Belcar Trophy: Ivan Bellarosa behaalt polepositie in 37ste editie van de 24 Hours of Zolder
Uitgegeven door Bas Kaligis • 28 augustus 2015 09:58
Ivan Bellarosa heeft voor een drie op drie gezorgd in de kwalificaties van de Belcar Trophy. De Italiaanse leider in het kampioenschap heeft nu ook de polepositie gegrepen voor de 37ste editie van de 24 Hours of Zolder. In zijn Avalon Formula Wolf GB08, die hij deelt met Belotti en Geoffroy, start hij dus zaterdag om 16.00u als eerste, voor de Deldiche Racing Norma M20 FC, waarin Sam Dejonghe amper drie hondersten diende toe te geven. De top 3 wordt vervolledigd door de Bas Koeten Wolf GB08 van Knap-van Splunteren-Cools-Breukers. Snelste GT was de Porsche 991 van Belgium Racing met Goossens-Derdaele-Hoevenaers-Heyer en de primus in Toerisme was de Comparex Racing by EMG BMW M3 GTR van Vanbellingen-Bruynoghe en vader en zoon Van Rompuy.

De weergoden waren de 61 wagens van deze 37ste editie van de 24 Hours of Zolder niet echt goedgezind. De regen bepaalde al de sessies en pas in de allerlaatste minuten van de nachtkwalificaties leek het er even op dat de piste zou opdrogen. Dat zette Sam Dejonghe aan om het bastion van de Italiaan Bellarosa aan te vallen en zijn tijd van 1:44.854 was amper trager dan de polepositie in 1:44.826. Hoe dan ook, Wolf en Norma verdelen netjes de eerste startrij en zullen zaterdag, waar we schitterend weer voorzien, zeker de eerste uren van de race kleuren. Achter de top 3 volgt de tweede auto van Bas Koeten Racing met de dertienvoudige winnaars Machiels-Beliën-Longin-Kumpen, zeker ook een auto om in het oog te houden, terwijl de top 5 wordt afgesloten door de snelste GT, de wagen van de uittredende winnaars uit het kamp van Belgium Racing.
“Ik ben erg blij met de pole, maar de wedstrijd start pas zaterdag”, vertelde Bellarosa heel filosofisch na de kwalificaties. “24 uur is lang, zeker op Circuit Zolder, en met 61 deelnemende wagens op de piste zal de strijd geen makkelijke opdracht worden, maar dat is eigen aan deze wedstrijden.”
Vermelden we dat in de Sportscar Light de pole was weggelegd voor de B&T Radical SR3R5 met de zeer jonge en dynamische Bart Ooms als kapitein.
Porsche in GT
Niet geheel onverwacht was de pole in de Divisie GT voor Porsche, het merk dat we eerder op de dag aan het werk zagen in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux, waar de zeges weggelegd waren voor Peter Hoevenaers en Xavier Maassen. In de Divisie GT was de top 5 van de kwalificatie voor het Duitse merk, met Belgium Racing (pole in BRCC) voor Verybold Racing met Vervisch-Soenen-Detavernier-Vandereyt-Van Glabeke. Volgen verder: de tweede 991 van Belgium Racing met Xavier Maassen die in laatste instantie een zitje vond, Mext Racing en Speedlover. In GT Light was de pole voor de GHK Radical met onder meer Freddy Loix achter het stuur.
Toerwagens: BMW oppermachtig
Dan komen we automatisch bij de toerwagens, waar de Comparex Racing by EMG BMW M3 GTR van Vanbellingen-Bruynoghe en vader en zoon Van Rompuy in de slotfase nagelbijtend moest toezien hoe de concurrentie de aanval op de pole kon inzetten terwijl de opvallende zwart-gouden BMW met een aandrijfprobleem in de box stond. Knap was zonder meer de polepositie in de BMW M235i Racing Cup en negentiende plaats algemeen van Baelus-Maes-Lievens-Lievens-van Hooydonk, op de voet gevolgd door het exemplaar van Fred Bouvy. Qvick-Norris-Rasse-Vannetelbosch-Qvick (Qvick Motors) was de snelste BMW in T1, de MINI – met BMW-mechaniek – van Van Samang-Serck-Van Samang-Beckers nam de eerste plek in T3 voor zijn rekening. Nog BMW zien we bij de Youngtimers, met de prachtige BMW M3 E30 van Van de Water-Van de Water-Beyers-Deckers, terwijl in de BMW Clubsport Trophy de eerste startplaats was weggelegd voor Donniacuo-Scamardi-Lambregs-Jamar.
Herhalen we nog even dat u zaterdag om 12.00u aan de Otobar terecht kan voor de handtekeningensessie en dat de start van de race om 16.00u wordt gegeven.




