Grote opkomst Westfield Cup; rijders trappelen van ongeduld na zomerstop
Uitgegeven door Casper Bekking • 12 augustus 2010 11:53
ZANDVOORT - Na een uitstapje op het befaamde Formule 1-circuit van Hockenheim in Duitsland kwamen de coureurs uit de Westfield Race Cup weer in actie op het vertrouwde Circuit Park Zandvoort. Zoals gebruikelijk een gigantisch startveld dat reikte tot ver aan de horizon en dat leverde weer het nodige spektakel op, met schitterende races en veel inhaalacties. Francois Claeijs kwam als sterkste uit de zomerpauze en was zowel in de vrije training als in de kwalificatie de snelste man op de baan. Ook in beide races bleef Claeijs het peloton voor en pakte de dagwinst voor JanPeter Dankaart en Daniel Sandifort.

Claeijs had zijn zinnen gezet op een zege. Daarvoor wilde hij eerst een goede uitgangspositie veroveren. De coureur in de Star-Westfield deed wat hij voor ogen had en pakte een overtuigende pole-position. Titelkandidaat Robby Bosdijk volgde op de tweede positie. Hayley Lazell en Daniel Sandifort begonnen de eerste race vanaf de tweede rij.

Race 1
Een groot startveld slingerde zich na de zomerstop vol passie en energie richting de Tarzanbocht. Polesitter Claeijs kon zijn goede uitgangspositie omzetten in de raceleiding en sloeg een klein gaatje naar de concurrentie. Lazell kende een sterke start en de enige dame in het veld kwam de eerste ronde als tweede door, maar moest even later capituleren toen Bosdijk langszij kwam. Bosdijk was duidelijk zeer snel onderweg, en kon het gat met Claeijs verkleinen. Dat resulteerde in een spannende slotfase, maar de raceleider verdedigde sterk en kwam als winnaar over de meet. Bosdijk volgde op vier tienden als tweede, terwijl de snelle dame Hayley Lazell als derde werd afgevlagd. Daniel Sandifort en JanPeter Dankaart finishten als vierde en vijfde. Tegenslag was er voor Frans Vörös in de RTL-Westfield, die voortijdig uitviel. Maar daar zou verandering in komen tijdens de tweede race.

Race 2
Ook in de tweede wedstrijd waren overal in het veld spannende gevechten te vinden, wat de schoonheid van deze klasse nogmaals aantoonde. Het hele veld kwam in de tweede race goed weg, maar in de openingsfase ging kampioenschapleider Robby Bosdijk van de baan. De kopgroep kon hem net ontwijken, maar Hayley Lazell kon geen kant op en raakte Bosdijk met behoorlijke snelheid. Dat resulteerde in code paars, waarbij de rijders 60 km/h moesten rijden. Een aantal coureurs overschreden deze snelheid en werden later bestraft met een penalty.
Bij de herstart toonde Francois Claeijs zijn snelheid en reed weg bij de concurrentie. De grote smaakmaker van de race was echter Vörös in de RTL-Westfield. Hij vertrok vanaf de allerlaatste startrij door zijn uitvalbeurt in de eerste race, maar hij knokte zich gaandeweg naar voren. Hij maakte zo'n dertig plaatsen goed en eindigde spectaculair als tweede, op minder dan vier seconden van de winnaar. JanPeter Dankaart reed zijn beste race ooit en klasseerde zich ondanks een tijdstraf als derde, terwijl Mark Stroop en Daniel Sandifort zich keurig in de topvijf nestelden.

Het dagklassement werd door beide overwinningen op overtuigende wijze gewonnen door Francois Claeijs, die daarmee goede zaken voor het kampioenschap deed. JanPeter Dankaart behaalde zijn beste resultaat ooit in de Westfield Cup en eindigde door zijn sterke en solides races als tweede, terwijl Daniel Sandifort op basis van twee constante resultaten als keurig derde eindigde. Ook Mark Stroop, Ben Schilperoort en Willem Vriend maakten de tocht naar het Westfield podium, waar de eerste zes werden gehuldigd. De toptien werd gecompleteerd door Roel Meijer, Christiaan Vos, At Reitsma en Hayley Lazell.
Na de zomerstop stonden de deelnemers alweer te popelen om mee te doen aan de Westfield Cup. De gelijkwaardigheid van de auto’s zorgde weer voor leuke races, door de gehele linie waren er spannende gevechten, maar bovenal bleek de grote Westfield-tent in de paddock weer als episch centrum het middelpunt van de enorme gezelligheid. Kortom de Westfield Cup ten top. Dat viel ook gastrijder Frans Vörös op. “Ik vond de sfeer superleuk, racen is belangrijk, maar de dingen daarom heen ook. De organisatie doet goed werk. Je merkt dat het professionals zijn die weten wat ze doen. Verder die tent, de catering, de mensen achter de bar en alle deelnemers maken een praatje met elkaar en drinken wat, als het moet helpen ze een rijder. De sfeer is erg gemoedelijk. Dat viel me op, maar ik moet je ook zeggen dat ik aardig aan de bak moest in de race om er voorbij te komen”, gaf Vörös ruiterlijk toe, die direct de Westfield Cup in zijn hart nam. “Als ik ooit zou denken om te racen dan is het in zo’n Westfield. Het is een leuke klasse voor zowel professionele rijders als voor de rijders zonder ervaring. Het is een lichte auto en daardoor snel genoeg en je moet flink werken en strak sturen om hard te gaan.

Frans Vörös bleek in de tweede race uiteindelijk de grote smaakmaker in de RTL GP bolide: "Dit was mijn allereerste keer in een Westfield. Ik verwachtte niets van de eerste vrije training want ik stapte volledig blanco ik. Ik reed vervolgens een vierde tijd”, vertelde de Zandvoorter, die helaas te kampen kreeg met een onwillige sporing. “Ik voelde dat er iets niet klopte, maar omdat ik nooit in deze auto had gereden, wist ik het niet zeker. Ik had ooit van Jan Lammers geleerd dat je vijf rondjes had op nieuwe banden, en het in die tijdsspanne moest doen. In de kwalificatie was er code geel in Scheivlak, waardoor ik drie ronden kwijt was. Uiteindelijk reed ik de elfde tijd, maar in de eerste race bleek dat er een probleem met de spoorstang was. Ik kwam daardoor binnen maar moest wel achteraan starten in de tweede race. De mannen van Westfield hadden alles goed gerepareerd, maar ik moest in de tweede race wel van achteren beginnen. Ik was net redelijk op gang toen we code paars kregen, maar toen het sein weer op groen ging, had ik een super race, geweldig. Het duurde lang maar ik kon me daarna nog opwerken naar het podium. Ik had niet in de gaten waar ik reed, ik had het gewoon ontzettend naar mijn zin. De coureurs laten elkaar leven, maar er wordt wel op een harde manier gestreden. Het was superleuk om mee te rijden!"
Door het hele veld waren leuke en faire gevechten. Voor Jos Kolsté betekende het een extra gevecht, met zichzelf. Maar de rijder uit Winterswijk boekte zijn persoonlijke overwinning na het wederzien met Zandvoort, waar hij vorig jaar nog hard crashte. Hij overwon zichzelf ondanks dat hij nog niet in het juiste ritme kon komen. "Helaas had ik dit keer mijn dag niet. Ik heb sinds mijn crash van vorig jaar niet meer gereden op Zandvoort. Ik maakte toen een megaklapper en dat merk ik nog een beetje. Toch had ik een goede start, schoot echt als een raket weg, maar in de wedstrijd ging het minder goed. Per race komt het vertrouwen terug, en dan ga je meer risico's nemen en dan ga je dus ook harder. Ik heb best leuke gevechten gehad, maar ik had echt mijn dag niet. Dat lag volledig aan mezelf, maar het blijft een leuk uitje", zei Kolsté, die erbij is vanaf het begin van de Westfield Cup. "Ik heb bij ons op de zaak ooit een straatversie van de Westfield mogen poetsen, en het is en blijft een bijzondere auto", vertelde Jos Kolsté over hoe hij in de Cup beland is. "Dan ga je meer informatie zoeken en zie je dat ermee geracet wordt. Vervolgens ben ik met Gino van Buren in contact gekomen en wezen kijken in Lelystad. Ik heb gelukkig een dolenthousiaste vrouw en voor je het weet heb je zo'n auto gekocht. We zijn altijd samen aanwezig en beleven ontzettend veel plezier aan deze klasse. Ik heb de Westfield gekocht als bouwpakket, en inmiddels zijn we met vier plaatsgenoten actief in dit kampioenschap. Ik heb drie jongens hier uit Winterswijk over de streep getrokken. Het is erg gezellig in de tent, en heel erg goed geregeld. Dit moet echt op deze voet door blijven gaan want het concept van de Westfield Cup is hartstikke mooi."
De grootste glimlach stond waarschijnlijk op het gezicht van Francois Claeijs. Hij was dit seizoen altijd snel op Zandvoort, maar het kwam er niet uit. Nu echter wel. Claeijs was de overtuigende winnaar van beide races. Zijn verhaal: "Eindelijk viel alles eens op z'n plaats. Dit was de derde keer dat ik op Zandvoort op pole stond, maar telkens lukte het in de races niet. Dit keer gelukkig wel! De snelheid zat er altijd redelijk in, maar ik heb een aantal keer wat tegenslag gehad, maar dit keer viel dus alles op zijn plek. Ik had een goede start. Ik zag dat ik een voorsprong had en keek constant in de spiegel. In de tiende ronde kende ik wat concentratieproblemen en verremde me een keer bij een achterblijver. Robby kwam vervolgens wel erg dichtbij. In de Audi-S zette hij de aanval in maar kon die niet doorzetten, waardoor ik beter wegkwam uit de bocht en naar de overwinning kon rijden."
"In de tweede race had ik opnieuw een goede start, maar Robby crashte. Ik zag pas op start-finish dat het code 60 was, dus heb vervolgens heel netjes gereden. Ik reed mijn race uit en kwam opnieuw als overwinnaar over de streep. Ik kreeg na afloop nog een tijdstraf, maar toch won ik de wedstrijd. Door deze resultaten komt het kampioenschap ook weer in de buurt. Ik heb er voorheen bewust niet naar gekeken want je ziet maar dat iedereen eens pech kan hebben. Deze klasse is en blijft schitterend, een geweldige formule. Iedereen rijdt met gelijkwaardig materiaal. De auto is eenvoudig af te stellen en iedereen kan er keihard mee rijden tegen lage kosten. We rijden gemiddeld met zo'n veertig coureurs en zetten snelle rondetijden neer. Ik hoop dat we dit lang voort kunnen blijven zetten, want alle collega's beleven hier ontzettend veel plezier aan", besloot de gelukkige winnaar.
Nu maken de rijders van de Westfield Race Cup zich op voor de volgende meeting. Die wordt gehouden op 5 september op CircuitPark Zandvoort.
Westfield Cupracer
Met het racen in een Westfield Cup proeft de coureur de ware identiteit van het pure racen. 170pk, op slechts 570kg in combinatie met achterwielaandrijving, een echte racer, ontwikkeld in samenwerking met de Westfieldfabriek in Engeland, samengesteld met de juiste componenten om succes te kunnen waarborgen. Dit zijn de kenmerken van de spectaculaire Westfield Racecup. Het eind 2007 opgezette concept: betaalbaar racen met een hoge belevingsfactor in combinatie met een streng opgezet reglement heeft er voor gezorgd dat de Westfield-klasse één van de grootste raceklasse van Nederland is geworden.
Informeer naar de testmogelijkheden op www.westfieldnederland.nl




