SPECIAL - Het Louwman Museum presenteert deze zomer de BMW Art Car-tentoonstelling ‘Fine Art on Wheels'
Uitgegeven door Peter Vader • 5 juli 2025 14:12
Van 4 juli tot en met 31 augustus toont het Louwman Museum een spectaculaire selectie van acht BMW Art Cars in Den Haag. Sinds 1975 transformeren wereldberoemde kunstenaars nieuwe BMW’s tot rijdende kunstwerken die de evolutie van kunst, design en technologie weerspiegelen. De auto’s die met behulp van een breed scala aan grafische en artistieke technieken tot kunstwerken zijn gemaakt, zijn net zo verschillend als de kunstenaars zelf.
20 stuks in 50 jaar!
Dit jaar is het precies 50 jaar geleden dat de Amerikaanse beeldhouwer Alexander Calder een BMW 3.0 CSL omvormde tot een kunstwerk. Met deze auto werd zelfs deelgenomen aan de 24 uur van Le Mans. Ter ere van dit jubileum maakt de BMW Art Cars-collectie een wereldtour langs vijf continenten. De collectie bestaat inmiddels uit twintig exemplaren. Het Louwman Museum selecteerde daaruit acht iconische modellen, van de allereerste Art Car tot werken van Andy Warhol, Roy Lichtenstein en Jeff Koons.
Zeven dagen per week geopend
De tentoonstelling in het Louwman Museum biedt bezoekers de kans om de verbluffende details van deze auto’s van dichtbij te bekijken en de verhalen achter de ontwerpen te ontdekken. Dankzij de samenwerking met de BMW Group is deze unieke expositie mogelijk gemaakt. Vanwege de verwachte drukte is het museum tijdens de tentoonstelling zeven dagen per week geopend. Geëxposeerd worden de volgende acht BMW Art Cars:
• Alexander Calder (1975) – BMW 3.0 CSL
• Frank Stella (1976) – BMW 3.0 CSL
• Roy Lichtenstein (1977) – BMW 320i Gruppe 5 Rennversion
• Andy Warhol (1979) – BMW M1
• César Manrique (1990) – BMW 730i
• Esther Mahlangu (1991) – BMW 525i
• David Hockney (1995) – BMW 850 CSi
• Jeff Koons (2010) – BMW M3 GT2
Jouw bezoek waard!
De BMW Art Cars zijn ware kunstwerken! Elk exemplaar is ontworpen door een wereldberoemde kunstenaar. Of het nu Andy Warhol's BMW M1, Jenny Holzer's BMW V12 LMR en de BMW 320i Turbo (Roy Lichtenstein) zijn, of Jeff Koons BMW M3 GT2 – elk exemplaar heeft zijn eigen, kenmerkende artistieke interpretatie gegeven aan het BMW-design. Ontdek in het Louwman Museum deze extravagante BMW-modellen zoals je ze nog nooit eerder hebt gezien. Tot en met 31 augustus kun je ervoor terecht in Den Haag, daarna zul je naar het BMW Museum in München moeten gaan om ze te bewonderen. Veel kijkplezier!
#1 Alexander Calder / BMW 3.0 CSL / 1975
Wie had in 1975 kunnen vermoeden dat de BMW 3.0 CSL-racewagen, ontworpen door de Amerikaanse beeldhouwer Alexander Calder, de opmaat zou vormen voor wat nu een legendarische kunstserie is? Het antwoord is: niemand, zelfs niet bij BMW. Hervé Poulain benaderde de autofabrikant zelf. Het idee van de BMW Art Cars was niet iets dat een pr-afdeling bedacht had, zoals prof. Thomas Girst, hoofd Culturele Betrokkenheid bij de BMW Group, ook bevestigde. Poulain reed zelf met de BMW 3.0 CSL met nummer 93 mee in de 24-uursrace van Le Mans (➜ Lees meer: 24 uur vol spanning). Hoewel hij de finish niet haalde, was de respons op de kleurrijke Calder-mobiel fenomenaal. En zo klonk het startschot voor de BMW Art Cars!
#2 Frank Stella / BMW 3.0 CSL / 1976
Slechts een jaar later volgde Calder's landgenoot Frank Stella zijn voorbeeld. Ook hij ontwierp een bijzondere livery voor een BMW 3.0 CSL, die eveneens deelnam aan de endurancerace van Le Mans – met startnummer 21. Voor autosportfan Stella was het ontwerpen van de tweede auto in de BMW Art Cars-serie een bijzondere eer. Het ontwerp van zijn autokunstwerk was geïnspireerd op de technische basis van het object zelf. Het resultaat was een lijnenraster dat eruitzag als oversized ruitjespapier. Alles was zwart-wit, waardoor deze racewagen met zijn enorme motorvermogen van 750 pk zich onderscheidde van de vele concurrenten in het startveld, vooral de meer kleurrijke. Net als bij Calders auto werd het BMW-kunstwerk gerealiseerd door BMW's legendarische 'autospuiter' Walter Maurer.
#3 Roy Lichtenstein / BMW 320i Turbo / 1977
Weer een jaar later, in 1977, verscheen de derde BMW Art Car, opnieuw ontworpen door een Amerikaan. Popkunstenaar Roy Lichtenstein maakte gebruik van de karakteristieke "Ben Day-stippen" van zijn kunst, waardoor een landschap over de flanken van de BMW 320i Turbo lijkt te bewegen. En zo moest het natuurlijk ook: deze raceauto werd niet meteen een tentoonstellingsobject, maar bewees zich eerst in de zware, alledaagse autosport, en waar anders dan op Le Mans? Coureurs Hervé Poulain en Marcel Mignot brachten deze auto, met startnummer 50, naar de 9e plaats in het algemeen klassement en de eerste in zijn klasse.
#4 Andy Warhol / BMW M1 / 1979
Het bekendste voorbeeld van de BMW Art Car-serie is waarschijnlijk de door Andy Warhol zelf beschilderde BMW M1. Deze Beierse supersportwagen is een legende op zich. Dankzij het ontwerp van waarschijnlijk de beroemdste popartiest aller tijden werd de raceversie van de BMW M1 vermoedelijk een van de meest waardevolle auto's uit de geschiedenis. Warhol had één ding gemeen met zijn voorgangers: ook hij ontving geen honorarium voor zijn werk als autokunstenaar. Maar in plaats van een schaalmodel te ontwerpen zoals zijn collega-kunstenaars en de auto te laten beschilderen, deed de Amerikaan het zelf. "Ik probeerde snelheid visueel weer te geven. Wanneer een auto echt snel rijdt, vervaagt het beeld van alle lijnen en kleuren", aldus de kunstenaar in een toelichting op zijn werk. Warhol gaf letterlijk vorm aan deze snelheid door meer dan 6 kilo verf aan te brengen in slechts 28 minuten. De middenmotorracewagen was ook snel in zijn enige race – Le Mans in 1979 – en behaalde een verdienstelijke zesde plaats in het algemeen klassement. De kleurrijke racer verdween daarna in een museum.
#10 César Manrique / BMW 730i / 1990
Ter gelegenheid van het officieuze jubileum kreeg César Manrique de gelegenheid zijn bijdrage te leveren aan het BMW-project "Art on Wheels". Daartoe nam de Spaanse avant-gardist in 1990 een BMW 7-serie onder zijn hoede. En als toeschouwers in de felle kleuren en abstracte vormen op de carrosserie elementen van de natuur kunnen onderscheiden, dan hebben ze gelijk, want Manrique nam de natuur van het Spaanse subtropische eiland Lanzarote als voorbeeld. Het zwarte element in het ontwerp staat voor de lavarotsen van de Canarische Eilanden, groen voor het regenwoud, rood voor het leven. Je ziet in de vloeiende vormen ook wat Manrique essentieel vindt voor een auto: het snelle vervoer van de inzittenden.
#12 Esther Mahlangu / BMW 525i / 1991
The milestone of the first dozen BMW Art Cars was achieved with this eye-catching BMW 5 Series from 1991. More remarkably, this was the first time a woman had been responsible for designing a vehicle in the Art Car series. The design is readily understood as an homage to African culture. Specifically, it relates to “how my tribe decorate their houses,” as Mahlangu explained the design, known as the Ndebele pattern. A tradition that is passed on from generation to generation – and exclusively among women. The South African artist took a week to design her contribution to the series of works of art on cars. Like most of the cars before and after it in the series, BMW Art Car no. 12 is purely an exhibition piece. And of course one of a kind.
#14 David Hockney / BMW 850 CSi / 1995
Na Italië was de volgende halte op de roadshow van de autokunstenaars Engeland, waar de Britse superster David Hockney zich aansloot bij de sterren die vertegenwoordigd waren in de catalogus van deze BMW-collectie. Voor deze BMW Art Car was het het bedrijf dat de kunstenaar wist te verleiden – volhardend en uiteindelijk met succes. Hockneys BMW 850 CSi was het resultaat van een lang ontwerpproces, want het gaat niet alleen om het aanbrengen van een beetje verf, zoals de popartkunstenaar uitlegde. In plaats daarvan haalde hij de auto uit elkaar door hem te beschilderen en volledig binnenstebuiten te keren. Zo bracht hij naar boven wat volgens hem onder de huid van de auto schuilgaat, de carrosserie, namelijk de fascinerende technologie van de auto.
#17 Jeff Koons / BMW M3 GT2 / 2010
Het spreekt voor zich dat een lijst met wereldberoemde kunstenaars zoals deze een Jeff Koons BMW Art Car niet mag missen. Met deze editie keerde de popart terug en daarmee keerde de BMW Art Car-serie terug naar zijn oorsprong. Met elke vezel van de carrosserie wil de Amerikaanse kunstenaar met zijn BMW M3 GT2 de gedachte "Ik ben snel!" uitdrukken. De felle kleurelementen lijken aan deze auto voorbij te vliegen. Zelfs stilstaand lijkt deze auto op het punt te staan te springen; hij barst van de kracht. In 2010 verscheen de auto aan de start van de 24-uursrace van Le Mans, waar hij een absolute publiekslieveling was – alweer een manier waarop dit kunstwerk van Koons een brug sloeg naar zijn voorgangers in de BMW Art Car-serie.
BMW maakte een video van ruim vier minuten over het 50 jarig bestaan van zijn inmiddels wereldberoemde Art Cars in 2025 en schreef: "De collectie van onze kunstauto's combineert kunst en techniek en toont legendes zoals Andy Warhol en Jeff Koons. Vier 50 jaar kunstauto's met onze grootste tentoonstelling op vijf continenten en samenwerkingen met culturele instellingen en kunstplatforms." Geniet ervan!
Foto's: BMW, BMW-M, 24H Le Mans
René Lammers was in 2020 bijzonder succesvol op de Italiaanse kartbanen met als hoogtepunt de titel in de WSK Euro Series. De toen 12-jarige karter uit Zandvoort proefde nadien ook aan het racen in een auto op het circuit. Speciaal voor Racexpress.nl reden René en vader Jan wat rondjes in een BMW op een verder leeg Circuit Zandvoort. Geniet van de onderstaande ruim vier minuten durende video over René Lammers in een BMW op Circuit Zandvoort, aangeboden door RaceXpress:
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!