Formule 1

24H Le Mans 2022 - Toyota wint Le Mans met één-twee; Tijmen van der Helm beste Nederlander bij debuut + UITSLAG

Uitgegeven door Wim Boekel • 12 juni 2022 15:29

Toyota heeft met Sebastien Buemi, Brendon Hartley en Rio Hirakawa de 24 uur van Le Mans 2022 gewonnen. Het was overigens een één-twee voor het Japanse automerk. De Glickenhaus volgde op flinke achterstand op de derde plek.

Start_24U_van_Le_Mans_2022

De start van de 24 uur van Le Mans verliep slecht voor de auto met het nummer 22 van United Autosports. De Oreca kwam klem te zitten tussen de twee auto’s van WRT. Zowel de Oreca van United Autosports als Realteam WRT moesten langdurig naar de pits. Rene Rast, de teamgenoot van Robin Frijns, kreeg een minuut straf voor het veroorzaken van de crash. Het betekende dat Robert Kubica de leiding nam.

Corvette, waar onder andere Nicky Catsburg voor rijdt, had de controle in de GTE-Pro. Beiden auto’s reden op positie één en twee. Daarentegen waren Porsche sterk in de GTE-Am. In de LMH-klasse lagen beide Toyota GR010 Hybrid aan de leiding. Het was Gianmaria Lopez die met 10 seconden leidde over de andere auto van het team.

 Jota_LMP2_38_Le_Mans_2022

De beide Toyota’s waren de eerste zes uren nooit ver van elkaar. De Toyota met het nummer 7 pakte de eerste positie terug, nadat Lopez van de baan ging. Op dat moment lag de Glickenhaus met Pipo Derani achter het stuur al 2,5 minuut achter op de Toyota’s. Alpine kende echter met de oude LMP1 de nodige tegenslagen. De Franse auto lag na zes uur al op zeven ronden achterstand.

In de LMP2 lag op dat moment de auto van Jota op kop. De auto met Antonio Felix da Costa, Wil stevens en Roberto Gonzalez had op dat moment een 72 seconden voorsprong op de auto van Cool Racing, die echter nog een pitstop moest maken. Door de pitstop schoof Penske door naar plek 2.

In de GTE-Pro was Kevin Estre met de Porsche 911 RSR tussen de twee Corvette’s op positie twee terecht gekomen. In het achtste uur sloeg echter de pechvogel bij de Amerikaanse auto’s toe. De beide Corvette C8.R kende mechanische problemen. Beide auto’s bleven daardoor lange tijd in de pitbox. Hierdoor kwam de één-twee in handen van Porsche in de GTE-Pro.

Rond middernacht hadden de twee Toyota’s de leiding stevig in handen. Ryo Hirakawa zat op dat moment achter het stuur en had zo’n 19,7 seconden voorsprong op teamgenoot Kamui Kobayashi. De beide auto’s waren overigens vanaf de start al redelijk aan elkaar gewaagd en gaven elkaar weinig toe. Daarachter reed de Glickenhaus met Ryan Briscoe probleemloos op twee ronden achterstand. Wat overigens niet gezegd kon worden voor de zusterauto. De Alpine bleef eveneens achtervolgt door pech en stond inmiddels al op de 22e plek in het klassement op negen ronden van de Toyota’s.

Jota bleef in de LMP2-klasse gestaag aan haar leiding bouwen. Inmiddels had het team halverwege de race al drie minuten voorsprong, gevolgd door de auto van Prema Orlen. Na de straf in de openingsfase voor de auto van Team WRT, deed Robin Frijns goede zaken. De Limburger bracht de auto terug in de wedstrijd op een derde plek.

In de GTE-Pro was de leiding stevig in handen van Porsche, nadat de twee Corvettes door pech wegvielen. De Porsches hadden inmiddels 1 minuut 40 voorsprong op de eerste Corvette en Ferrari. In de GTE-Am was de leiding in handen van de Porsche van WeatherTech Racing.

Zonsopkomst_Le_Mans_2022

Onder de opkomende zon had Toyota de race nog steeds stevig in handen met 24 seconden voorsprong op de zusterauto. De Glickenhaus met het nummer 709 lag nog steeds op twee ronden achterstand. In de LMP2 lag de leiding nog steeds in handen van Jota, gevolgd door de auto van Prema Orlen. De auto van Team Penske was ondertussen doorgeschoven naar derde plek.

Bij de GTE-Pro was de leiding ondertussen wel gewisseld. Daar had de AF Corse Ferrari met startnummer 51 de leiding overgenomen van de Porsche 911 RSR-19. De Italiaanse bolide had echter een beperkte voorsprong op de Corvette met Tommy Milner achter het stuur, de tweede fabrieks-Porsche zakte terug naar de derde plek. Bij het opkomen van de zon lag in de GTE-Am lag de leiding in handen van Hardpoint Motorsport met de Porsche.

Voor de laatste Corvette C8.R kwam echter in de ochtend een einde aan de race. Nadat het gevecht om de leiding gewonnen was met de Ferrari van AF Corse, kwam Sims in aanvaring met een LMP2-auto. Door de aanraking, ging de Corvette de vangrail in. De coureur kwam er echter zonder kleerscheuren vanaf. De crash kwam overigens kort na de bevestiging van het uitvallen van de andere Amerikaanse bolide.

Ook Porsche kende problemen. Christensen lag aan de leiding. Een lekke band op hoge snelheid zorgde er echter voor dat de leiding verloren ging. De Porsche 911 RSR-19 ging ook bij de Mulsannebocht door het gravel.

Op dat moment was de leiding weer in handen van de Toyota met het startnummer 8. De inhaalactie kwam nadat Lopez stilviel op de baan en een aantal keer naar de pits moest. Het kostte de tweede Toyota een ronde op de zusterauto. Ondertussen was de Alpine van de baan gegaan. In de LMP2 was de leiding nog steeds in handen van Jota. De positie twee en drie waren in handen van de auto’s van Prema Orlen.

Glickenhaus had met nog vier uur te gaan inmiddels op vier ronden van de tweede Toyota. De andere Glickenhaus lag op dat moment zevende, achter de top drie LMP2’s. Alpine was inmiddels al teruggevallen naar de 26e positie. De auto van Jota had wat tijd verloren, maar dat bracht de leiding niet in gevaar. De tweede auto van Prema Orlen met Lorenzo Colombo lag op twee ronden achterstand. Het gevecht om de derde plek was wat dat betreft spannender. Oliver Rasmussen had 48 seconden voorsprong op de tweede Jota.

In de GTE-Pro zette Fred Makowiecki de druk voor op Alessandro Pier Guidi en was het gevecht om de winst tussen de Ferrari en de Porsche. De Duitse auto zat een 14 seconden achter de Ferrari, maar een lekke band bij de AF Corse-auto zorgde er voor dat Porsche de leiding pakte. Daarna was het verschil zo’n 40 seconden. In de GTE-Am was met vier uur te gaan in handen van de TF Sport Aston Martin en reed Ben Keating aan de leiding.

In de laatste uren kwamen de Toyota’s niet meer in gevaar. De Glickenhaus volgde op gepaste afstand met een merendeel foutloze race. Het team met het startnummer 709 kende alleen een sensor probleem. De andere Glickenhaus had meer problemen. In de LMP2 reed Jota vervolgens naar de overwinning, ook hun leidende positie liep geen gevaar meer. Hij werd gevolgd door de Prema Orlen-auto en op de derde plek de tweede Jota. De beste Nederlandse coureur in de LMP2-klasse was Tijmen van der Helm met een mooie vierde plek. De auto van Robin Frijns haalde de finish niet. In het 19e uur crashte Frijns met de auto van het Belgische team.

Bij de GTE-Pro, die voor de laatste keer in Le Mans reden, ging de overwinning naar Porsche. Gianmaria Bruni, Richard Leitz en Fred Makowieki pakte de overwinning voor de twee AF Corse Ferrari’s. De twee Corvette C8.R haalden de finish niet. In de GTE-Am was de overwinning voor de TF Sport Aston Martin.

Klik hier voor de volledige uitslag.

24H Le Mans 2022 event poster

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS