Autosport NL • Autosport NL Diversen

Spectaculaire races van Westfield Cup op TT-circuit Assen

Uitgegeven door Casper Bekking • 4 mei 2010 17:49

Het blijft héél indrukwekkend om het gigantische startveld van de Westfield klasse van start te zien gaan. Als een grote zwerm bijen vliegen de 170pk sterke, slechts 570 kilo wegende, achterwiel aangedreven bolides af op de eerste bocht. Gelukkig is er veel wederzijds respect onder de rijders en laten ze elkaar leven. Ook bij de tweede race van het seizoen, gehouden tijdens het Classic Car Festival op TT-Circuit Assen, was het genieten. Het grote startveld zorgde opnieuw voor het nodige spektakel in de eenheidsklasse, dat eerder al voor een schitterende openingsrace had gezorgd. De spanning was opnieuw voelbaar, en ook het weer speelde ditmaal een belangrijke rol. Bovendien waren er de nodige heftige momenten te ontdekken in de Geert Timmer-bocht, opgaan rechte stuk. Ook de winnaar was bijzonder; debutant en karter Maik Barten.


Op het TT-circuit werden ditmaal drie manches verreden, verdeeld over twee dagen. De eerste race vond plaats op een opdrogende baan, en zorgde daarvoor voor enkele listige momenten. Er ontstond al vroeg in de race een mooie kopgroep, waarin een flinke hoeveelheid rijders streden om de eerste overwinning van het weekend. Deze ging uiteindelijk naar de snelle Belg Christoff Corten, ook tijdens de seizoensopener op Circuitpark Zandvoort al succesvol. Daniel Sandifort kwam op de tweede plaats over de meet, gevolgd door Maik Barten. Roger Kool en Henk van der Spoel nestelden zich op een respectievelijk vierde en vijfde positie.

De tweede race op zondag vond onder droge omstandigheden plaats, met opnieuw veel strijd. Vooraan was het echter niet zo spannend, wat Oscar Wilkens was oppermachtig en reed overtuigend naar de winst. Om de overige plaatsen werd flink gestreden. Rob Karts in de RTL GP-auto deed goed mee, maar de rappe coureur trok tijdens de race aan zijn armbandje waardoor zijn gordel los schoot. Zijn vierde plaats en een goede klassering kon hij direct op zijn buik schrijven. Achter winnaar Wilkens kwam Maik Barten uiteindelijk als tweede over de meet, ten koste van Hans Wellink, Jan-Peter Dankaart en Danny Lammers. Corten kende problemen met zijn versnellingsbak en viel daardoor terug tot een veertiende positie bij de finish.

De derde wedstrijd werd ook nog onder droge omstandigheden verreden, al was de dreiging van regen continu aanwezig. Gelukkig voor de rijders van de open bolides bleef het droog, en werd er opnieuw een mooie strijd gestreden. Vooraan ontstond er een flinke kopgroep met vele positiewisselingen en heftige momenten. Zo moest onder meer Oscar Wilkens in de GT-bocht een gespinde rijder ontwijken en ging vol door het gras. Daardoor viel de winnaar van de tweede race terug tot de twaalfde positie. De winst ging na een mooie strijd naar Hans Wellink, vlak voor Johan Albers en de solide presterende Maik Barten. Jan-Peter Dankaart zat er opnieuw keurig bij en eindigde als vierde, voor Henk van der Spoel.


Maik Barten, uit de karting reed zich driemaal in de topdrie, en dat was uiteindelijk ook genoeg voor het dagklassement. Een schitterend debuut voor de jonge rijder. De sterke tweede en derde race bezorgde Hans Wellink de tweede plaats in het eindklassement, net voor Daniel Sandifort. Oscar Wilkens eindigde net naast het podium als vierde, voor Jan-Peter Dankaart. De toptien werd gecompleteerd door Johan Albers, Henk van der Spoel, Danny Lammers, pechvogel Christoff Corten en Ben Schilperoort.

Bij elke race nemen een aantal coureurs onder de loep over hun belevingen in de Westfield RaceCup 2010

Johan Albers reed een geweldige derde race. Hij sloop als een tijger dor het veld en sloeg elke ronde toe tot hij de jacht opende op koploper Hans Wellink. Maar Wellink is ervaren en hield het gat keurig dicht. Het verschil op de finishlijn was een spatbord tussen de twee rivalen: "Zaterdagmorgen was de regen voor mij een geschenk uit de hemel; voor mij is regen gewoon het beste. Ik lag ook tot de laatste twee ronden op pole en toen kwamen twee kwajongens voorbij zetten", grapte Albers, doelend op Barten en Corten. "Ik had in de races problemen met de derde versnelling, en kwam daardoor in het middenveld terecht. De eerste race eindigde ik als negende en de tweede race als zevende. De laatste race was echter super. Ik had in de gaten dat ik tweede lag, Oscar lag eruit maar Hans liep een heel eind weg. Toen ging ik er eens voor zitten en ik zette hem in de ‘zevende’ versnelling. Ik reed naar Hans toe en in de laatste ronden zaten we vlak bij elkaar. Op het rechte stuk voor de finish reden we zo'n vijftig centimeter van elkaar af, wat een superwedstrijd. Ik had eerder in de race al een superleuke strijd met Jan-Peter Dankaart, dit zijn echt de wedstrijden waar je het voor doet."

Jan-Peter Dankaart op zijn beurt bevestigt de mooie strijd binnen de Westfield Cup: "Ik had als target een toptien-klassering, maar het liep beter met een vijfde plek. Ik kon me goed handhaven in de topvijf en we hadden een schitterende strijd. Je rijdt mee in de kopgroep en dan leer je gelijk weer een aantal dingen. Ik heb dit weekend als heel leerzaam ervaren met de snelle jongens om me heen. Het is een gemixt gezelschap met ervaren jongens en snelle nieuwkomers, we waren constant aan het strijden en het was een leuke opsteker voor mezelf dat ik het tempo goed kon volgen. Ik had een leuke race met Johan Albers. Johan is echt een legende als je ziet hoe die rijdt op Assen, super. Ik heb het absoluut naar mijn zin in de Westfield. Mijn motto is uitrijden en altijd binnen de top tien eindigen en altijd je puntjes pakken. Buiten het racen is mijn insteek ook fun. De gezelligheid en de funfactor is groot in de Westfield cup. Ook al zijn het allemaal verschillende rijders; je hebt met de rijders onderling goed contact. Het totaalpakket is geweldig, dit is een grote reden waarom ik heel graag in de Westfield rij. alles is goed geregeld en er staat een goede organisatie."

Max Snoeck is één van de oudste deelnemers, maar hij voelt zich in de auto nog een jonge god. Dit evenement moest hij van achteren aanvangen omdat hij zaterdag nog afwezig was door omstandigheden en zich niet kon kwalificeren: "Ik had op zaterdagmorgen een begrafenis. Ik was om 15 uur op de baan en had officieel verzoek in gediend bij wedstrijdleiding. Ik mocht meedoen maar moest dan wel van achteruit starten. Dat was indrukwekkend met zo'n mooi veld voor je. Assen is niet mijn circuit, daar heb ik nog veel te leren maar het is altijd zeer uitdagend. Dit is mijn tweede seizoen. Ik ben erin gerold via Jos Kolsté, we zijn met een leuk groepje van vier uit Winterswijk. Het maakt niet uit waar je rijdt in het veld, in de Westfield heb je altijd leuke gevechten, en die verlopen uitermate sportief. Ik ben 62 jaar oud en met Ad Reitsma de oudste deelnemer. Mijn doel is het middenveld. De fun-factor is groot en erg belangrijk. Ik heb een eigen bedrijf en dan is het heerlijk om dit ernaast te kunnen doen. De formule van de Westfield is heel fijn; lekker met z'n allen in de tent. Het is een grote familie en dat ondanks het feit dat je zoveel verschillende mensen bij elkaar hebt. De inzet van Westfield Nederland en de ploeg er omheen is uniek.”

Een hoge funfactor, close racing, gelijkwaardigheid van de auto’s en veel gezelligheid. Dat zijn de juiste ingrediënten van de Westfield RaceCup. Wie ook eens iets van de sfeer wil proeven, is aankomende vrijdag 7 mei welkom in de tent van Westfield Nederland op het circuit van Zandvoort, waar de derde ronde van de Westfield Racecup plaats heeft.

De Westfield Raceup wordt ondersteund door de volgende partners:

RTL GP Magazine
Divisie Projects
Wilkens Vertalers & Tolken
KW Suspensions
Aviosign
Ferodo Racing
BROOD
Taat & Friends Catering
KMS Management Systems

Kijk HIER voor meer info over de Westfield CUP

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS