Meer informatie over Belcar 2007 door SRO
Uitgegeven door Stijn Vermeulen • 16 februari 2007 14:12
Belcar 2007 wordt een jaar van veranderingen en nieuwigheden. Onder andere nieuwe organisator "SRO Belgium" is één van de grootste verandering binnen het Belgisch uithoudingskampioenschap. Zij geven hieronder meer informatie over het "hoe" en het "wat" in 2007.
Wie speelt er mee in DIV 1?
De nieuwe Belcar Divisie 1 (vergeet de benaming Original) zal aan drie types GT’s voorbehouden zijn.
In eerste instantie gaat het hier om wagens die voor 100% aan de normen van de FIA GT3 beantwoorden. Deze wagens vormen meteen ook de toekomst van de discipline. De lijst van gehomologeerde GT3-wagens is die van 2006 (Aston Martin DBRS9, Dodge Viper SRT 10, Ascari KZ 01, Maserati Grand Sport, Ferrari F430, Lamborghini Gallardo, Porsche 997 Cup, Corvette Z06, …), plus drie nieuwkomers in 2007: de Morgan, de Ford GT en de Jaguar XKR, op voorwaarde dat ze hun homologatietest met glans afleggen.
Wagens die ook toegelaten worden in DIV 1, zijn de GT3’s die ondanks een kleiner productie-aantal toch door SRO gehomologeerd zijn (volgens dezelfde technische en prestatienormen als de FIA GT3) onder FIA procedures en met Christophe Bouchut. De Gillet Vertigo, de Mosler-Chevrolet en de Lotus Super Exige hebben zich ingeschreven voor deze tests. Ter info, indien deze drie merken gehomologeerd worden, kunnen zij ook deelnemen aan het Frans en Engels Kampioenschap.
Tenslotte zullen voor de termijn van het seizoen 2007 nog een aantal wagens op uitnodiging toegelaten worden en dit om een aantal teams die de Belcar reeds geruime tijd trouw zijn, toe te laten hun materiaal nog een bijkomend seizoen af te schrijven. Het gaat hier om wagens die meereden in de vorige seizoenen van de Belcar zoals de Porsche 996 RSR of de Mosler-BMW. De tuners van deze wagens dienen wel een dossier met aanvraag tot homologatie bij de RACB in te dienen (met de daaraan verbonden kosten). Hieraan gekoppeld volgt een prestatietest (deze keer in de handen van Kurt Mollekens, officiële testrijder van SRO België en volgens de FIA GT3 procedures) die dient te voorkomen dat deze wagens over de duur van een volledige wedstrijd en in de handen van een zelfde rijder, beter zouden presteren dan de FIA GT3’s.
Op basis van een gelijkaardig dossier en dus volgens de officiële procedures zou ook de BMW Z4 aanvaard kunnen worden.
Het spreekt voor zich dat de er enkel en alleen over de divisie 1 zal bericht worden en niet over de drie voorvermelde subdivisies.
De Cups en GT4’s in DIV 2
De Porsches 996 Cup of andere monomerk-equivalenten zoals de Ferrari in de Cup-uitvoering en de nieuwe GT4’s zullen de divisie 2 vormen. De nieuwe categorie GT4, een andere uitdaging van SRO Belgium, kent dit seizoen reeds een Europees kampioenschap (met naar schatting om en bij de 25 wagens) en gaat ongetwijfeld een mooie toekomst tegemoet. De technisch directeur is overigens niemand anders dan Kurt Van Campenhoudt.
Alle GT4-wagens zullen net zoals de GT3’s aan een grondige testsessie onderworpen worden ten einde de prestaties zoveel mogelijk gelijk te schakelen. De testrijder is niemand minder dan Kurt Mollekens, ex-F3000-rijder en teambaas van het FR 3.5 KTR team. Heel wat kleinere GT’s komen voor deze nieuwe GT4-klasse in aanmerking, zoals we al vermeldden in onze eerste newsletter. Er zijn zeker nog meer projecten op komst.
De eerste GT4 draaide overigens al proef op Zolder, met name de BMW Z4 van G&A, het team van Guino Kenis. GPR zou twee Porsches Cayman inzetten, Franz Dubois denkt aan een Audi TT, Eric De Doncker heeft een Ford Mustang gekocht, Thierry Verhiest zou een Lotus Exige kunnen inzetten en de Maserati’s Tropheo zouden, zonder spoilers weliswaar, aan een tweede leven kunnen beginnen. Gezien de snelheid van de GT4’s ongetwijfeld lager ligt die dan de Cups, zullen zij, indien er minimum zes wagens aan de start verschijnen, een aparte prijsuitreiking kennen.
Referentietijd in DIV 3
De oudgedienden van de Belcar, die er minimum drie seizoen hebben opzitten, zoals de Porsche Biturbo of wagens waarvan de eigenaars de nodige stappen voor een homologatie in de topdivisie niet wensen te ondernemen, kunnen, en dit wel geval per geval en op uitnodiging van zowel de wagen als de rijders, een laatste seizoen aan de start van de Belcar verschijnen.
Al deze Divisie 3-wagens zullen echter aan een referentietijd onderworpen worden, die nog verder gepreciseerd zal worden, maar die ongetwijfeld anderhalve à twee seconden (afhankelijk van de omloop) boven de pole in GT3 zal liggen. Maar laten we realistisch blijven, de kans is groot dat een wagen “onder referentietijd”’ voor enorme verrassingen in het algemeen klassement kan zorgen. De sanctie in geval van het doorbreken van de spiltijd zal de een annulering van de kwalificatietijd zijn of een drive through tijdens de race.
Michelin unieke bandenleverancier
Na een officiële aanbesteding, waar verschillende bandenleveranciers aan deelgenomen hebben, is Michelin als unieke leverancier voor de Mediagroep Van Dyck Belcar uit de bus gekomen. De keuze voor één enkele bandenleverancier lijkt ons een verdere garantie om het evenwicht tussen de troepen te behouden en zo ook de spanning te verzekeren. De deelnemers aan het kampioenschap zullen bovendien in de loop van het seizoen verschillende cadeaus van SRO België en Michelin ontvangen. Nu reeds kan er contact opgenomen worden met Alain Gruslet ([email protected]) voor meer inlichtingen.
Een “threesome” challenge
Omdat sommige teams om financiële of andere redenen opteren om met drie aan te treden en dus ook een pitstop meer dienen uit te voeren, hebben we beslist om een speciale challenge voor trio’s in het leven te roepen. Het is immers quasi onmogelijk om tijdens een race van 125 minuten de handicap van een extra stop uit te vegen. Vanzelfsprekend komt de 24 uur van Zolder voor deze challenge niet in aanmerking.
Test Day op 22 maart in Zolder
De meeste onder jullie wisten het al, maar nu is het ook officieel, de Test Day voor het seizoen 2007 vindt op 22 maart in Zolder plaats, of goed zes dagenvoor de aanvang van het seizoen. Let wel, de BTCS rijdt ’s voormiddag en de Belcar tussen 13.00 en 17.00 in de namiddag. ’s Middags is er dan een persconferentie samen met onze vrienden van de BTCS.
Eenvoudigere puntentelling en geen ballast meer
U zal merken dat het sportief reglement ondermeer een vereenvoudigde puntentelling bevat en dat de gewichtballast in functie van de resultaten geschrapt werd. Dit laatste lijkt ons in de geest van het GT3-verhaal niet langer nodig.
Met zes merken voor de zege
Sinds de aankondiging van de wijzigingen voor het nieuwe Belcar-seizoen, het verdwijnen van de GT1’s en de komst van de GT3’s, schieten de projecten van de teams als het ware als paddestoelen uit de grond.
Een aantal daarvan staan al op poten, laten we ze kort even overlopen. Een eerste vaststelling is dat, op goed anderhalve maand van de eerste race, minstens zes merken voor een zege in aanmerking zullen komen. Bij de GT3’s treden de uittredende kampioenen Bert Longin en Anthony Kumpen aan met een GLPK Corvette Z06. Zo is er een Aston Martin voor Racing for Belgium met Wim Coekelberghs en de jonge Ron Marchal, er zijn verschillende Dodge Vipers voor ondermeer AD Sport (Kris Wauters), GS Motorsport, de broers Grouwels en Signa, eveneens meerdere Porsches 997 (ProSpeed met Penders-Lamot, een exemplaar van AD Sport, een voor SpeedLover en twee voor GPR met ondermeer Marc Duez) en eventueel zelfs een Ferrari 430 GT3 voor Thierry Boutsen Racing, indien voor dit project de nodige steun gevonden wordt.
We kunnen hoogstwaarschijnlijk ook rekenen op twee Moslers, enerzijds een GT3-versie met Chevrolet-krachtbron voor Kelders-Lambert en anderzijds natuurlijk de BMW-versie van G&A. Loris Kessel zou met zijn 430 ook aan de eerste race deelnemen, met als rijder niemand minder dan Didier de Radiguès, kampioen op twee en vier wielen. Het Daikin-team van ondermeer Alexandra Van de Velde zoekt nog een oplossing in de richting van een GT4 of waarom zelfs geen GT3 Morgan samen met de dochter van Jacques Laffite?
Het Franse team van Fabien Giroix (First Racing) heeft overigens nog een exclusief aanbod in de vorm van een Lamborghini. En waarom zou PSI niet eerst even in België halt houden alvorens de splinternieuwe Ford GT40 aan Europa te tonen?
Last but not least, mogen we met fierheid aankondigen dat de eerst race van het seizoen op 31 maart en 1 april, heel toepasselijk de Belgian First Race, voor de toeschouwers geheel gratis zal zijn. Men zegge het reeds voort…
Inschrijvingen
De inschrijving per race van 125 minuten bedraagt 1.500,00 € + BTW, terwijl het tarief voor de 24 Hours of Zolder 5.500,00 € ex-BTW bedraagt. De prijs voor de testdag bedraagt 500,00 € ex-BTW.
De teams die zich voor het hele seizoen inschrijven, met inbegrip van de Testday, betalen:
10.000,00 € + BTW voor de deelnemers in Divisie 1.
9.500,00 € + BTW voor de deelnemers in Divisie 2 & 3
Bovendien krijgen ze een eerste set Michelin-banden cadeau (waarde ongeveer 1.200,00 €) en zo besparen ze, met een jaarinschrijving, 5.000,00 € in Divisie 1 en 5.500,00 € in Divisie 2 & 3, als we de kost van een heel seizoen bekijken.
(SRO press)




