning: gebieden die niet expliciet door de regels worden afgedekt, nodigen uit tot ontwikkeling.

“Het is een term die vaak wordt gebruikt, maar het reglement is gewoon tekst met een betekenis. Jij bepaalt wat die betekenis is en daar werk je naartoe”, zei voormalig McLaren-topman Paddy Lowe ooit. “Er is geen overkoepelende regel die zegt: ‘en bovenal moet je binnen de geest van wat bedoeld was blijven.’ Zoiets als de ‘geest van het reglement’ bestaat niet in de Formule 1.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS