Autosport NL • Autosport NL Diversen

Jumbo-coureur Dick Freebird niet beloond voor zijn goede racen tijdens Jumbo Racedagen

Uitgegeven door Bas Kaligis • 22 mei 2019 14:37 • Print artikel

ZANDVOORT – Dick Freebird heeft tijdens zijn debuut in de Mazda MX-5 Cup afgelopen weekeinde laten zien dat hij ook in een hem nog onbekende auto direct snel kan zijn. Jammer genoeg kreeg de 32-jarige coureur uit Rosmalen te maken met de nodige pech in de races tijdens de Jumbo Racedagen met Max Verstappen in een decor met 100.000 man publiek. Maar het feit dat hij, gestart vanaf de dertiende plek, erin slaagde op te klimmen naar de vierde plaats, stelde hem tevreden.

Dick Freebird Jumbo Racedagen

“Op zich ging het wel goed, alleen waren de uitslagen wat minder”, doelde Dick op zijn zestiende plaats in de eerste race en de uitvalbeurt in de tweede race. “We hebben de vrije trainingen op oude banden gereden om de auto af te stellen. Die hadden we na de test vorige week maandag opnieuw uitgelijnd en uitgewogen. Het gevoel was daardoor heel anders. Helaas waren de gebruikte banden voor slechter dan achter waardoor we last hadden van onderstuur.”

Voor de snelle Brabander was zijn deelname aan de Mazda MX-5 Cup een eenmalige aangelegenheid, op uitnodiging van zijn sponsor en evenementorganisator Jumbo supermarkten. Omdat hij maar één keer zou meedoen, besloten Dick en zijn team maar één set nieuwe banden mee naar Zandvoort te nemen om wat kosten te besparen. Die nieuwe banden werden tijdens de kwalificatie natuurlijk gemonteerd, maar helaas kwam hij vanwege het probleem met onderstuur niet verder dan de dertiende plaats.

Dick Freebird Mazda MX5 Cup Jumbo Racedagen

Met 100.000 man publiek op de tribunes en in de duinen startte hij race één dan ook op de dertiende plaats. In eerste instantie ging die van een leien dakje. Dick: “In de eerste bocht gebeurde er het nodige voor me en zo kwam ik na de eerste ronde als achtste door, dus dat was goed. Na vijf rondjes lag ik al op P4. Op die plek heb ik best een tijd gereden, maar op een gegeven moment kreeg ik een motorstoring waardoor ik plekken verloor.”

Dick zette de auto aan de kant, zette hem aan en uit en toen was de storing weg. “Dat kostte natuurlijk wel veel plekken en ik ben als zestiende en laatste doorgereden. Toen heb ik nog drie rondjes gereden en nog één auto ingehaald. In de laatste ronde ben ik naar binnen gegaan om de bandenspanning te controleren om te kijken of we voor race twee nog iets moesten doen.”

In race twee startte hij opnieuw als dertiende. Al gauw bleek dat hij zich kon gaan opmaken voor een pittige race waarin het moeilijk inhalen was. “Het hele veld was redelijk goed weg, dus ik kon bij de start niet veel goed maken. De afstelling hadden we wel iets veranderd, maar we hadden nog best veel onderstuur. Daardoor kon ik niet veel plekken goed maken. We reden net zo snel als de rest. Dan wordt het verschil maken een stuk moeilijker.”

Na een tijdje was hij erin geslaagd op te rukken naar de negende plaats. “Maar de eerste acht reden een stuk voor me. Ik had een mooi fair gevecht, een beetje wiel tegen wiel. Dat was erg leuk. Tien minuten voor het einde kregen we een safety car omdat een auto naast de baan stond."

"Na de safetycar wilde ik er nog even goed voor gaan zitten. Ik hoopte dat ik nog wat posities goed kon maken. Ik had daarna een goede herstart, maar in de Tarzanbocht zaten we met zijn drieën naast elkaar en ik werd meegenomen de grindbak in. Dat was jammer.”

Dick Freebird

Hoewel het resultaat dus niet was wat hij ervan hoopte, had Dick in Zandvoort toch wat mooie dingen meegepikt. “We hebben laten zien dat we meekunnen. En het was leuk om met deze auto te racen. Het zijn allemaal gelijke auto’s waarin je als rijder het verschil kunt maken. Dat maakt het ook voor het publiek leuk omdat het allemaal kort op elkaar zit. En het zijn leuke, sportieve auto’s om mee te rijden.”

Dit jaar is de Mazda MX5-Cup nieuw in Nederland. Dick zag er potentie in. “Het zijn snelle auto’s. Ze rijden een ronde op Zandvoort onder de twee minuten. Het is ook een auto met een goede wegligging. Deze klasse heeft echt wel potentie om nog mensen erbij te krijgen. Omdat het een redelijk standaard auto is, is dit nog redelijk betaalbaar. Zo is dit voor rijders in de Ford Fiesta Cup een ideale auto om door te groeien. Wat mij betreft is het een aanwinst voor de Nederlandse autosport!”

Dick Freebird wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door Jumbo en Freebird Coated Aluminium.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS