XtremeDrift 2007 Round 1 : 3+4 maart Raceway Venray
Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 6 maart 2007 15:54
Tijdens de voorbije winterperiode werd er achter de schermen van de driftscène in de Benelux hard gewerkt. Resultaat was het opstarten van Xtreme Drift. Afgelopen weekend kon iedereen het eerste resultaat zien van deze nieuwe driftserie. En wat een resultaat: A new star is born!
Het aanwezige publiek zag een fantastische driftwedstrijd. Spannende battles, adembenemende inhaalmanoeuvres en een enorm spektakel. De afwezigen hadden weer eens ongelijk...
Hoofdjurylid Andy Jaenen had twee prominente drifters uitgenodigd om hem te assisteren. Dat waren Paul Vlasblom en Darren McNamara, de Ier die tijdens de world finals in Irwindale (december 2006) een vijfde plaats behaalde tegen de beste Japanners en Amerikanen.

Kwalificaties :
Deze werden verreden op een dag vol Maartse buien. Koude, wind, regen, maar ook mooie driftwagens waren van de partij. De kampioen van de Benelux driftseries 2006, Remmo Niezen, was duidelijk de sterkste op een opdrogende baan met zijn BMW M3. Hij ging Lennard Wander met de Skyline voor. Daarachter het Flexaforte duo Vernon Zwaneveld (Toyota) en Berend Van Berkel (BMW M3). De Toptien werd vervolledigd door Jasper Spaan (S13), Mike De Bruijn (BMW 328), Kees Kok (BMW M3), Jochen Van den Bergh (Volvo 760 turbo), Bas Plugge (BMW 325i) en de Zwitser Andreas Distel (BMW M5).
Pechvogels waren Tim van Bebber (crash), WJ Dijkstra (waterpomp stuk), Marco Kok, Joep De Kort (vlamnieuwe Skyline welke voor het eerst reed), Vincent Cramer (twee spins) en de Ier Eric O’Sullivan, die net te laat op het circuit arriveerde na het vervangen van het differentieel.
Semi Pro Battle :
Hier konden de twee pechvogels van zaterdag alles terug rechtzetten. WJ Dijkstra vocht zich eerst door de shootout met de youngster Marco Kok (17) en golden oldie Frits Bikkers (69). Daarna versloeg hij vervolgens Vincent Vanhamme, Timo Wagenaar Hummelinck en Pro Drifter Tim Tatje op weg naar een plaats in de Pro Class Battle.
In de andere poule werd Joep de Kort door een kapotte versnellingsbak uitgeschakeld door Jack Dam en kon de Ier Eric O’Sullivan zich vlot voorbij Tim Knoop en Driftangel Deborah Lopez werken. Toen kwam de battle tegen Jack Dam. O’Sullivan spinde zijn Toyota met Honda S2000 motor in de eerste run. Maar iedereen was sprakeloos toen hij in de tweede run voorbij Dam drifte. In de re-run stond er geen maat op de Ierse Pro Drift-rijder en ook hij stootte door naar de Pro Class Battle.
De andere rijders die zich, na zich verdienstelijk gekwalificeerd te hebben, huiswaarts mochten keren na een verloren battle waren Mark Vissers (Volvo 360 turbo), Vincent Cramer (BMW 335i), Peter Van Geert (BMW M3), Ronald Moons (Nissan S13), Tim Knoop (BMW 335i), Jan Wouters (Nissan S13) en de Skylines van Jos Bruin en Joep de Kort (kapotte versnellingsbak).
Pro Class Battle :
Top 16 :De eerste battle tussen werd duidelijk door Remmo Niezen gewonnen na een spin van WJ Dijkstra in de tweede run.
De battle tussen Jochen van den Bergh, de Volvo-rijder uit Zoutleeuw (B) en de jonge Zwitser Andreas Distel werd een nipte overwinning voor Jochen.
Jasper Spaan won vlot van Pieter Van Hoorick na een spin van Van Hoorick.
De eerste echte thriller was het gevecht tussen Mike de Bruijn en Frank Van Heeren. Na twee onbesliste battles, mochten ze het opnieuw proberen en hoe! Deur tegen deur, half op het gras, ze gaven alles, maar het was nipt De Bruijn die met de JJ Motorsport BMW Van Heeren versloeg.
Lennard Wander moest het na zijn schitterende kwalificatie opnemen tegen de Ier Eric O’Sullivan, die zich reeds door de Semi Pro Battle gevochten had. Wat Wander ook probeerde, het was net niet genoeg om Eric uit balans te brengen. Met twee keer 6-4 ging Eric door naar de volgende ronde.
Kees Kok had geen moeite met Bas Plugge, die met zijn gehuurde 325i geen kans maakte tegen Kok zonder vrees. Plugge zal de volgende keer met een sterkere c.q. competitieve wagen moeten aantreden en het zou goed kunnen dat de ex Falken S13 van Olaf Commijs door eigenaar Marco van Gink (Grafix) ingezet gaat worden in XD en bestuurd gaat worden door Bas Plugge.
Berend Van Berkel ging vlot voorbij Marc van Ocken, de Belgische stuntman, die spinde in de tweede run. Van Ocken had tijdens de rijderspresentatie een geweldige show gegeven met zijn Rodeodrift, waarin hij donuts draaide, terwijl hij helemaal uit de wagen hing.
Het duel tussen Zwitser Martin Fahrni en Vernon Zwaneveld leek duidelijk in het voordeel van Fahrni te gaan, maar door twee spins in de laatste bocht legde de Zwitser de overwinning op een presenteerblaadje voor Vernon Zwaneveld, de runner-up tijdens de finale in 2006 op raceway Venray. Martin Fahrni won wel de Clubman-klasse voor Peter Van Geert en Timo Wagenaar Hummelinck.

Top 8:
De eerste kwartfinale ging zonder discussie naar Big Remmo, die Jochen Van den Bergh uitschakelde, toen deze laatste spinde.
Mike de Bruijn had ook geen verhaal tegen een geweldig presterende Jasper Spaan. Spaan steeg helemaal boven zichzelf uit tijdens het weekend!
Dan was het de beurt aan Kees Kok om de opmars van Eric O’Sullivan te stuiten. Kok verloor de eerste battle met 4-6, maar tijdens de tweede battle werd het 5-5. Over de twee runs was er dus een klein voordeel voor de Ier, die weer een ronde verder kwam.
Tijdens de laatste kwartfinale had Berend Van Berkel weinig problemen om Vernon Zwaneveld aan de kant te zetten, die met veel onderstuur kampte.
Top 4:
De eerste halve finale was er eentje om duimen en vingers aan af te likken. Remmo Niezen met de M3 tegen Jasper Spaan met de Nissan S13. De eerste run werd het twee keer 5-5, dus kwam er een tweede run. Hierin werd het 6-4 en 4-6, dus opnieuw onbeslist. In de derde run was het Spaan die een licht voordeel had door net iets aanvallender te rijden. Zo ging Spaan door naar zijn eerste finale ooit en werd Niezen verwezen naar het gevecht om de derde plaats.
De tweede halve finale ging tussen ontdekking van de dag Eric O’Sullivan met zijn schreeuwende Toyota AE86 S2000 en de steeds sterker wordende Berend 'Flex' Van Berkel met zijn BMW M3 GTR. O'Sullivan trok weg van Van Berkel in de eerste run en won deze dus met 6-4. De tweede was onbeslist: 5-5. Daardoor bereikte O'Sullivan de finale en moest Van Berkel de battle voor de derde plaats rijden.
Battle for 3th:
Remmo Niezen tegen Berend Van Berkel. Een mooie affiche dus voor deze kleine finale. De sterke Oranje E30 M3 tegen de nieuwe gele E36 M3. Niezen was net een tikkeltje sterker dan Van Berkel, maar Van Berkel gaf een duidelijk signaal aan de concurrentie: er zal dit seizoen met hem rekening gehouden moeten worden.

Final :
Jasper Spaan met de gele Nissan S13 tegen Eric O’Sullivan met de spectaculaire Toyota.
Favoriet was duidelijk Eric O’Sullivan, die zich gedurende de dag naar de top had opgewerkt vanuit zijn laatste kwalificatieplaats. Spaan groeide helemaal boven zichzelf uit tijdens dit evenement. De eerste Xtreme Drift-overwinning ging na een felle, maar nipte strijd naar Eric O’Sullivan. Hij was heel blij met deze overwinning, net als verliezend finalist Jasper Spaan, die ook met zijn vreugde geen raad wist.
Besluit :
Het eerste XD (Xtreme Drift)-evenement was een regelrechte voltreffer. De volgende wedstrijd vindt plaats op Circuit Zolder op 29 april tijdens Race Wars. Er worden dan enkele extra toprijders verwacht. Zo zouden we dan opnieuw Jo Lammens en Olaf Commijs aan het werk moeten zien. Ook Eric O’Sullivan kiest er voor om zijn leidersplaats in het kampioenschap te verdedigen.
Tot op de volgende XD driftwedstrijd of demo. Kijk op www.xtremedrift.com voor alle info. Xtreme Drift, the X factor in drifting Europe.
(SkyLimitEvents)




