Autosport NL • Autosport NL Diversen

Lekker zomeravondracen! Veel zon en sportieve strijd bij derde DRDO-event op Zandvoort

Uitgegeven door Bas Kaligis • 18 juli 2018 12:31 • Print artikel

De derde racedag van het DRDO-kampioenschap viel gezien het weer in de categorie zomeravondracen. Onder prachtige, zonnige omstandigheden vochten de in totaal 25 auto’s in de drie verschillende klassen fraaie duels uit. We zagen veel oude bekenden op de baan, maar ook een debutant in beide races naar het podium rijden.

DRDO Dillon Koster en Danny van Dongen


Start DRDO

In de BMW M3 Cup ging de strijd als vanouds tussen Cor Euser, Peter Koelewijn en Floris Dullaart. De drie gaven elkaar in beide races weinig ruimte cadeau. In de eerste race hield Euser de druk vol op Dullaart. Een klapband in het Scheivlak maakte een einde aan de aspiraties van Dullaart. “Als je met 190 per uur een klapband krijgt, is het lastig sturen. Ik kwam achterstevoren, maar kon hem nog wel op het asfalt houden, waardoor ik ook in race 2 van start kon gaan.”

De overwinning ging zo naar Cor Euser en de routinier had wel een verklaring voor de klapband. “Een bandje heeft zijn grenzen en als je hem blijft mishandelen, gaat ie kapot.” In de tweede race van de avond waren de rollen omgedraaid. “Ik zag dat mijn voorbandje bijna kapot was”, zegt Euser. “Daardoor heb ik wat rustiger aan gedaan en P2 geconsolideerd.” Dullaart herstelde zich met een strakke overwinning in de tweede race.

DRDO

Bij de Specials gingen de overwinning naar André Seinen en de combinatie Verhoeven-Verhoeven. Opvallend was de prestatie van debutant Theobert van Boven die in beide races op het podium eindigde in zijn BMW 130i. “De DRDO is een super evenement. Het was wel even wennen aan de lengte van de races. Twee races van 50 minuten. Bij de DNRT zijn het races over twaalf of dertien ronden. Ik reed vandaag voor JW Raceservice en zij hadden de auto keurig voor elkaar. Dit is zeker voor herhaling vatbaar, het is een mooi deelnemersveld.”

DRDO

De Standaard-klasse leverde voor zowel Han Kolenaar als de combinatie Creemers-Steen een eerste en een tweede plaats op. Voor Kolenaar verliepen de races uiteenlopend. “De eerste race ging perfect, maar tijdens de tweede race verremde ik me bij Audi S. Ik had eigenlijk alle vier de banden wel kunnen wisselen, maar heb alleen linksvoor gewisseld. De tweede plaats betekent dat ik dit seizoen in iedere race nog op het podium ben geëindigd en dat wil ik graag zo houden.”

In de klasse van Kolenaar reden Pascal Gillise en Peter Weening met startnummer 4 in beide races naar de vierde plaats. Het was voor het duo de eerste DRDO-race van het jaar. “Ik rij met mijn beste maatje en we rijden de races waar we zin in hebben”, vertelt Gillise. “Het is een super relaxed evenement en we hebben vandaag veel lol gehad. We rijden in een E30 en de oudere banden maakten het wat moeilijk. Maar ons motto is niet voor niets: als je jezelf overwint, kan niemand je verslaan.”

Gillisse en Weening zullen we dit seizoen zeker nog terugzien in de DRDO. “In het weekend hebben we toch ook andere dingen te doen. De DRDO is op een doordeweekse avond. Je rijdt niet tussen de minste namen en er wordt respectvol gereden. Natuurlijk is er een snelheidsverschil, maar in sommige bochten kun je toch naar die snelle mannen toerijden. We rijden zeker nog wel een DRDO-wedstrijd dit jaar. Het gave is als je tegen de avond rijdt. De nachtrace is het toetje. Dat is Le Mans in het klein.”

Davy Lemmens

Over Le Mans gesproken, Davy Lemmens stond tien dagen na de 24 uur van Le Mans met Dayvtec ook bij de DRDO met vijf auto’s aan de start. “De DRDO is al 8 jaar klant en het is leuk om te doen. Wie het kleine niet eert.... Met een half dagje vrij kun je twee races van een uur rijden. Je verliest weinig tijd en het gaat erom dat je lekker hebt geracet. De coureurs willen niet in niemandsland rijden en zoeken elkaar echt op.”

Jan Paul van Dongen Hankook Racetyres

Bij de DRDO rijden alle coureurs met banden van Hankook, geleverd door Racetyres van Jan Paul en Danny van Dongen. “We zijn de exclusieve dealer voor Hankook in Nederland en leveren de banden bij alle Nederlandse klassen”, zegt Jan Paul van Dongen. “Onder meer bij de Supercar Challenge, de Ford Fiesta Sprint Cup en de DRDO. De banden zijn vaak de hoogste kostenpost voor een raceteam en bij de DRDO is het voorgeschreven dat iedereen met dezelfde banden rijdt. Op een avond mogen slechts vier banden gebruikt worden.”

De broers Van Dongen kregen het racen met de paplepel ingegoten van hun vader. “Ik heb 15 jaar door Europa gereisd voor diverse klassen, onder meer de Formule Ford en heb op veel circuits geracet”, zegt Jan Paul. “Af en toe wil ik nog wel rijden, maar dan wil ik het wel goed aanpakken. Geen half werk. In de autosport leer je snel. Het begint vaak met gebruikte onderdelen, maar op den duur wil je toch alleen met nieuwe onderdelen werken.”

In de spotlights: Hein Koopman, Koopman Racing
Koopman Racing heeft bij dit derde DRDO-event vijf coureurs aan de start van de BMW M3 Cup staan. In de snelste klasse zijn dat Emile Drummen, Ronald Friederich, Jonas Wintermans, Freddy Schaap en Peter Koelewijn. Het team van Hein Koopman uit Winkel bouwt en onderhoudt sinds 2003 BMW raceauto’s voor trackdays en races. Daarnaast is Koopman Racing de grootste verhuurder van race BMW’s in de Benelux en specialist in onderhoud van BMW M, Wiesmann en Alpina straatauto’s.

Hein Koopman

Vandaag vijf coureurs aan de start van de DRDO. Waarom rijden jullie in deze klasse?
Hein Koopman: “Het is een super competitie. Alles wordt op één dag gehouden en je hebt het weekend mooi vrij voor de familie. Bij ons doen er nu drie rijders niet mee en ik zou graag zien dat er meer auto’s aan de start staan. We hebben er tussen de 25 en de 30 gebouwd en ik heb er thuis ook nog vijf staan. We hebben mogelijkheden genoeg en zijn bovendien nog zeven nieuwe M3’s aan het bouwen. Maar sommige coureurs rijden slechts één keer per jaar een wedstrijdje. Zij kiezen ook voor de trackdays en de businessclub. Het is een ideale klasse voor de zakelijke markt.”

DRDO

Wat doet Koopman Racing nog meer naast het raceteam op het circuit?
HK: “We verhuren raceauto’s en bouwen en verbouwen raceauto’s in opdracht. Daarnaast bouwen en onderhouden we de auto’s voor trackdays in Spanje en maken we motoren. We zorgen voor de stalling, het transport en het onderhoud. De coureurs hoeven eigenlijk alleen hun helm mee te nemen naar het circuit.”

Hein Koopman

Hoe ben je met de autosport in aanraking gekomen?
HK: “Ik zit vanaf 1994 in de autosport en ben begonnen als monteur bij het Donkervoort Racing Team. 15 jaar geleden ben ik voor mezelf begonnen. Het is zo gelopen. Als klein jochie stond ik door het hek te kijken en zag ik mensen in overalls met allerlei namen erop. Nu lopen ze met mijn naam op hun overall. We rijden naast de DRDO onder meer in het ACNN, de STWC en het WEK. Ik ben met twee autootjes begonnen en heb lang gezegd dat ik er nooit meer dan zes wilde maken, maar het is nooit opgehouden. Het is een behoorlijk uit de hand gelopen hobby. Lange tijd is het echt werk geweest. Hoe groter, hoe beter. Nu begint het weer een beetje hobby te worden. Het competitieve zit er zeker in, maar dat is niet de hoofdmoot. Het gaat er toch meer op dat de mensen plezier hebben en genieten. Mocht er dan een overwinning in zitten, dan is dat mooi meegenomen.”

Uitslagen DRDO 27 juni 2018:
BMW M3 Cup Race 1:
1. Cor Euser BMW 21 ronden
2. Peter Koelewijn BMW M3 E46 +0.479
3. Van der Linden-Peene BMW M3 E46 +2.594
4. Freddy Schaap BMW M3 +25.606
5. Drummen-Friederich BMW +1:35.056
6. Floris Dullaart BMW 14 ronden
7. Jonas Wintermans BMW 7 ronden

BMW M3 Cup Race 2:
1. Floris Dullaart BMW 25 ronden
2. Cor Euser BMW +21.053
3. Peter Koelewijn BMW M3 E46 +41.885
4. Drummen-Friederich BMW 24 ronden
5. Van der Linden-Peene BMW M3 E46 18 ronden
6. Jonas Wintermans BMW 2 ronden
7. Freddy Schaap BMW M3 4:51.294

Specials (Toerwagens met maximaal 1 pk op 5.0 kg) Race 1:
1. Andre Seinen BMW 130i 21 ronden
2. Theobert van Boven BMW 130i +7.568
3. Lucas Groeneveld Clio 4 +26.177
4. Bram van Es Renault Clio +54.774
5. Jan Willem van Stee BMW +1:31.268
6. Verkuijlen-Verkuijlen BMW Compact 20 ronden
7. Robbert Pijlman BMW 130i +1:20.854
8. Ate van Ylzinga Veenstra BMWi 19 ronden
9. Andre van de Laan BMW 17 ronden
10. Verhoeven-Verhoeven BMW Compact 15 ronden
11. Peter van der Ham BMW M3 E46 7 ronden

Specials (Toerwagens met maximaal 1 pk op 5.0 kg) Race 2:
1. Verhoeven-Verhoeven BMW Compact 25 ronden
2. Peter van der Ham BMW M3 E46 +37.117
3. Theobert van Boven BMW 130i 24 ronden
4. Andre van de Laan BMW +33.470
5. Bram van Es Renault Clio +1:05.545
6. Robbert Pijlman BMW 130i +1:28.827
7. Verkuijlen-Verkuijlen BMW Compact +1:32.922
8. Andre Seinen BMW 130i 23 ronden
9. Ate van Ylzinga Veenstra BMWi +50.356
10. Jan Willem van Stee BMW 22 ronden
11. Lucas Groeneveld Clio 4 4 ronden

Standaardklasse (Toerwagens met maximaal 1 pk op 6,5 kg) Race 1:
1. Han Kolenaar Mazda MX5 20 ronden
2. Creemers-Steen BMW E36 +9.357
3. Peter Koopman VW Golf +32.731
4. Gillise-Weening BMW 19 ronden
5. Rene Waringa BMW E36 +1:02.669
6. Laurens Gooshouwer BMW Compact 17 ronden
7. Estella van de Wiel Seat Ibiza 1800 12 ronden

Standaardklasse (Toerwagens met maximaal 1 pk op 6,5 kg) Race 2:
1. Creemers-Steen BMW E36 23 ronden
2. Han Kolenaar Mazda MX5 +10.889
3. Rene Waringa BMW E36 22 ronden
4. Gillise-Weening BMW +29.928
5. Peter Koopman VW Golf 21 ronden
6. Estella van de Wiel Seat Ibiza 1800 2 ronden

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS