De Mazda’s van AEC Racing Team zorgden voor spektakel in Bastogne!
Uitgegeven door HJ van Keulen • 7 februari 2024 09:01
De twee Mazda’s RX7 Groep B van het All Exclusive Car Racing Team namen niet onopgemerkt deel aan de Legend Boucles @Bastogne. Met uitzondering van een lasnaad die moest worden hersteld bleken de beide Japanse bolides bij de grootste Belgische rally voor historic wagens zowel betrouwbaar als competitief. En als kers op de taart wisten Samuel Lay en Cédric Pirotte de zege in de Challenge Terre te veroveren!
Ooit een mythische Groep B-bolide besturen. Voor velen een onbereikbare droom, maar twee rijders zagen die tijdens de Legend Boucles @Bastogne, verreden tijdens het eerste weekend van februari, in vervulling gaan. Met een onevenaarbare look, een immense achterspoiler, een rotatiemotor met twee rotoren en 300 pk, die tot 12.000 toeren per minuut haalt en zo over een unieke sound beschikt, laten de Mazda’s RX7 Groep B niemand onverschillig!
De Japanse bolides werden in 1984 en 1985 door het Mazda Rally Team Europe in het wereldkampioenschap rally ingezet, en moesten het daarbij opnemen tegen constructeurs die met vierwielaangedreven auto’s aan de start kwamen. Toch wist dit model een WK-podium te behalen, dankzij de derde plaats van Ingvar Carlsson en Benny Melander in de Acropolisrally1985! Er werden slechts acht officiële exemplaren gebouwd en veertig jaar later bestaan er daarvan nog de helft. Het All Exclusive Car Racing Team verhuurt echter heel getrouwe replica’s, wat wordt bewezen door het Historic Technical Passport (HTP) afgeleverd door de internationale autofederatie FIA. Tijdens de Legend Boucles @Bastogne, de grootste historic rally in België, werden de twee wagens van het team van Alexandre Leroy en Laurent Dujacquier toevertrouwd aan de duo’s Samuël Lay-Cédric Pirotte en Stéphane Gérard-Fabrice Laroche. En ze reden zich meteen in de kijker!
Lay en Pirotte, snelst op onverhard
“Het was onze eerste wedstrijd sinds we hadden besloten om deze Mazda’s RX7 Groep B te restaureren”, stelt Laurent Dujacquier, team manager van het AEC Racing Team. “We hadden heel verschillende rijders aan de start: Samuel Lay is een veelbelovend jong talent uit de moderne rally’s, terwijl Stéphane Gérard een gentleman driver is, in de meest nobele betekenis van het woord. Met uitzondering van een lasnaad van een trekstang die moest worden hersteld, draaiden onze auto’s feilloos, tot groot plezier van de bemanning. De kers op de taart kwam er door de zege in de Challenge Terre voor Samuel en Cédric, die de te duchten Ford Escort van Cédric Cherain te snel af waren. Het beste bewijs van de kwaliteit van ons rijdersduo… maar ook van de wagen!”
Door op zondag drie van de vijf snelste tijden neer te zetten toonden Samuel Lay en Cédric Pirotte zich inderdaad sneller dan de concurrentie, die niet alleen met Fords Escort aan de start stonden, maar ook met BMW’s en Porsches 911.
“Ongelooflijk”, lachte Samuel op het finishpodium, na het klassement van de zondaglus te hebben gewonnen. “Dit is zo een fantastische wagen om te besturen, zeker op de onverhardproeven in de Ardense bossen. Op zaterdag wilden we vooral geen fouten maken en waren we iets te voorzichtig toen we het geluid van de losgekomen trekstang hoorden. We hebben danig het voetje gelicht en zijn stapvoets naar de assistentie teruggekeerd, uit schrik dat de situatie zich nog zou verergeren. De mecaniciens van het AEC Racing Team wisten het euvel echter in minder dan tien minuten te herstellen, en we konden onze weg voortzetten. Helaas liepen we wel tegen een zware straf aan, want zonder waren we zeker in de top 5 algemeen gefinisht!”
Droom wordt werkelijkheid voor Gérard en Laroche
Met zijn 47 is Stéphane Gérard niet langer piepjong, en hij mikt dan ook niet op een carrière in de autosport. “Neen, ik word nooit wereldkampioen!”, lacht hij. “Maar als Mazda-concessiehouder in de provincie Luxemburg ben ik een groot liefhebber van het merk. Zelf met een Mazda RX7 Groep B rijden, een wagen die ik vroeger tijdens rally’s heel erg bewonderde, dat was een droom… die werkelijkheid werd. Dit is echt een mythische bolide. De look, het geluid, de rijsensaties die je door de trillingen binnenin door je hele lijf voelt… Uniek!”
Hoewel het resultaat voor Stéphane en zijn corijder Fabrice Laroche niet op de eerste plaats kwam rondden ze hun foutloze rally af op een mooie 25ste plek. “We hadden geen enkel probleem!”, vervolgt Stéphane. “De mecaniciens hoefden de wagen enkel vol te tanken. Ik moet iedereen van het All Exclusive Car Racing Team dan ook bedanken voor hun professionalisme en hun goede raad. Nochtans moet ik toegeven dat ik bij de start nogal nerveus was… Ik heb nooit een hond gehad, maar ik had de indruk dat ze me een rottweiler in handen hadden gestoken! (lacht) Maar hoewel de auto een waar beest is, je de 300 paarden zeker voelt en er geen enkele rijhulp op de auto steekt, is alles perfect verlopen. Met zijn lichte rotatiemotor is deze RX7 Groep B heel goed uitgebalanceerd. Ik was zeer onder de indruk van de kwaliteiten van de ophanging, zeker op onverhard. Kortom, een waar plezier!”
Na dit meer dan geslaagde seizoensbegin laat All Exclusive Car minstens één van zijn Mazda’s RX7 Groep B rijden tijdens de komende Maroc Historic Rally, van 21 tot 27 april. Mis het niet!