Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

FOTO'S - Wereldwijde raceprimeur: de nieuwste evolutie van de Porsche 911 Cup - sneller, sterker, slimmer

Uitgegeven door Peter Vader • 8 augustus 2025 09:22

Porsche heeft de nieuwe 911 Cup gepresenteerd, de nieuwste evolutie van de iconische racewagen voor de Porsche Mobil 1 Supercup (in supportprogramma F1), de diverse Carrera Cup-kampioenschappen en andere merkgebonden raceklassen. Vanaf het seizoen 2026 zal deze bolide wereldwijd op de startgrid verschijnen. De 911 Cup is gebaseerd op de 992.2-generatie van de 911 en bouwt voort op de succesvolle voorgaande versie met talrijke verfijningen. De ontwikkelaars richtten zich op hogere prestaties, lagere operationele kosten en eenvoudiger gebruik voor coureurs en teams. De atmosferische 4,0-liter zescilinder boxermotor levert nu 382 kW (520 pk), een toename van tien pk. Ondanks dit extra vermogen blijft de revisietermijn ongewijzigd: pas na 100 uur racen is een motorrevisie nodig. De nieuwe 911 Cup wordt aangeboden voor € 269.000, exclusief landgebonden btw.

Wereldwijde raceprimeur: de nieuwe Porsche 911 Cup modeljaar '26 Foto Porsche Newsroom 1

Vernieuwd ontwerp en aerodynamica
Het exterieur van de 911 Cup laat direct zien dat dit een nieuwe generatie betreft. De neuspartij volgt het design van de 992.2 911 GT3. De driedelige voorspoilerlip maakt het mogelijk alleen het beschadigde deel te vervangen, wat reparatie- en transportkosten verlaagt. Dagrijverlichting is verwijderd om radiateurs achter de bumper te beschermen en dure vervangingen na aanrijdingen te voorkomen.

In de spatborden zijn geïntegreerde louvre-openingen aangebracht die de luchtstroom door de wielkasten verbeteren en de downforce op de vooras verhogen. Het aerodynamisch geoptimaliseerde onderstel, inclusief zogenaamde 'turning vanes' achter de voorwielen, zorgt voor een responsievere vooras, vooral op hoge snelheid. Aan de achterzijde is de zwanenhals-achtervleugel voorzien van een verbeterde bevestiging, waardoor deze eenvoudiger te verstellen is. De motorkap en vrijwel alle carrosseriedelen, inclusief de deuren, zijn gemaakt van gerecycled koolstofvezelvlies met bio-gebaseerde epoxyhars. Materiaalresten uit andere productieprocessen krijgen zo een tweede leven.

Wereldwijde raceprimeur: de nieuwe Porsche 911 Cup modeljaar '26 Foto Porsche Newsroom 2

Motor en aandrijving
De 4,0-liter zescilinder boxermotor is nog nauwer verwant aan de motor uit de straatlegale 911 GT3. Hij is uitgerust met flow-geoptimaliseerde gaskleppen en nokkenassen met langere klepopeningstijden, waardoor de centrale gasklep vervalt en er plaats is voor een luchtrestrictor. Dit maakt deelname aan andere raceklassen mogelijk.

De verbeterde vierplaats, sintermetalen racekoppeling kan hogere toerentallen bij een staande start aan, wat zorgt voor een spectaculairder geluid bij het wegrijden. Een automatische herstartfunctie activeert de motor zodra de koppeling wordt ingetrapt na een onbedoelde stilval. Daarnaast zijn de remlichten voorzien van een stroboscoopfunctie die achteropkomend verkeer waarschuwt, vooral bij race-starts.

Wereldwijde raceprimeur: de nieuwe Porsche 911 Cup modeljaar '26 Foto Porsche Newsroom 3

Remmen en besturing
De remmen zijn grondig vernieuwd. Op de vooras zijn nu 380 mm remschijven gemonteerd, breder dan voorheen (35 mm in plaats van 32 mm), met grotere koelkanalen voor betere warmteafvoer. Doordat de centrale waterkoeler naar achteren is verplaatst, kan lucht via de voorkant direct naar de remmen worden geleid. Grotere wrijvingsvlakken en bredere remblokken zorgen voor krachtiger vertraging en langere levensduur.

Bosch M5-race-ABS is nu standaard, met verbeterde dataverwerking dankzij een nieuwe versnellingssensor. Het systeem kan ook waarschuwen bij lekkage in een van de twee remcircuits. Het grotere remvloeistofreservoir maakt de auto geschikt voor langeafstandsraces. De elektrische stuurbekrachtiging heeft nu ook een grotere stuuruitslag, wat helpt bij het manoeuvreren in smalle pitlanes en bij het corrigeren van overstuur.

Wereldwijde raceprimeur: de nieuwe Porsche 911 Cup modeljaar '26 Foto Porsche Newsroom 4

Cockpit en bediening
Het multifunctionele stuur is opnieuw ontworpen met een hogere afwerkingskwaliteit en praktische verbeteringen. Centraal geplaatste draaischakelaars regelen ABS en tractiecontrole. Nieuw verlichte bedieningsknoppen maken labels beter leesbaar. Het middenpaneel naast de stoel bevat nu acht fysieke knoppen in plaats van tien. Via een extra menupagina op het display kan de coureur instellingen zoals pitlanesnelheid, uitlaatmapping en stuurhoeksensor-reset direct in de auto aanpassen, zonder laptop.

Extra schuimrubber op de deurkruisversteviging biedt meer bescherming voor armen, benen en voeten. Matthias Scholz, Director GT Racing Cars, licht toe: "De nieuwe 911 Cup valt op door de aandacht voor detail. Hij is sterker, sneller en praktischer, met in sommige gevallen zelfs langere levensduur van onderdelen, ondanks hogere prestaties."

Wereldwijde raceprimeur: de nieuwe Porsche 911 Cup modeljaar '26 Foto Porsche Newsroom 5

Elektronica en veiligheid
De vernieuwde elektronica omvat onder meer een verbeterd TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) dat nu ook bandentemperaturen toont. Een krachtigere GPS-antenne vervangt het oude infraroodsysteem voor ronde- en positietijden. Functies uit de 911 GT3 R, zoals pitlane-tijdmeting en de “pre-kill”-motoruitschakeling bij pitstops, zijn toegevoegd. Een nieuw controlesysteem bewaakt het batterijniveau van de brandblusinstallatie.

Voor de ontwikkeling van de nieuwe banden werkte Porsche Motorsport opnieuw samen met Michelin. Testen vonden plaats op Monza, de Lausitzring en het testcircuit in Weissach, met ervaren Porsche-rijders zoals Bastian Buus, Laurin Heinrich, Klaus Bachler en Marco Seefried achter het stuur.

Wereldwijde raceprimeur: de nieuwe Porsche 911 Cup modeljaar '26 Foto Porsche Newsroom 6

Wereldwijde raceprimeur: de nieuwe Porsche 911 Cup modeljaar '26 Foto Porsche Newsroom 7

Wereldwijde raceprimeur: de nieuwe Porsche 911 Cup modeljaar '26 Foto Porsche Newsroom 8

Wereldwijde raceprimeur: de nieuwe Porsche 911 Cup modeljaar '26 Foto Porsche Newsroom 9

Wereldwijde raceprimeur: de nieuwe Porsche 911 Cup modeljaar '26 Foto Porsche Newsroom 10

Wereldwijde raceprimeur: de nieuwe Porsche 911 Cup modeljaar '26 Foto Porsche Newsroom 11

Wereldwijde raceprimeur: de nieuwe Porsche 911 Cup modeljaar '26 Foto Porsche Newsroom 12

Wereldwijde raceprimeur: de nieuwe Porsche 911 Cup modeljaar '26 Foto Porsche Newsroom 13

Bron foto's en eerste onderstaande video: Porsche Newsroom

Van virtueel tot echt: weinig dingen kunnen tippen aan de ervaring van het rijden in de nieuwe Porsche 911 GT3 R. Bekijk in onderstaande video hoe Jordan Caruso, fabriekscoureur bij Porsche Esports, wordt verrast met een unieke kans: rijden in de nieuwe Porsche GT3 R!



In oktober 2022 had de toentertijd nieuwe geïntroduceerde Porsche 911 GT3 RS de 20,832 kilometer lange Nordschleife van de Nürburgring in 6:49.328 gerond. Dat was 10,6 seconden sneller dan de bestaande 911 GT3. Achter het stuur zat Porsche-ambassadeur Jörg Bergmeister, die nauw betrokken was bij de ontwikkeling van de nieuwe 911-topversie. De rondetijd over het circuit in de Eifel werd gereden in het bijzijn van een notaris. Geniet nog even mee van deze recordronde in onderstaande video van 7 minuten, aangeboden door RaceXpress:



Porsche logo

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS