Bouvy/Plasch en Vanbellingen/Redant winnaars eerste weekend BTCS
Uitgegeven door Stijn Vermeulen • 14 april 2008 11:13
Steve Vanbellingen kondigde al heel vroeg aan dat hij zijn titel zou verdedigen, deze keer met Bert Redant als teamgenoot, maar Alain Plasch en Frédéric Bouvy bevestigden hun aanwezigheid in de Belgian Touring Car Series pas in laatste instantie. Het toeval wil dat de twee teams in Zolder elk om beurt op de hoogste podiumtrede stonden na de eerste twee races, waarin de piloten van de Touring Cup en die van de klasse T2 er een spannende strijd van maakten.
Voor Werner Moonens (BMW), die op de pole position mocht starten dankzij de prestatie van zijn jonge teamgenoot Nico De Crem in de kwalificaties, verliep de eerste ronde dramatisch. Hij miste zijn start en zag Frédéric Bouvy het commando nemen met de Renault, maar bovendien maakte hij een mooie schuiver in de chicane, waardoor hij alle hoop op de overwinning verspeelde (hij gaf later op door een kapotte radiator).

De hoop van KS Motorsport lag in handen van Bert Redant, die op de tweede plaats reed achter Frédéric Bouvy en voor de piloten van de twee Peugeots, Nigel Greensall en Philippe Stéveny. Maar, het staat in de sterren geschreven dat de Belgian Race Kick Off de titelverdedigers niet goed gezind is. In de achtste ronde kwam de BMW M3 Silhouet de pitlane in gereden en het verdict volgde snel: "De ophangingsdriehoek links achteraan is gebroken", aldus een zwaar ontgoochelde Steve Vanbellingen. "Bert heeft lichtjes een Mini geraakt en dat was er teveel aan. Hij gaat opnieuw vertrekken, maar de auto zal niet meer zo competitief zijn."
Inderdaad, de M3 vertrok weer na negen minuten in de pits, maar eindigde op een anonieme 27e plaats. Vooraan domineerde Frédéric Bouvy zonder teveel risico’s te nemen: "Ik wilde het stuur in goede omstandigheden door geven aan Alain Plasch. Daarom heb ik me niet geforceerd, hoewel Greensall op het einde van mijn relais naderde tot op vijf seconden." Na een half uur wedstrijd, leidde de Renault met zeven seconden voorsprong op de 407 en met het dubbele op de 406. Verder volgde de Touring Cup van Ludovic Sougnez, duidelijk in topvorm, die de BMW M3 Silhouet van Loïc Fontaine knap achter zich hield. Jean-Claude Meert (Touring Cup), Pierre-Yves Rosoux (SEAT), Walter Cleunhens (Opel) en Armand Essers (Touring Cup) vervolledigden de top 10.

De posities zouden nog amper wijzigen tijdens de pilotenwissels. De M3 van Astur Car, waarin Grégory Servais het stuur had overgenomen van Loïc Fontaine, rukte nog sterk op en name maat van de Brit Del Shelton, de teamgenoot van Philippe Stéveny, voor de derde plaats. Alain Plasch, stevig op de eerste plaats, schrok zich een hoedje toen hij in de eerste linkse achterstevoren ging: "Ik zat in het spoor van een Touring Cup die blijkbaar olie verloor. Daardoor werd ik verrast, maar gelukkig kon ik meteen weer verder, want ik had niets geraakt."
De sterke man van het slot van de race was Armand Fumal, ontketend aan het stuur van de Touring Cup van Streetmachine. Hij naderde zienderogen op de Fransman Kevin Morel en ging hem vlak voor de finish nog voorbij, toen een hevige regenbui de piste verraderlijk glad maakte. In moeilijke omstandigheden namen de piloten geen risico’s meer en reden ze de wedstrijd uit. Het was Grégory Servais echter niet gegund. Hij viel in de laatste ronde zonder benzine.
Alain Plasch pakte meteen de hoofdprijs bij zijn comeback in competitie: "Geniaal, niet? Ik heb nog werk om het potentieel van deze Mégane helemaal te benutten, maar ik kon me geen mooiere comeback dromen." De zilveren medaille ging naar de Britten Dockerill-Greensall, altijd sterk in Zolder voor Meert-Fumal, die hun Touring Cup naar een podiumplaats algemeen stuurden. Verder volgden Sougnez-Morel, Shelton-Stéveny. Essers-Schmook maakten het sterke optreden van de Touring Cups volledig. Ze eindigden voor Smits-Cleynhens, de winnaars in T2 voor Heurckmans-Plennevaux. De pechvogels Fontaine-Servais strandden op de 9de plaats, voor Voet-Van den Broeck en André-De Vits. De SEAT van Rosoux-Gepts gaf op (probleem met de alternator en de remmen), terwijl de BMW M3 van Qvick-Jonckheere (klep gebroken) en de Touring Cup van Van Impe-Roosens (versnellingsbak) forfait moesten geven.

We schudden de kaarten opnieuw voor de tweede race, enkel uren later. Het circuit lag er weer droog bij, wat niet het geval was voor de andere wedstrijden die verreden werden tijdens de Belgian Race Kick Off. Vanaf de start bewees Nicolas De Crem dat zijn twee pole positions geen toeval waren. De jonge piloot uit Namen nam de meute op sleeptouw. Grégory Servais en Armand Fumal zorgden voor opschudding in het peloton door een aanrijding in de chicane. De tweede kon in dezelfde ronde nog verder, maar de piloot van de BMW moest de pits opzoeken. De mecaniciens moesten vervolgens op zoek naar de rechterdeur, die op de plaats van de aanrijding was blijven liggen. Een ander slachtoffer van de eerste kilometers was de Peugeot 406 Silhouet van Sheldon-Stéveny. De wagen ging in de Villeneuve-chicane van de baan en gaf even later op.
Met uitzondering van de opgave van Iain Dockerill, die kort voor het einde in de fout ging, veranderde er weinig in de kopgroep. De leider liet zich als eerste aflossen door Werner Moonens, maar de pilotenwissel duurde heel lang (1 min 10), waardoor de andere combinatie van KS Motorsport de leiding kon nemen. Niets stond de overwinning van titelverdediger Steve Vanbellingen en zijn ploegmakker Bert Redant in de weg. Ze wonnen met een dikke vijftien seconden voorsprong op de tandem Plasch-Bouvy, die sterk oprukten in het slot van de race. De Crem-Moonens vervolledigden het podium, voor Roosens-Van Impe, die hun gedwongen afwezigheid tijdens de eerste manche op de best mogelijke wijze wreekten. Verder volgden Sougnez-Morel, Meert-Van Impe en Rosoux-Gepts, die hun SEAT de eerste zege in T3 schonken. De Leon nam de maat van Joosen-Van Campenhoudt-Pampel (BMW). In T2 was de strijd bijzonder spannend tussen Bernard André (Honda) en Michel Plennevaux (Alfa Romeo). Ze reden in die volgorde uiteindelijk over de finish. Het duo De Beil-Huybrechts (Honda) scoorde een dubbel in T1.
Race 1 :
1. Bouvy-Plasch (Renault Mégane Trophy) 53 ronden ;
2. Dockerill-Greensall (Peugeot 407 Silhouet) op 50.063 ;
3. Meert-Fumal (Touring Cup) op 1 ronde, 1ste in S2 ;
4. Morel-Sougnez (Touring Cup) op 2 ronden ;
5. Shelton-Stéveny (Peugeot 406 Silhouet) ;
6. Essers-Schmook (Touring Cup) op 3 ronden ;
7. Smits-Cleynhens (Opel Astra), 1ste in T2 ;
8. Heurckmans-Plennevaux (Alfa Romeo 156) ;
9. Fontaine-Servais (BMW M3 Silhouet) op 4 ronden ;
10. Voet-Van den Broeck (Alfa Romeo 147) ;
11. André-De Vits (Honda Civic) ;
12. Meys-Raymaekers (BMW M3) ;
13. Sterckx-Doms (Renault Clio) ;
14. Hopchet-Grutman (SEAT Leon) op 5 ronden, 1ste in T3 ;
15. Olivier-Naveaux (Renault Clio)
…
28. De Beil-Huybrechts (Honda Civic) op 10 ronden, 1ste in T1
Race 2 :
1. Vanbellingen-Redant (BMW M3 Silhouet) 47 ronden ;
2. Bouvy-Plasch (Renault Mégane Trophy) op 17.145 ;
3. De Crem-Moonens (BMW M3 Silhouet) op 1.10.771 ;
4. Roosens-Van Impe (Touring Cup) op 2 ronden, 1ste in S2 ;
5. Sougnez-Morel (Touring Cup) ;
6. Meert-Fumal (Touring Cup) ;
7. Rosoux-Gepts (SEAT Leon), 1ste in T3 ;
8. Joosen-Van Campenhoudt-Pampel (BMW M3), op 3 ronden ;
9. André-De Vits (Honda Civic), 1ste in T2 ;
10. Heurckmans-Plennevaux (Alfa Romeo 156) ;
11. Cleynhens-Smits (Opel Astra) op 4 ronden ;
12. Voet-Van den Broeck (Alfa Romeo 147) ;
13. Van Beneden-Schmetz (Renault Clio) ;
14. Buffet-Buffet (BMW 130i) ;
15. Olivier-Naveaux (Renault Clio)
…
25. De Beil-Huybrechts (Honda) op 9 ronden, 1ste in T1.
Kampioenschap (officieus) :
1. Bouvy-Plasch 37 ;
2. Meert-Fumal 25 ;
3. Morel-Sougnez 24 ;
4. Vanbellingen-Redant 20 ;
etc.




