Autosport NL • Autosport NL Diversen

RTL GP-coureur spot met uitspraak: 'To finish first, you first have to finish'

Uitgegeven door Bas Kaligis • 13 september 2010 07:42

ZANDVOORT – To finish first, you first have to finish. Deze klassieke uitspraak komt van Ron Dennis. Ook RTL GP F1-verslaggever Olav Mol gebruikt deze slogan wel eens. Laat nu net RTL GP-coureur Frans Vörös spotten met deze stelregel. Vörös strandde in de tweede race van de Westfield Cup op Circuitpark Zandvoort, nadat hij bij een touché zijn wiel beschadigde en uitviel. Maar doordat een andere coureur te gelijkertijd op een ander gedeelte van de baan voor een code rood zorgde, ging Vörös er alsnog met de overwinning vandoor. Je hoeft dus niet altijd te finishen om te winnen...


Frans Vörös werd dus de grote winnaar van het Westfield Race Cup-weekend op het Circuit Park Zandvoort. Maar liefst 33 coureurs stonden op het circuit in de duinen aan de start en dat bleek opnieuw een garantie voor spanning en spektakel.

Ongeveer een maand geleden schreef Francois Claeijs de twee wedstrijden op het circuit van Zandvoort op zijn naam. De klassementsleider deed dit keer opnieuw goed mee en werd over twee races genomen derde. Met een vijfde en een zesde plek mocht hij 59 punten bijschrijven.

De eerste race van het weekend werd gewonnen door Robby Bosdijk, terwijl ook Mark Stroop en Cees de Maar zich onder de beste drie wisten te scharen. RTL GP-coureur Vörös kwam na een klein gedwongen uitstapje als vierde over de streep, voor Ben Schilperoort en de nummer 1 uit het kampioenschap, Francois Claeijs.

In de tweede ronde van de tweede race raakte Ben Schilperoort bij het uitgaan van de Tarzanbocht de controle over zijn racer kwijt en was helaas voor Jan-Peter Dankaart die er goed bijzat een niet te ontwijken object geworden. De bolide van Dankaert raakte aan de voorzijde beschadigd en kon zijn weg vervolgen tot aan uitgang van de Hugenholtzbocht, intussen een koelvloeistof spoor achterlatend. Dit spoor zorgde ondanks de waarschuwingsvlag van de baanpost ter plekke voor een aantal uitgeleiders in de Gerlach bocht waar Co de Vet als enige zijn weg niet meer kon vervolgen en moest opgeven met een kapotte wielophanging, Christiaan Vos en Roel Meijer konden hun weg nog wel vervolgen en zij het met plaatsen verlies wel de wedstrijd uitrijden. Na het ontstaan van deze tijdelijk gevaarlijke situatie greep de wedstrijdleiding in door middel van de code 60 situatie die een aantal ronden duurde, na het vrijgeven van deze situatie wilde iedereen er nog even voor gaan zitten om de laatste ronden van de wedstrijd nog wat goed te maken. De wedstrijd werd echter abrupt onderbroken door een incident van André de Koning in racer nummer: 69. De daaropvolgende rode vlag zorgde voor wat verwarring onder de rijders. Vörös werd na de tweede race als eerste geklasseerd, al haalde hij de eindstreep niet.

Uiteindelijk heeft de wedstrijdleiding de uitslag van de race bepaald door de tussenstand van de ronde voor de rode vlagsituatie. Daniel Sandifort werd hierdoor als tweede afgevlagd en stelde daarmee zijn tweede plek in het weekendklassement veilig. Hayley Lazell werd derde, voor Patrick Boxem, Francois Claeijs en Johan Albers.

“Het was weer superleuk”, reageerde dagwinnaar Frans Vörös. “Jammer van mijn kwalificatie, waarin ik problemen had. Mijn versnellingsbak bleef vast zitten in de vierde versnelling. Gelukkig wisselden de monteurs van Westfield Nederland de bak tijdig voor de eerste race. Ik reed een goede inhaalrace en ging in de eerste race van P16 naar de vierde plek.”

“In de tweede race had ik wat pech. Ik reed elf ronden lang aan kop, maar er stond een harde wind op het rechte stuk. Ik wilde me terug laten zakken naar de tweede plek om zo in de laatste ronde toe te kunnen slaan. Zover kwam het niet. Mijn voorganger remde heel vroeg en ik zat er vlak achter. Ik raakte hem met mijn wiel en viel uit. Gelijktijdig was er ergens anders op het circuit ook iemand gecrasht en dit veroorzaakte een code rood. De uitslag werd daardoor bepaald door de tussenstand van de ronde ervoor. Zo werd ik alsnog eerste, een geluk bij een ongeluk.”

Frans Vörös had het druk, want hij reed ook nog een race in een BMW M3. Ook daar wist hij te winnen: “Ik reed ook nog twee races in een BMW M3: een sprintrace en een race van zeventig minuten. Naast de tweede race in de Westfield wonnen we daar twee keer. Voor mij kon het weekend niet meer stuk. Ik moet wel zeggen dat er in de Westfield Race Cup heel fair gereden wordt. Er wordt hard, maar sportief gevochten. Het niveau van de cup is heel erg hoog. Ik heb nu twee weekenden meegedaan en ik moet elke race weer aan de bak. Het is superleuk.”

John Pronk reed dit weekend de races van zijn leven. Met een twaalfde en een zevende plek liet hij zich van zijn beste kant zien. “Ik heb nog nooit zo snel gekwalificeerd. De omstandigheden waren ideaal. Dat in combinatie met de nieuwe banden zorgde voor een goede tijd. De eerste manche werd ik twaalfde, de laatste manche eindigde ik als zevende. Dan zit je redelijk bij de voorste groep. Er waren overal leuke gevechten. Ik heb weer een fantastische dag achter de rug.”

Pronk blikte ook alvast vooruit op de komende races: “Ik vind het leuk dat we binnenkort naar de Nürburgring gaan, ik houd wel van nieuwe circuits. Het is een mooie afsluiting van het seizoen, ik ben er dan ook zeker bij. Vorig jaar reden we al op Spa-Francorchamps, dit jaar kwamen daar Hockenheim en de Nürburgring bij.”

Bekijk HIER de uitslag van de Westfield Race Cup Powered by RTL GP Magazine, 5 september 2010, Zandvoort

Westfield Cupracer

Met het racen in een Westfield Cup proeft de coureur de ware identiteit van het pure racen. 170pk, op slechts 570kg in combinatie met achterwielaandrijving, een echte racer, ontwikkeld in samenwerking met de Westfieldfabriek in Engeland, samengesteld met de juiste componenten om succes te kunnen waarborgen. Dit zijn de kenmerken van de spectaculaire Westfield Racecup. Het eind 2007 opgezette concept: betaalbaar racen met een hoge belevingsfactor in combinatie met een streng opgezet reglement heeft er voor gezorgd dat de Westfield-klasse één van de grootste raceklasse van Nederland is geworden.

De Westfield RaceCup wordt in 2010 ondersteunt door:

RTL GP Magazine
Divisie Projects
Wilkens Vertalers & Tolken
KW Suspensions
Aviosign
Ferodo Racing
BROOD
Taat & Friends Catering
KMS Management Systems

Informeer naar de testmogelijkheden op www.westfieldnederland.nl

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS