Belgian GT Championship MVD: de kracht van het evenwicht
Uitgegeven door Stijn Vermeulen • 27 maart 2008 18:43
ZOLDER - Twee weken voor de kick off van het circuitseizoen, kregen we al een voorsmaakje op de traditionele Test Day van vandaag donderdag op het circuit van Zolder. We hebben nu in ieder geval een beter zicht op de troepen van het Belgian GT Championship Mediagroep Van Dyck.
Een eerste vaststelling is zonder meer dat het Belgische nationale kampioenschap in goede gezondheid verkeert. Twaalf maanden geleden nam SRO Belgium het roer over en men opteerde toen voor de piste van de GT3-klasse, die zijn plaats in Division 1 vond. Goed één jaar later is deze categorie de referentie in België geworden en met een startveld van goed twintig wagens in Division 1 moet België niet voor zijn (grotere) buren Duitsland, Frankrijk of Engeland onderdoen.
Na een eerste seizoen, dat een mooie strijd tussen Mosler, Corvette en Porsche opleverde en pas op de meet beslist werd, valt op dat bijna de helft van het veld tijdens de winterstop vernieuwd werd. Eén nog grotere verscheidenheid en nog meer evenwicht moeten de belangrijkste pijlers van het seizoen 2008 worden. Voorlopig vinden we 19 vast ingeschreven wagens in D1, waaronder drie Moslers MT900, drie Ferrari's F430, vier Lamborghini's Gallardo, vier Porsches 997 (waarvan twee nieuwe 997 GT3 S) en vijf Dodge Vipers Competition.
Bovendien zien we de terugkeer van enkele grote namen naar het kampioenschap anno 2008, met name Fred Bouvy, Vincent Vosse, Tim Verbergt, Jeffrey Van Hooydonk en de BTCS-kampioenen 2007 Steve Vanbellingen en Damien Coens.
Net zoals de sneeuw in ons landje nog laat kwam, liepen er ook nog enkele inschrijvingen laattijdig binnen. En niet van de minste... Zo zien we drie (!) Ferrari 430 GT3; één voor Hans en Frank Thiers (Russell Racing), één voor Bouvy-Coens (met de steun van Francorchamps Motors, Red Bull en Delahaye Racing Team), maar tevens ook één voor de onverwachte gasten Eddy Renard en Vincent Vosse in een 430 van het Franse Sport Garage.
Het Belgian GT Championship Mediagroep MVD 2008 zal trouwens aardig Italiaans getint zijn, met naast de Ferrari 430 ook nog eens vier Lamborghini Gallardo, waaronder één exemplaar voor het Engelse Chad Racing (Greensall-Dockerill) en drie voor JD by Astromega voor Ceusters-Haane, Vollebergh-Thiers en De Laet-Verbergt.
Het Duitse merk is niet meer in de meerderheid, maar Porsche blijft toch enkel stevige ijzers in het vuur hebben. Twee van de kampioenen van het afgelopen jaar doen het in 2008 met een gloednieuwe Porsche 997 GT3 Cup S. NGT, de kampioen in Division 2, zet één exemplaar in voor het zeer snelle duo Bart Couwberghs (winst in de Driver Challenge) – Ruben Maes. Maar last but not least vond ook GPR de weg naar de Belgische GT terug.
De nieuwe Porsche 997 GT3 Cup S met startnummer ‘1’ krijgt Maxime Soulet achter het stuur, terwijl het op de naam van de tweede rijder nog even wachten is. Ook Prospeed Competition beschikt over een nieuwe GT3 S, maar het Luikse team zullen we enkel bij gelegenheid –waaronder de openingsrace in Zolder - zien, met Rudy Penders en Franz Lamot. First en Speedlover doen het met een versie ‘2007’ van de 997.
In het kamp van de Dodge Viper Competition Coupé, die met maar liefst vijf wagens aan de start verschijnen, merken we de terugkeer van Koen Wauters op, samen met de ervaren Patrick Schreurs en daarnaast onder hetzelfde dak van AD Sport ook Kris Wauters en Rafael Vanthoor. A+ Racing krijgt versterking van Jeffrey Van Hooydonk en ook voor hem is het nog even op de naam van de ploegmakker wachten.
Tot slot zijn er de Moslers MT900, met de winnaars van de regenrace in Spa afgelopen jaar, G&A (Guino Kenis en Michael De Keersmaeker) en twee exemplaren van Gravity Racing International met Vincent Radermecker en een nader te bepalen rijder en de meervoudige Belgische kampioenen Bert Longin en Anthony Kumpen, waarvan de wagen in Sporza kleuren zeker een te duchten tegenstander zal zijn. Maar de Mosler moet volgende week nog wel richting Nogaro voor de Balance of Performance-testen van de FIA. De kracht van het Belgian GT Championship MVD 2008 en meer bepaald de GT3 in het algemeen is dat alle wagens evenwichtig blijven en zijn.
Het was de stille hoop van de promotoren om de Division 2 te zien groeien en wel naast de vertrouwde Porsche 996 GT3 Cup zien we meer en meer GT4 op de deelnemerslijst verschijnen. Er zijn de twee Ginetta's G50 van KS Motorsport Belgium van Vanbellingen-Vandermaesen en een nog te communiceren team en daarnaast ook de Aston Martin N24 van Cracco-Van Audenhoven en de Lotus 2 Eleven van Steegmans-Bruynooghe.
Tot slot is er de Division 3 waar we de oude Belcar GT terugvinden, zoals daar zijn de Porsche 996 GT2-R McDonalds Racing voor François Bouillon en Jean-Claude Voets (naast de wagen die initieel voor Stéphane De Groodt voorzien was, maar die maar enkele races rijdt) en de BMW M3 GTR van Chad Racing met de Britten David Shelton en John Hartshorne.
Het is nog enkele nachten slapen alvorens al dat moois op zondag 13 april een eerste maal van start te zien gaan. Wij kunnen nog amper wachten...
KALENDER 2008
13/04 Zolder / Belgian Race Kick Off (2x1h)
11/05 Dijon / FFSA GT (2x1h)
01/06 Zolder (2h)
13/07 Francorchamps / 25 Heures VW Fun Cup (2x1h)
30-31/08 24 Hours of Zolder
21/09 Francorchamps / Francorchampagne (2h)
19/10 Zolder / FIA GT Championship (2x1h)
(voorlopige) ENTRY-LIST 2008

(SRO)




