Autosport BE • BELCAR

Racing for Belgium scoort voor Aston Martin eerste Belcar-podium ooit

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 23 april 2007 20:18

DONINGTON - Racing for Belgiums debuut in de Mediagroep Van Dyck Belcar is zeker niet onopgemerkt voorbij gegaan. Na een mooie prestatie eerder deze maand in Zolder eindigden Ron Marchal en Wim Coekelbergs afgelopen weekend op een sterke derde plaats in Donington. “Natuurlijk zijn we tevreden met het resultaat, maar dat we nu al ons eerste podium te pakken hebben en dan nog hier in Engeland, het thuisland van onze DBRS9, maakt het verhaal natuurlijk nog mooier. Dit is voor ons een basis om verder te werken aan het Aston-verhaal en in de toekomst nog sterker voor de dag te komen.”

De Aston Martin DBRS9 in actie

De kwalificaties verliepen zonder veel problemen voor het team uit Bornem. Ron Marchal reed zonder echt risico’s te nemen naar een vijfde positie en beide rijders hadden voldoende tijd om zich aan de Aston op het Britse circuit aan te passen. “We hebben hard aan de set-up gewerkt, in samenwerking met onze Prodrive-ingenieur. Onze set-up hebben we in functie van de race gekozen. We gingen uiteindelijk voor een iets conservatievere oplossing om ondermeer het verbruik van de wagen onder controle te houden.”

Wim Coekelbergs nam de start van de race voor zijn rekening en reed een voorzichtige en verstandige stint. “In het gewoel van de start, wij zijn minder snel weg dan de Porsches, verloor ik wat plaatsen, maar gaandeweg reed ik terug naar voren. Halverwege sloot ik terug bij de topzes aan en gaf ik de wagen in goede conditie aan Ron.”
“De wagen was inderdaad heel goed”, doet Marchal de rest van het verhaal. “Ik heb vol kunnen aanvallen en ben uiteindelijk derde geworden. Een tweede plaats had er, gezien de pech van Corvette, in gezeten, maar zij verdienden de tweede plaats na hun sterke race. Wij zijn blij met ons resultaat en werken verder aan onze progressie om in de toekomst nog beter te scoren.”

In de marge van de race kaartte Wim Coekelbergs ook de mogelijkheid aan om met een normtijd voor de pitstops te werken.
Coekelbergs: “Je moet er rekening mee houden dat we in een kampioenschap rijden met wagens die qua vermogen allemaal min of meer gelijkgeschakeld worden. In het FIA GT3-kampioenschap, het moederkampioenschap zeg maar, koos men er logischerwijze voor om met een normtijd voor de pitstops te werken. En waarom zou dat in de Belcar niet kunnen? Ik ben in ieder geval tevreden dat de discussie er is en we moeten nu met iedereen praten.”

Ook zal de FIA één dezer dagen de nieuwe verhoudingen tussen de verschillende GT3’s vastleggen. De tests in Nogaro, Adria en Dijon hebben uitgewezen dat er hier en daar mag worden ingegrepen. Nog voor de aanvang van het internationale GT3-seizoen volgt zeker uitsluitsel.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS