Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

Hoe weet je wanneer de distributieriem van je auto nu echt aan vervanging toe is?

Uitgegeven door Bas Kaligis • 22 december 2025 17:21

De distributieriem, iedereen met een auto heeft het erover. Maar wat is het nu precies? Waarom is het zo’n belangrijk motoronderdeel? En hoe weet je wanneer je nog op tijd bent met het vervangen van deze riem? We vroegen het aan Carteam, een landelijke garageformule met experts die alles weten over de werking van een auto.

Hoe weet je wanneer de distributieriem van je auto nu echt aan vervanging toe is?

Wat is een distributieriem nu eigenlijk?
Voordat we ingaan op het vervangen van deze riem, is het goed om te weten wat dit auto-onderdeel doet. De experts van Carteam leggen uit dat het gaat om een kunststof riem met een belangrijke functie, namelijk het soepel laten draaien van de motor. Aan de binnenzijde van de distributieriem zitten “tanden” en de riem zit om meerdere tandwielen gespannen. Dit zorgt voor de juiste afstemming van de krukas en de nokkenas, wat noodzakelijk is voor het functioneren van de motor. De distributieriem heeft alleen geen eeuwige levensduur en deze slijtage kan worden veroorzaakt door twee factoren.

Waarom verslijt een distributieriem?
Een distributieriem is gemaakt van (verstevigd) kunststof en heeft een behoorlijke levensduur. Slijtage is echter niet te voorkomen, wat komt door zowel het gebruik als de tijd op zichzelf. Het “knappen” van een distributieriem heeft echter vaak zware motorschade tot gevolg en daarom is het nodig om deze op tijd te vervangen.

Wanneer moet je de distributieriem vervangen?
Dus, wanneer de distributieketting vervangen? Het is de vraag die de aangesloten garagebedrijven van Carteam het meeste krijgen van auto eigenaren. Waarbij er eerst moet worden gekeken of een auto wel een riem heeft, want sommige auto’s hebben een distributieketting. Dit staat in het boekje van de auto en kan soms worden gezien door te kijken onder de motorkap. Waarbij een distributieriem meestal wordt afgedekt door een plastic kap en een distributieketting door een metalen kap.

De vervangdatum voor de distributieriem verschilt per auto, en komt vooral neer op de grootte van de motor en het type brandstof. Dit staat tevens in het instructieboekje, maar je kunt uiteraard ook advies vragen aan een Carteam vakkennis garage.

Hieronder een overzicht als richtlijn, maar de aantallen kilometers lopen sterk uiteen per model.
● Kleine benzinemotor: 60.000 - 120.000 km
● Grote benzinemotor / hybride-motor / dieselmotor: 80.000 - 120.000 km
Bij oude auto’s met een lage kilometerstand is het verstandig om de distributieriem eerder te vervangen, want niet alleen het gebruik maar ook ouderdom zorgt voor slijtage. Iedere 5 tot 7 jaar kan dan als richtlijn worden aangehouden.

Waarom is een distributieriem vervangen zo duur?
Het vervangen van de distributieriem is prijzig, omdat deze riem zich op een lastige plek in het motorblok bevindt. Het is dus niet zozeer de riem zelf die duur is, maar de arbeid die ervoor nodig is om de riem te vervangen. Hiervoor moeten eerst meerdere onderdelen worden verwijderd.
Dit is niet het enige, want het is tevens een specialistische klus. Zowel bij het verwijderen van de motoronderdelen als het vervangen van de distributieriem, kunnen kleine fouten grove schade aan de motor veroorzaken. De nieuwe riem moet perfect worden geplaatst, zodat de timing van de motor hetzelfde blijft. Een distributieriem niet tijdig vervangen kan verstrekkende gevolgen hebben voor de motor, maar hetzelfde geldt voor het verkeerd plaatsen van een nieuwe riem. Iets wat je dus beter kunt overlaten aan een specialist.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS