Autosport NL • DNRT

Westfield Cup race 3 in Zandvoort: Genieten geblazen in weer en wind

Uitgegeven door Casper Bekking • 13 mei 2010 12:31 • Print artikel

ZANDVOORT - De Westfield RaceCup kwam na de kick-off op Circuitpark Zandvoort en de tweede race op het TT-circuit van Assen voor de derde meeting wederom in actie op duincircuit in Zandvoort. Wederom stond er een groot aantal deelnemers aan de start van deze karakteristieke eenheidsklasse, waarin competitie, uitdaging, gelijkheid en vooral veel fun hoog in het vaandel staan

De poleposition ging naar Francois Claeijs, die met zijn snelste ronde Arjen Heeck ruim vier tienden achter zich hield. De derde startpositie werd behaald door Roel Meijer, ten koste van Oscar Wilkens en Daniel Sandifort. De beste start was voor de polesitter Caleijs, die zijn leidende positie vast kon houden. Daarachter gebeurde op de natte baan echter veel, met diverse uitstapjes en inhaalacties. Het grootste slachtoffer was Heeck vanaf de tweede plaats. Zij vielen terug tot in de achterhoede en moesten beginnen aan een stevige opmars. Ook Meijer, Sandifort en de vanaf de zesde plaats gestarte Ben Schilperoort verloren diverse posities. Grootste winnaars in de mêlee waren Oscar Wilkens die doorschoof naar de tweede positie, en Hans Wellink die maar liefst tien posities won en op de derde plaats doorkwam. Matthijs Bakker klom op naar de vierde plaats, terwijl Meijer steeds meer posities verloor en terugviel tot de middenmoot.


In de vijfde ronde vond er vooraan het veld een wisseling van de wacht plaats, toen Wilkens de leiding over nam van Claeijs en direct een gat sloeg. De rappe coureur liep vervolgens stukje bij beetje weg bij zijn achtervolger en reed probleemloos naar de zege. Claeijs kreeg de ontketende Wellink in zijn achteruitspiegels, maar laatstgenoemde kwam aan de finish een seconde te kort op de tweede plaats. Robby Bosdijk kwam op de vierde plaats over de meet, maar kreeg na afloop een tijdstraf van twintig seconden vanwege inhalen onder geel. Daardoor viel hij terug tot de achtste plaats. Matthijs Bakker bekroonde zijn goede race met de vierde plaats, ten koste van Christoff Corten, JanPeter Dankaart en Roger Kool.

In de tweede race benutte Wilkens zijn poleposition optimaal en behield de leiding. Vervolgens liep hij snel weg bij de concurrentie en verdween aan de horizon. Hans Wellink kende eveneens een goede start en nam de tweede plaats over van Claeijs. Roger Kool nam de vierde plaats in handen maar viel in de tweede ronde na een uitstapje ver terug. P4 kwam daardoor in het bezit van Corten, maar ook hij ging van de baan en vervolgde zijn weg op de laatste plaats. Daardoor kwam Robby Bosdijk op de vierde stek te liggen en hij kende geen verdere problemen. Vooraan was het een strakke en foutloze race van Wilkens, die eenvoudig naar de winst reed. Op een achterstand van zestien seconden kwam Wellink als tweede over de streep, met acht seconden marge ten opzichte van Francois Claeijs. Bosdijk finishte als vierde, voor Sandifort, Dankaart, Bakker en Henk van der Spoel.


Het dagklassement werd door zijn twee overwinningen logischerwijs een prooi voor Oscar Wilkens. Francois Claeijs nestelde zich evenals Hans Wellink tweemaal in de topdrie, maar Claeijs kreeg een extra punt voor zijn poleposition en eindigde daardoor als tweede in het dagklassement. Matthijs Bakker eindigde als vierde en viel net buiten de prijzen, evenals JanPeter Dankaart, Robby Bosdijk, Daniel Sandifort, Roger Kool, Henk van der Spoel en Roel Meijer.


Matthijs Bakker, normaliter actief in het Dutch GT4 Championship, debuteerde in de Westfield Cup. Bakker was aangenaam verrast, getuige de grote glimlach op zijn gezicht. Het was bovendien de eerste keer voor de rappe coureur in een open auto. “Ik ben nog nooit zo nat geweest,” grapte Bakker. “Maar wat hebben we veel lol beleefd, racen in een Westfield is erg leuk. Ik had het niet verwacht; de auto is veel sneller dan je denkt. Hij gaat serieus hard van zijn plek en je kunt laat remmen. Daar kan je dan ook het verschil maken. In de regen was het een bijzondere belevenis, ik was echt met een big smile aan het racen.”

"Bij de start van de eerste race maakte ik een foutje, ik remde wel heel laat voor de Tarzan. Ik stond omgekeerd en dan begint het pas. Ik moest het hele veld voor laten gaan maar ik ben in alle ijver weer opgeklommen. Ik heb uiteindelijk 22 auto’s weten te passeren en ik heb me erg vermaakt en vooral veel lol gehad. Ondanks het feit dat het zo’n groot veld is, wordt er netjes geracet. Er is respect en de mensen laten je de ruimte. Ik vind de Westfield een echte DNRT-auto. Een fantastische klasse voor mensen die leuk willen racen. Ik vond het in ieder geval erg leuk om mee te racen, en dit is zeker een geweldige klasse als je het afweegt tegen het budget. Dan doe je de rest niets tekort. Dit is echt racen met veel plezier voor een beperkt budget. De snelheid van de auto is ook verrassend, en dan met zo’n grote groep. Het is heel leuk om in zo’n vol veld om te rijden, waar zie je dat tegenwoordig nog?"

"Je bent net een klein kind, het gaat hier echt om de lol. Dit is een eerlijke klasse, de auto's zijn nagenoeg gelijk en je kunt je met elkaar meten met een soortgelijke raceauto. Nogmaals; ik heb heerlijk geracet in de Westfield. Als je erin zit en de wieltjes hoort spinnen, of als je het rechte stuk op rijdt, dat is een andere dimensie. Ik ga zeker nog een keer meedoen in deze klasse als mijn agenda dat toelaat. Puur voor de fun, en ik zal ook nog wat andere mensen enthousiast maken. Ook omdat het betaalbaar is, gelijkwaardige auto's. Ook al heb je nog zoveel geld, het is de fun die telt."

Francois Claeijs is één van de trouwe Westfield-rijders. Hij laat geregeld zijn snelheid zien en zijn motto 'gasgeven' past precies bij hetgeen hij nastreeft. Maar niet alleen Claeijs, ook zijn sponsor Star Oil Gas and Power Group. Dit bedrijf nodigt elke race vele klanten en relaties uit. En het slaat enorm aan getuige de positieve reacties. “We hebben iedere race vele klanten en relaties bij de Westfield Cup; een dagje bij het racen vindt iedereen geweldig. Normaal zit je op tribune, nu kunnen ze meekijken in de keuken van het racen en ze zitten er bovenop. Het is gezellig in de Westfield-tent met een hapje en een drankje. We hebben altijd een hoge opkomst. De klanten en werknemers zijn heel tevreden, hebben gewoon een mooie dag en zij vinden het schitterend om mee te maken."

"Wat betreft mijn race; die ging goed. Zeker in de regen had ik de snelheid goed te pakken. Ik trainde poleposition, mijn tweede P1 van het seizoen. Ik kan hard rijden maar heb nog een beetje geluk nodig. Tijdens mijn eerste wedstrijd op Zandvoort had ik pech en in Assen ging ik van de baan. Nu had ik dan eindelijk twee goede races. Ik was heel happy met twee leuke races en mijn podium. Nu is het wachten op de eerste overwinning. De snelheid is er, nu nog af zien te maken."


Claeijs is een echte Westfield-fan. "Ik vind het een leuke auto, je kunt met een standaard afstelling gelijk hard gaan. Dat is het ideale van de Westfield; als je weinig tijd hebt en toch wilt racen en je wilt plezier maken dan is dit de mooiste klasse. Het is amateurklasse, iedereen heeft respect voor elkaar, je hoeft elkaar niet van de baan te rijden. Het programma dit jaar is uniek, zo rijden we aankomende wedstrijd op Spa. We hebben dan een heel weekend. Spa is spannend, een schitterend circuit. Ik ben snel op Zandvoort, hopelijk ook op Spa! Het is mooi dat ik dit racen in de Westfield allemaal kan doen."

Patrick Boxem is actief in auto met startnummer 81. Boxem debuteert dit seizoen in de Westfield Cup. Hij geniet elke keer weer met volle teugen, en doet daarbij veel ervaring op. In Zandvoort maakte hij voor het eerst kennis met de factor regen. En dat was even spartelen, maar Boxem hield zich goed staande en genoot ervan: "Dit was mijn vuurdoop in de regen. Dit is voor mij het eerste jaar en op de racedag was het heel lastig, lastig om met nat weer te rijden maar ik wil meerijden en meer ervaring opdoen. In de ochtend was het droog, ik zat in de kwalificatie bij de eerste 18. Ik word steeds sneller."

In race 1 ging Patrick Boxem voortvarend van start, maar hij kreeg als snel te maken met de wetten van een nat circuit: “Ik had een superstart, won vier plaatsen en er schoven er een paar af, maar kort daarna ging ik er ook af in de Hugenholz-bocht. Iets te vroeg op het gas, en weg was 'ie. Voor de rest dacht ik 'heel houden en ervaring opdoen'. Leuke gevechten, we zijn met heel veel rijders en dat is een hele uitdaging. Ik was met verschillende rijders die verschillende rijstijlen hebben in gevecht, daar leer je veel van. Race 2 had ik weer een goede start. Helaas had ik een kleine touche met de vangrail. Gelukkig kon ik door en heb mijn eigen race gereden. Aan het eind werden mijn rondetijden steeds sneller en kreeg ik steeds meer vertrouwen. Helaas was dit niet de uitslag waar ik op gehoopt had, maar wel weer een hele berg ervaring opgedaan. Het gaat heel leuk, alles moet op zijn plaats vallen. Er zijn nog wat dingetjes die ik moet leren. Ik ging bijvoorbeeld met een te lage bandenspanning van start. Dat zijn leermomentjes. We maken in ieder geval sprongen voorwaarts. Ik wil me graag bij de eerste twintig rijden, en dan beland je elke keer weer in een nieuw groepje waarbij je altijd wel met iemand strijd."

"Ik kijk uit naar de volgende race op Spa. Spa is om eerlijk te zijn geweldig. We hebben het doel om in Spa leuk mee te doen, Het circuit heeft alles; Eau rouge, hoogteverschil en snelle stukken. Ik heb er zin in. Lekker een lang weekend, ik hoop op mooi weer! Dan hebben we daarna bijvoorbeeld ook nog Hockenheim. Ook een circuit met een grote naam, geweldig om daar te rijden. Zolder vind ik eveneens een geweldig circuit, vanaf het dak kan je daar alles goed overzien. Dat is dan weer leuk voor kennissen en sponsoren. Wat dat betreft hebben we een mooi seizoen voor de boeg."

Recentelijk kwam de bevestiging van de start op de Hockenheimring. Inmiddels heeft de eerste Duitse deelnemer zich aangemeld voor deze wedstrijd. Zijn naam is 'Sigi' Siegmond Wadsack. De Westfield Cup maakt zich echter eerst op voor de race op Spa-Francorchamps, waar eind mei een grote karavaan rijders aan de start zal verschijnen.

Westfield Cupracer

Met het racen in een Westfield Cup proeft de ware identiteit van het pure racen. 170pk, op slechts 570kg in combinatie met achterwielaandrijving, een echte racer, ontwikkeld in samenwerking met de Westfieldfabriek in Engeland, samengesteld met de juiste componenten om succes te kunnen waarborgen. Dit zijn de kenmerken van de spectaculaire Westfield RaceCup. Het eind 2007 opgezette concept: betaalbaar racen met een hoge belevingsfactor in combinatie met een streng opgezet reglement heeft er voor gezorgd dat de Westfield klasse één van de grootste raceklasse van Nederland is geworden.

Waar komt de Westfield RaceCup in actie?
In 2010 zal de Westfield RaceCup ook een aantal buitenlandse circuits aandoen. Behalve het vertrouwde Zandvoort en Assen zullen er ook wedstrijden worden verreden in België op de circuits van Spa-Francorchamps en Zolder. Ook in Duitsland komt de klasse in actie op Hockenheim en de Nürburgring. Wie het allemaal met eigen ogen wil aanschouwen, kan een bezoek brengen aan de races.
De Westfield RaceCup wordt in 2010 ondersteunt door:

RTL GP Magazine
Divisie Projects
Wilkens Vertalers & Tolken
KW Suspensions
Aviosign
Ferodo Racing
BROOD
Taat & Friends Catering
KMS Management Systems

Meer info op www.westfieldnederland.nl

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS