SPECIAL - Bugatti Bolide-eigenaren racen op Circuit Paul Ricard en beleven een Feel The Track-ervaring
Uitgegeven door Peter Vader • 10 maart 2025 16:50
Meer dan alleen een inaugurele rit, was het 'Feel The Track'-evenement georganiseerd door Bugatti, een voortzetting van een erfenis – één die een eeuw geleden werd gesmeed toen Bugatti zijn naam in de autosportgeschiedenis kerfde met meedogenloze triomfen. Met elke overwinning stelde het merk nieuwe maatstaven voor prestaties en innovatie. Deze bijeenkomst van Bugatti Bolide-eigenaren op het Circuit van Paul Ricard in Le Castelet in Zuid-Frankrijk, eerde dat verleden en verlegde opnieuw de grenzen van wat mogelijk was op het circuit.
Gebouwd rond de definitieve editie van de iconische W16-motor, vertegenwoordigt de Bolide een pure uitdrukking van Bugatti's visie - ontworpen voor extreme prestaties met behoud van de unieke toegankelijkheid en kwaliteit die het merk definieert. Het 'Feeling The Track'-evenement nodigde eigenaren uit om deze mogelijkheid uit de eerste hand te verkennen - dezelfde mogelijkheid die Bugatti ooit tot een onstuitbare kracht in de racerij had gemaakt.
Circuit Paul Ricard, ooit de thuisbasis van de Grand Prix van Frankrijk, was nu gastheer voor de Bolide in volle vlucht. Of misschien beter geformuleerd: in volle vaart! Het circuit, met zijn brede bochten en snelle rechte stukken, vormde de perfecte proeftuin voor een machine die was ontworpen om de grenzen van de prestaties te testen. Van de ontwikkeling van de op maat gemaakte 'flightcase', die die van de elite-autosport weerspiegelt, tot de persoonlijke stoelbevestiging in Molsheim, elke stap leidde tot dit moment op het circuit.
Voordat eigenaren hun machines in volledige circuitsessies loslieten, namen ze deel aan een door experts geleide training om ervoor te zorgen dat ze de mogelijkheden van de Bolide met vertrouwen konden benutten. Elke coureur werkte nauw samen met een toegewijde instructeur, om zijn techniek te verfijnen.
In de ochtendsessie stonden er op het circuit een aantal Porsche 911 GT3 RS-modellen, om hun vaardigheden aan te scherpen ter voorbereiding op de middag, waar ze overstapten op hun eigen Bolide.
De Bolide hypersportwagens op het circuit weerspiegelden de passies van hun eigenaren en lieten de mogelijkheden van Bugatti's vakmanschap zien. De vier klantenauto's hadden wezenlijk verschillende specificaties: een met een combinatie van gestroomlijnde 'Black Carbon' en 'Ruby', geaccentueerd door opvallende goudkleurige velgen, een andere met een combinatie van 'Black Carbon' en 'Blue Carbon', een derde in volledige 'Nocturne' en de vierde versierd met 'Black Carbon' en 'Argent.' Elk detail, van de keuze van materialen tot op maat gemaakte designelementen, is een bewijs van de individualiteit van de unieke visie van elke eigenaar.
Gedurende de dag waren Bugatti Pilote Officiels Bruno Spengler en Andy Wallace aanwezig om inzichten en begeleiding te bieden, om zodoende de coureurs te helpen de dynamische grenzen van hun auto's te verkennen. Het was tijdens de rijsessies in de middag dat de echte circuitervaring zich ontvouwde, toen de eigenaren hun vaardigheden op de proef stelden op hetzelfde circuit waar enkele van de grootste races in de autosport zijn gehouden.
De eigenaren gingen in groepen het circuit op, zetten rondetijden neer en pushten hun Bolide naar de hoogste prestatieniveaus. Elke run bood een unieke kans om het volledige potentieel van de Bugatti hypersportwagen te verkennen, waarbij de eigenaren seconden van hun tijd afhaalden naarmate ze meer vertrouwd raakten met de mogelijkheden van de Bolide. De combinatie van deskundige begeleiding en de veeleisende, maar vergevingsgezinde lay-out van het circuit, stelden coureurs in staat om zichzelf verder te pushen en met elke ronde dichter bij de limiet te komen.
"Meer dan alleen een kans voor onze klanten om de erfenis van Bugatti te begrijpen, markeerde 'Feeling The Track' een bepalend moment in het verhaal van de Bolide. Het vierde een race-erfenis die meer dan een eeuw beslaat, en toonde Bugatti's onwrikbare toewijding aan prestaties en diende als het ultieme eerbetoon aan het W16-tijdperk. Dit was het moment waar we allemaal naartoe hadden gewerkt - getuige zijn van meerdere Bolide-exemplaren die samen op het circuit werden losgelaten."
Hendrik Malinowski, Managing Director van Bugatti: "De onthulling van de Bolide in een 'Équipe Pur Sang'-kleurstelling, ontworpen om Bugatti's autosport-afkomst te belichamen door zowel design als prestaties, droeg bij aan de betekenis van het evenement. De naam Équipe Pur Sang, wat 'Volbloed Team' betekent in het Frans, is een direct eerbetoon aan Bugatti's raceroots en roept de geest op van Ettore's racewinnende machines die ooit de Europese circuits domineerden. De Bolide in de opvallende Équipe Pur Sang-kleuren ging het circuit op in Le Castellet en bracht de competitieve geest van het merk naar het moderne tijdperk. De samenkomst van meerdere Bolide en de introductie van Équipe Pur Sang op Circuit Paul Ricard onderstreepten Bugatti's meedogenloze streven naar innovatie en technische uitmuntendheid. Dit evenement markeerde het begin van een nieuw hoofdstuk voor Bolide-eigenaren, terwijl het een legendarische erfenis voortzette en Bugatti's toewijding aan autosportactiviteiten versterkte. Met Équipe Pur Sang zorgt Bugatti ervoor dat zijn naam synoniem blijft met geavanceerde prestaties en autosport, voor toekomstige generaties."



De Bugatti Tourbillon, het summum van techniek en vakmanschap, heeft sinds zijn onthulling in juni bij Château Saint Jean – de thuisbasis van Bugatti in Frankrijk – wereldwijd indruk gemaakt. Met de introductie van zijn gloednieuwe hyper-sportwagen, een pionier van een nieuw tijdperk, heeft Bugatti de Tourbillon meegenomen op een wereldwijde reis door Europa, de Amerika’s, het Midden-Oosten en nu Oost-Azië. De laatste stops in Japan en Singapore benadrukten de diepe verbinding tussen Bugatti’s rijke geschiedenis en de tradities van zowel de Japanse als de Singaporese cultuur. geniet van onderstaande, bijna 2 minuten durende video van RaceXpress:
De Franse fabrikant van luxe auto's komt met een nieuw concept met de Bugatti Bolide. De centrale vraag was: Wat zou er gebeuren als we een ultra lichte auto maken om onze 8.0 liter W16 motor? Het resultaat is een hypercar van slechts 670 gram per pk. Een minimaal chassis voor maximale downforce. Bekijk de bijzondere en gedetailleerde video van RaceXpress:
Van de Bugatti Centodieci zijn er maar 10 exemplaren gemaakt. Het prijskaartje is dan ook fors met zo'n 8 miljoen euro. Maar dat wil niet zeggen dat de luxe Franse bolide niet uitvoerig getest is in de ultramoderne windtunnel. In deze video van RaceXpress zie je de test van de Centodieci in de windtunnel in beeld:
Bugatti heeft de Centodieci onderworpen aan een tweedaagse temperatuurtest in een speciale klimaatkamer. De temperatuur werd eerst opgevoerd tot 50 graden Celsius om te kijken hoe de Franse sportbolide op de hitte reageert. Vervolgens daalde het kwik tot 20 graden onder 0 voor een test onder koude temperaturen. Voor meer dan 12 uur werd gekeken of de kleinste titanium schroef het hield en hoe het kleinste stukje carbon op de extreme kou reageerde. Bekijk de interessante video van RaceXpress:
Bugatti Divo in actie op het circuit: 1.500 pk met een prijskaartje van 5 miljoen euro! Bugatti heeft deze fraaie video opgenomen met de Bugatti Divo op het circuit van de The Thermal Club in Palm Desert, Californië. Wereldwijd zijn er slechts 40 exemplaren gemaakt en het prijskaartje dat eraan hangt is een slordige 5 miljoen euro. De 8 liter W16 motor heeft 1.500 pk en kent een topsnelheid van 380 km/uur. Geniet van de anderhalve minuut durende video van RaceXpress:
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!