Anton van Grunsven met AVG Racing en Birel op jacht naar internationale successen
Uitgegeven door Bas Kaligis • 15 februari 2013 20:44
Het AVG Racing Team is in Lonato voor de eerste race van het nieuwe karting seizoen. Het succesvolle raceteam van de altijd toegewijde Anton van Grunsven racet in 2013 op de karts van het Italiaanse Birel. Aan de vooravond van de klassieke Lonato Winter Cup op het South Garda Circuit had RaceXpress.nl een vragenvuur voor teambaas Anton van Grunsven, die aan een nieuwe uitdaging begint met de combinatie AVG Racing, Birel en TM Motoren. Dat moet leiden tot nieuwe successen.

“Ik ben vroeger mijn racecarrière begonnen met Birel en heb altijd op dat merk gereden. Ik heb zelf een plezierige tijd gehad met Birel en het merk was zeer betrouwbaar. In de schakelkarts is het een grote naam”, zo legde Van Grunsven uit tegenover RaceXpress.nl. “Bij hen is veel know-how aanwezig en hun situatie is gezond. Wereldwijd maken we lastige tijden mee maar dat heeft geen effect op Birel, zij zijn echt één van de topmerken. Op hoog niveau zijn ze volop de karts aan het ontwikkelen. AVG Racing was als professioneel raceteam toe aan iets anders, een nieuwe uitdaging.”
De motorenleverancier wordt de komende jaren TM: “We hebben al jaren een goede samenwerking met hen, met AVG hebben we altijd met TM-motoren gereden. Wij zijn een van de weinige teams die vasthouden aan hun materiaal. Wij hebben echter altijd geloofd in het merk en de mensen achter TM.”
Ook in 2013 heeft het team weer een druk programma voor de boeg: “We doen mee aan de KZ1- en KZ2-wedstrijden van de DKM, WSK, CIK-FIA, het EK en het WK en daarnaast zijn we heel actief in de schakelklassen.”
De kleurstelling van AVG zal in 2013 behoorlijk anders zijn: “Alles is aangepast aan de Birelkleuren en de AVG Racing-look. Het is een nieuwe uitdaging om met Birel dezelfde of nog betere resultaten te scoren. We willen op internationaal niveau winnen, al zullen we in de beginfase van het jaar nog aan elkaar moeten wennen. We blijven positief.”

“Ik ben erg blij met de samenwerking”, voegde Birel-baas Ronnie Sala toe. “AVG Racing is het beste privéteam in de kartsport. Vroeger werkten we al samen met Anton en ik ben blij dat we dat weer kunnen oppakken. Ook kijken we samen naar de lange termijn om een goede samenwerking neer te zetten. AVG is ons satellietteam met directe steun van de fabriek. Zij worden betrokken bij alle ontwikkelingen om zo de best mogelijke prestaties te behalen. Anton is bovendien een zeer aardige kerel die er alles voor over heeft om te winnen. We hebben veel respect voor elkaar en zo is deze samenwerking ook tot stand gekomen. Bovendien heeft het team goede rijders onder aanvoering van Kozlinski.”

Vol positivisme kijkt Arnaud Kozlinski uit naar het seizoen 2013. De Fransman in dienst van het Nederlandse AVG Racing is helemaal gewend bij zijn huidige werkgever en is klaar om te oogsten. Daarvoor heeft hij komend jaar de beschikking over Birelkarts en TM-motoren.
“In het begin moest ik wel even wennen, er heerst hier een andere sfeer en mentaliteit dan in Frankrijk en Italië”, erkende Kozlinski tegenover RaceXpress.nl. “Dit wordt mijn tweede jaar in Nederlandse dienst en ik voel me hier helemaal thuis. Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat ik nu alle teamleden en mecaniciens goed ken, wat de samenwerking eenvoudiger maakt.”
Kozlinksi is in zijn nopjes met de karts van het Italiaanse Birel: “Dit is een mooie kans voor ons, want het is een zeer goed chassis. Ik denk dat Birel internationaal in deze klasse tot de beste drie merken hoort. Het team heeft naar mijn mening een goede keuze gemaakt dus ik ben er zeer tevreden mee. We hebben de afgelopen periode goed getest. Het gevoel is goed, dat is belangrijk.”
“We rijden dit jaar met de TM-motoren en krijgen rechtstreekse steun vanuit de fabriek. Dit is mijn zevende jaar dat ik met hen samenwerk. Ik heb een goed gevoel bij hen, het voelt aan als een hechte familie.”
Met het sterke materiaal hoopt de Fransman natuurlijk op mooie resultaten: “Ik race om te winnen. Mijn laatste grote titel dateert uit 2009 dus dit jaar heb ik mijn zinnen gezet op de World Cup KZ1. Die vindt plaats in Varennes, een baan waar ik voorheen al een wereldtitel gewonnen heb. Ik wil nog drie seizoenen op topniveau karten, daarna stop ik om me te richten op een managementfunctie in de racerij. Mijn lichaam is nog drie jaar in perfecte vorm dus het wordt tijd om te oogsten.”


















