Jan Bot herschrijft geschiedenis BMW M1 Groep 5 tijdens Historic Grand Prix Zandvoort
Uitgegeven door Johan Vis • 17 september 2014 11:49
De Groep 5-uitvoering van de BMW M1 was een, op z’n zachtst gezegd, weinig succesvolle raceauto. Sinds de Historic Grand Prix Zandvoort is er echter iets positiefs over de auto te melden: Jan Bot jr. eindigde met zijn extreme bolide als tweede in de eerste race van de DRM Klassik Pokal!

De BMW M1 is een geliefde en bekende sportauto. De auto dankt zijn bekendheid in autosportkringen vooral aan de Procar-serie, een raceklasse met louter BMW’s M1. De serie reed in 1979 en 1980 onder meer in het voorprogramma van de Grand Prix van Nederland.
De Groep 5-versie lijkt alleen uiterlijk min of meer op een BMW M1. Met deze auto wilde BMW racemonsters van het kaliber Porsche 935 een pak slaag geven. Het liep echter anders. “Deze auto behoort tot de meest onsuccesvolle raceauto’s”, vermoedt BMW M1 Groep 5-coureur Jan Bot.
Geen homologatie, geen motor
Nog voordat de auto een meter had gereden, was het project eigenlijk al mislukt. Een belangrijke reden: de M1 Groep 5 kreeg, mede vanwege veranderde regelgeving, geen homologatie. Er dienden eerst 400 M1’s te worden gebouwd voordat daar sprake van kon zijn en dat lukte om diverse redenen niet op korte termijn. Een andere essentiële reden: de turbo-versie van de atmosferische 3,5 liter M1-motor kwam nooit van de grond. “Er heeft nooit een auto met deze motor geracet”, aldus Jan. In 1980 zette BMW zijn sportieve kaarten op het turbo-project in de Formule 1, dat uiteindelijk resulteerde in het wereldkampioenschap van Nelson Piquet in 1983 met ‘zijn’ Brabham-BMW Turbo.
Drie exemplaren
Het Formule 1-project was meteen de doodsteek van de M1 Groep 5. Jan: “Er zijn slechts drie exemplaren van de BMW M1 Groep 5 gebouwd. BMW besteedde die taak uit aan de bekende constructeur March.”
BMW rolde een gloednieuwe M1 Groep 5 rechtstreeks het museum in. De tweede auto werd ingezet door March en heeft volgens Jan sinds 1980 niet meer geracet. De enige klantenauto van de drie ging naar Amerika en werd daar voorzien van een Chevrolet V8. Jan: “Dat is de auto die wij nu in ons bezit hebben. Er is tot 1983 mee geracet, daarna heeft hij 28 jaar stilgestaan. In 2011 kwamen we de auto op internet tegen en hebben we meteen onze slag geslagen.”
Toch nog een succesnummer?
De student Technische Aardwetenschappen tracht, weliswaar in de hobbysferen, alsnog een succesnummer te maken van de auto. “Vorig jaar heb ik op het circuit van Hockenheim de finish gehaald, dat op zich is al een unicum in de geschiedenis van dit model.” Niet minder bijzonder: het was volgens Jan de eerste keer dat er een M1 Groep 5 in Duitsland reed!
De Historic Grand Prix Zandvoort was het eerste evenement dit jaar waaraan Bot deelnam. “Afgelopen jaar hebben we hard aan de auto gewerkt”, aldus de jonge coureur. De resultaten bleven niet uit. In de eerste race van de DRM Klassik Pokal eindigde hij heel fraai als tweede, achter winnaar Daniel Schrey (Porsche 935 K3). In de tweede race zat het tegen, met de negentiende plaats als resultaat. Deze race werd gewonnen door Michael Kammermann met een…… BMW M1 Procar!




