Aan de top komen in de F1 is een krachttoer, maar er blijven: "Al het gepraat en al dat soort onzin, denk ik dat..."
Uitgegeven door Peter Vader • 8 februari 2025 18:00
Aan de top komen in de Formule 1 is een krachttoer. Aan de top blijven is op zijn minst zo’n zelfde krachttoer. Maar je terugvechten naar de top, waar je ooit eens was, dat is waarschijnlijk het allermoeilijkste. Renault is er een voorbeeld van. Ook al heet dat Formule 1-team tegenwoordig Alpine. Maar ja, “what’s in a name?”, het gaat erom wie betaalt, nietwaar? Dat brengt ons bij Oliver Oakes, de huidige F1-teambaas van Alpine. Hij reageerde deze week op beweringen van de voormalige Alpine-teambaas Otmar Szafnauer, dat Renault zich te veel bemoeide met de zaken van zijn Formule 1-team.
Alpine teambaas Oliver Oakes: "Ik denk dat we ons gewoon op onszelf moeten concentreren. En zelfs met al het lawaai over de krachtbron en al het gepraat over verkopen en al dat soort onzin, denk ik dat mensen al hebben gezien dat we ons daar niet echt meer druk om gaan maken.”
Verschil van inzicht
Dat Renault zich te veel bemoeide met de zaken van zijn Formule 1-team zou zo maar kunnen, zou je zeggen, maar er moet ook niet worden onderschat dat Otmar Szafnauer de nodige wrok koestert ten opzichte van Alpine en Renault. Dat is een gevolg van zijn ontslag dat hij kreeg van Renault CEO Luca de Meo. De twee heren hadden een verschil van inzicht over het tijdsbestek dat nodig was om Alpine aan de top van de Formule 1 te brengen. Dat was in de tijd dat Laurent Rossi de CEO van Alpine was, onder het toeziend oog van De Meo, en hij een plan uitgestippeld had dat ervoor zou zorgen dat Alpine weer races zou winnen. Dit plan betekende dat Alpine in 2024 bovenaan zou staan. Dat ging dus even niet werken, wat leidde tot het ontslag van Laurent Rossi. En daarna volgde Otmar Szafnauer, nadat tweevoudig F1-wereldkampioen Fernando Alonso Alpine vaarwel had gezegd en de 'rising star' Oscar Piastri ook ineens voor een ander team koos. Niet handig. Na zijn ontslag bleef Szafnauer van de daken schreeuwen dat ze bij Renault niet wisten hoe ze het Alpine F1-team moesten managen. Ze moeten er zich er niet mee bemoeien. Szafnauer zei: "Laat het! Het is zo anders dan een autobedrijf runnen, je moet het gewoon aan de experts overlaten." Misschien zat er een kern van waarheid in, maar hij maakte er bepaald geen vrienden mee.
Otmar Szafnauer zei: "Laat het! Het is zo anders dan een autobedrijf runnen, je moet het gewoon aan de experts overlaten."
Veel veranderd
En hoewel Alpine nog geen succes heeft geboekt, is er sinds het vertrek van Szafnauer veel veranderd bij Alpine. Bruo Famin was tijdelijk de Alpine-baas, maar hij verdween net zo snel als hij gekomen was, nadat hij van begin af aan had geroepen dat zijn functie van tijdelijke aard was. Hij werd vervolgens opgevolgd door de doorgewinterde Oliver Oakes, die met plannen in zijn hooofd rondliep om zelf een F1-team te beginnen. En dan is er natuurlijk de opzienbarende terugkeer van Flavio Briatore als uitvoerend adviseur, die hoogst persoonlijk door Luca De Meo werd uitgekozen.
F1 is complexe business
Oliver oakes reageerde afgelopen week op de uitlatingen van Szafnauer dat Renault te veel zat mee te doen met: "Ik denk dat het eerlijk is om te zeggen dat elementen ervan waar zijn. Het is echter te gemakkelijk om altijd de vinger te wijzen naar iemand die zich 'ermee bemoeit', want soms moet je jezelf afvragen, nou, waarom moeten ze zich ermee bemoeien? Is het omdat wij de zaken niet afhandelen? Is het omdat we echt onze ogen van de bal hebben afgehaald? Je kunt in het begin gefrustreerd raken, maar dan doe je een stap terug en zeg je: ‘Eigenlijk hadden we dat beter moeten doen, maar dat wilden we niet horen.’ Ik denk niet dat het nodig is om dingen te verbergen. Ik denk niet dat het nodig is om ze (Renault, red.) op afstand te houden. Ik denk dat we uiteindelijk moeten samenwerken. We moeten dat vertrouwen opbouwen. F1 is een complexe business, net als de autowereld, en je kunt het niet altijd goed doen. Ik denk dat wat er eerder is gebeurd, duidelijk is: iedereen heeft zijn eigen mening. Van mijn kant zijn de dingen nu misschien een beetje anders. Misschien heeft Luca directer contact met mij en Flavio. Misschien heeft het team het juiste dieptepunt bereikt om te resetten. Ik weet het niet. Uiteindelijk weerhoudt niets daarvan je ervan om een goede raceauto te maken”, aldus Oakes, die besloot met: "En ik denk dat we ons gewoon op onszelf moeten concentreren. En zelfs met al het lawaai over de krachtbron en al het gepraat over verkopen en al dat soort onzin, denk ik dat mensen al hebben gezien dat we ons daar niet echt meer druk om gaan maken.” De weg omhoog lijkt al gevonden.
Alpine eindigde in 2024 op het nippertje als zesde in het constructeursklassement. Dit kwam vooral door het dubbele podium tijdens de Grand Prix van Sao Paulo. Dat maakte veel punten goed. In 2025 kan het alleen maar beter worden want er is stevig gereorganiseerd.
Flavio Briatore en Luca de Meo (Foto: media.alpinecars)
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!