Olympische Spelen 2010: het grote geheim van Nederland
Uitgegeven door Bas Kaligis • 20 februari 2010 13:50
Wat hebben de autosport en het bobsleeën gemeen? In ieder geval veel qua aërodynamica. De F1-constructeurs kunnen met de ontwikkeling van Formule 1 bolides niet zonder de windtunnel. Zij maken al vele jaren gebruik van de windtunnel. Ook het Nederlandse bobsleeteam kon na jarenlange afdankertjes ineens bechikken over een serieuze bobslee ontwikkeld door Eurotech en DSM.

Het geheim van de nieuwe bobslee
Zaterdag en zondag gaan de bobsleewedstrijden tijdens de Olympische Spelen in Vancouver 2010 van start. Nederland maakt voor het eerst – dankzij een nieuwe bobslee – kans op een medaille. Nieuwslicht onthult het wetenschappelijke geheim achter de supersnelle bob.
Tijdens de wereldbekerwedstrijden in januari zette het Nederlandse bobsleeteam de bobsleewereld al op z’n kop. Edwin van Calker en Sybren Jansma werden in de gloednieuwe tweemansbob derde. De bobslee werd speciaal voor ze ontwikkeld door chemiebedrijf DSM en metaalconcern Eurotech. De grote wintersportlanden die al meer dan 30 jaar bobsleeën maken staan er bij en kijken er naar. Jarenlang kocht Nederland de ‘afdankertjes’ van Duitsland en de Verenigde Staten. Omdat het Nederlandse bobteam erg goed werd, mochten ze de tweedehands bobs niet meer kopen. Nederland moest daarom zelf de tanden zetten in de ontwikkeling van een bob.
Omdat de bobsleewedstrijden dit weekend al zijn, krijgt men voor het eerst het wetenschappelijke verhaal achter de bobslee te horen. Tipje van de sluier: het heeft te maken met het soort composiet en de aerodynamische vorm van de kuip.
Eurotech actief in de autosport en bobslee
Eurotech Viking Engineering is een ervaren en breed inzetbare technische partner voor teams en raceklassen in de autosport en bobsleesport. De kracht van Eurotech Viking Engineering is de combinatie van kennis, kunde en het gebruik van moderne apparatuur. Eurotech Viking Engineering kan terugvallen op de Eurotech Group, een volwaardige systeemleverancier in de metaalverwerkende industrie.

Nederland is op en top geprepareerd, maar maakte in de testen nog een crash mee. Het schrapende geluid van een gecrashte bobslee had woensdag de overhand op de olympische baan van het Whistler Sliding Centre. Een dag later tijdens de tweede trainingssessie ging het al een stuk beter, maar de snelle ijspiste blijft de gemoederen flink bezighouden. Woensdag (plaatselijke tijd) kantelden acht sleeën, waaronder die van de Nederlanders Edwin en Arnold van Calker. Ze kwamen met de schrik vrij, waarna piloot Edwin donderdag met zijn vaste remmer Sybren Jansma twee runs zonder incidenten afwerkte.
Niet iedereen vindt de bobbaan in Whistler geschikt voor de Olympische Spelen. De baan is uiterst snel en kent tal van moeilijke bochtencombinaties. Veel is er door de meeste landen nog niet op afgedaald en de schuivers van woensdag versterkten de kritiek die al losbarstte op de dag van de opening toen een Georgische rodelaar het leven liet na een mislukte manoeuvre onderin de pijlsnelle baan.
Edwin en Arnold van Calker kwamen er woensdagavond laat Canadese tijd goed vanaf. Beter in elk geval dan de Australiër Duncan Harvey, die met spoed naar het ziekenhuis werd overgebracht. Zijn verwondingen vielen uiteindelijk mee, net als die bij de Zwitserse medaillewinnaar van 2006 in Turijn Beat Hefti. Bij de Nederlanders klaagde remmer Arnold van Calker alleen over een pijnlijke rib. De nieuwe Nederlandse slee liep wel wat schade op, maar werd nog geen twaalf uur later gewoon weer ingezet tijdens de trainingsruns drie en vier.
Bondscoach Tom de la Hunty en ook Arnold van Calker waren niet onder de indruk van de serie schuivers. ,,Vorig jaar in oktober tijdens de trainingsweek hier waren er veel meer crashes'', zei de Britse bondscoach van de Nederlanders, die wel toegaf dat zo'n crash niet meewerkt in het kweken van zelfvertrouwen. ,,Maar Edwin is een ervaren piloot, die dit snel van zich af moet zetten.''
Binnen het Duitse team kijkt men anders tegen de olympische opdracht aan. ,,Deze baan is een lachtertje, schandalig gewoon'', zei technisch directeur Thomas Schwab van de Duitse bobsleebond. Piloot Thomas Florschütz: ,,Bij ons kun je slechts aan onze gezichtsuitdrukking en de lichaamstaal aflezen wat we er van vinden. Alleen de officials mogen nog iets over de baan zeggen'', zei hij over een niet bevestigd spreekverbod voor de bobbers over alle incidenten en de veiligheid van de baan.
Arnold van Calker, vorig jaar met de viermansslee ook al zwaar op de kant geschoven in Whistler, wil de Canadese baan niet gevaarlijk noemen. ,,Dat is een te zwaar woord. Deze baan is een uitdaging, er worden hoge snelheden gehaald. Crashen hoort bij deze sport. Het is het risico van ons vak. Dit was even een tikje voor het zelfvertrouwen.''
Het Nederlandse team is er klaar voor met dank aan alle bedrijven en sponsoren. Hopelijk wordt de Olympische droom een feit.
Bron: Eurotech




