Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

FOTO'S - De nieuwe BMW M2 CS, productie in beperkte oplage en vooral bestemd voor de VS, China en Duitsland

Uitgegeven door Peter Vader • 1 juni 2025 20:08

De nieuwe versie van deze speciale editie biedt ultiem rijplezier – zowel als circuitvoertuig als in het dagelijks gebruik. Net als de BMW M2 Racing, die gebaseerd is op het chassis van de nieuwste generatie M2, wordt de BMW M2 CS geproduceerd in de BMW Group-fabriek San Luis Potosí in Mexico. Zoals bekend is van andere speciale edities van BMW M GmbH, zal de BMW M2 CS in beperkte oplage worden geproduceerd. De belangrijkste afzetmarkten zijn de VS, Duitsland en China. De marktintroductie start in de nazomer van 2025. De prijs van de BMW M2 CS in Duitsland bedraagt € 115.000.

De nieuwe BMW M2 CS Foto 1

De nieuwe BMW M2 CS is gebaseerd op de tweede generatie van de BMW M2 (gecombineerd brandstofverbruik: 9,8 l/100 km [28,8 mpg imp]; gecombineerde CO2-uitstoot: 223 g/km volgens de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G) en verbetert het toch al buitengewone prestatieniveau aanzienlijk. Zo levert de hoogtoerige zescilinder-in-lijn motor met M TwinPower Turbo-technologie in de BMW M2 CS een indrukwekkende 390 kW/530 pk. Dat is 37 kW/50 pk meer dan in de huidige BMW M2. Daarmee evenaart de BMW M2 CS de prestaties van de BMW M3 Competition Sedan met M xDrive (gecombineerd brandstofverbruik: 10,2 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 230 g/km volgens de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G) en de BMW M4 Competition Coupé met M xDrive (gecombineerd brandstofverbruik: 10,1 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 229 g/km volgens de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G). De BMW M2 CS stuurt zijn kracht naar de achterwielen via de standaard achttraps M Steptronic transmissie met Drivelogic.

Merkbare gewichtsbesparing dankzij intelligent lichtgewicht design
BMW M GmbH heeft het gewicht van de speciale editie met circa 30 kilogram verlaagd ten opzichte van de standaard M2. Dit is bereikt door aanpassingen, waaronder een verstandig gebruik van lichtgewicht designtechnieken. Zo beschikt de BMW M2 CS over een veelvoud aan exterieur- en interieurcomponenten van koolstofvezelversterkt kunststof (CFRP). Bovendien wordt hij standaard voorzien van gesmede M lichtmetalen velgen. Hierdoor is de CS de lichtste BMW M2 tot nu toe van de huidige generatie.

Verbeterde zescilinder-in-lijn motor met aanzienlijk meer vermogen en koppel
Voor de BMW M2 CS heeft BMW M GmbH gekozen voor een verbeterde versie van de 3,0-liter zescilinder-in-lijn motor uit de standaard M2. Dit versterkt de prestatiebeleving van de speciale editie, met name in zeer dynamische rijsituaties. Het scherpt de onmiskenbare vermogenskarakteristieken van de motor verder aan en accentueert perfect de lineaire vermogensafgifte – die tot in de hogere toerentallen wordt vastgehouden – die bekend is van M-modellen. Ten opzichte van de BMW M2 met standaard achttraps M Steptronic-transmissie met Drivelogic is het maximumkoppel met 50 Nm verhoogd tot 650 Nm en is beschikbaar over een breed toerenbereik – tussen 2.650 en 5.730 tpm. De motor levert zijn maximale vermogen van 390 kW/530 pk bij 6.250 tpm, met een maximumtoerental van 7.200 tpm. Om extreem snel te kunnen reageren op de acceleratieverzoeken van de bestuurder en de verbeterde motorprestaties tot een bijzonder intense ervaring te maken, zijn de gasrespons en -mapping in alle rijmodi geoptimaliseerd, die selecteerbaar zijn via het M Setup-menu.

De nieuwe BMW M2 CS Foto 2

Race-expertise levert inspirerende prestaties
Met zijn verbeterde topprestaties consolideert de nieuwe BMW M2 CS zijn claim op de toppositie in het compacte high-performance segment. Deze prestatiespecificatie is bereikt door een aangepast motormanagement en bewijst het uitstekende potentieel van de zescilinder-in-lijn motor, ontwikkeld door BMW M GmbH, die ook de basis vormt voor de krachtbron in de BMW M4 GT3 EVO racewagen. De M TwinPower Turbo-technologie van de motor bestaat uit een paar mono-scroll turbocompressoren, die elk drie cilinders van perslucht voorzien, een indirecte intercooler die wordt gevoed door een lagetemperatuurcircuit, en een elektronisch aangestuurde wastegate. Het technologiepakket omvat ook High Precision Injection, dat werkt met een maximale druk van 350 bar, VALVETRONIC variabele kleptiming en Double-VANOS volledig variabele nokkenastiming. De motor beschikt tevens over een reeks details die rechtstreeks zijn ontleend aan het ontwerp van raceauto's, waaronder zijn razendsnelle respons, toerentalvastheid en hoge prestaties op het circuit. Deze details omvatten een extreem stijf carter met een gesloten dekconstructie zonder hulzen, een gesmede krukas met een lichtgewicht ontwerp, cilinderboringen met een draadboog gespoten ijzercoating en een 3D-geprinte kern voor de cilinderkop.

Het M-specifieke koelsysteem zorgt ervoor dat de aandrijflijncomponenten een optimale bedrijfstemperatuur behouden, zelfs onder zware belasting, en het oliecircuit is ontworpen voor extreme dynamische rijsituaties. Een kaartgestuurde oliepomp zorgt voor een betrouwbare olietoevoer, zelfs bij extreme acceleratie.

De motor stuurt zijn aandrijfkracht aan via een achttraps M Steptronic-transmissie met standaard Drivelogic. De in de keuzehendel geďntegreerde Drivelogic-knop maakt het mogelijk om de schakelkarakteristieken van de transmissie te wijzigen, met keuze uit drie duidelijk te onderscheiden standen. Zowel de keuzehendel in het nieuwste M-design als de schakelpaddles aan het stuur maken op elk moment sequentiële ingrepen in het schakelproces mogelijk.

De nieuwe BMW M2 CS Foto 3

BMW M2 CS doorbreekt de vier-secondenbarričre
Een modelspecifieke motorophanging met een hogere veerconstante zorgt voor een bijzonder stijve verbinding van de aandrijfeenheid met de structuur van de BMW M2 CS. De extreem directe krachtoverbrenging naar de aandrijflijn optimaliseert de respons. Dankzij de razendsnelle vermogensafgifte, in combinatie met het verhoogde motorvermogen en het lichtere gewicht van de auto, doorbreekt de BMW M2 CS de vier-secondenbarričre voor de sprint van 0 naar 100 km/u. Deze tijd van 3,8 seconden is 0,2 seconden sneller dan die van de standaard M2. De tijd berekend met de "1-foot rollout"-methode** bedraagt 3,5 seconden. De vermogenstoename verbetert ook de acceleratie vanuit stilstand naar 200 km/u. De benodigde tijd wordt hier met 1,2 seconden verkort tot 11,7 seconden – of 11,4 seconden volgens de "1-foot rollout"-methode**. De midrange sprint van 80 naar 120 km/u duurt 3,4 seconden. De topsnelheid van het speciale model, dat standaard wordt geleverd met het M Driver's Package, is elektronisch begrensd op 302 km/u. De dynamische vermogensafgifte wordt ondersteund door een emotioneel rijk motorgeluid, gecreëerd door het M-specifieke uitlaatsysteem met elektrisch bediende kleppen en de vier M-uitlaatpijpen, die in matzwart verkrijgbaar zijn op de BMW M2 CS. Voor wie zijn auto wil moderniseren, is het M Performance-dempersysteem met carbon en titanium uitlaatsierstukken, speciaal ontwikkeld voor CS-modellen, voor het eerst beschikbaar in het assortiment M Performance-onderdelen voor de BMW M2 CS. Het lichtgewicht kleppensysteem met titanium dempers genereert een racewagengeluid dat gegarandeerd emoties oproept. Het Active Sound Design draagt bij aan de authentieke weergave van de motorsound in het interieur, waarbij de intensiteit nog verder wordt verhoogd wanneer de SPORT- of SPORT PLUS-modus wordt geselecteerd met de Driving Experience Control-schakelaar.

Onderstel en remmen geoptimaliseerd voor betere prestaties
De ondersteltechnologie en het remsysteem van de BMW M2 CS zijn nauwkeurig afgestemd op de verbeterde prestatiekenmerken van de motor en de specifieke gewichtsverdeling van de speciale editie. Het onderstel is acht millimeter verlaagd en speciaal voor de auto aangepast met een op maat gemaakte afstelling van de veren, dempers en onderstelregelsystemen. Deze aanpassingen verbeteren de rijdynamiek aanzienlijk in alle scenario's, ook bij extreem hard rijden. De instellingen van de Dynamic Stability Control (DSC) en de M Dynamic Mode zijn namelijk nauwkeurig geoptimaliseerd om te voldoen aan de eisen van het rijden op het circuit. Het standaard adaptieve M-onderstel heeft een zorgvuldig aangepaste, modelspecifieke setup gekregen, evenals de M Servotronic-besturing, het M Sportdifferentieel en het geďntegreerde remsysteem. Een M Compound-remsysteem met rode remklauwen, dat standaard is, zorgt voor een krachtige vertraging. Een M Carbon-keramisch remsysteem met rode remklauwen is als optie verkrijgbaar. Tot de standaarduitrusting behoren ook de CS-exclusieve gesmede M lichtmetalen velgen met een dubbelspaaks design en matte Gold Bronze-afwerking. Ze meten 19 inch voor en 20 inch achter en zijn standaard voorzien van circuitbanden met een afmeting van 275/35 ZR19 voor en 285/30 ZR20 achter. Een ultra-track band en een standaard sportband (een gratis optie) in dezelfde afmetingen zijn op aanvraag verkrijgbaar.

Exterieur met veel carbon componenten en exclusieve details
Het stoere exterieur van de BMW M2 CS wordt gevormd door vele componenten van koolstofvezelversterkt kunststof (CFRP) en andere exclusieve details. Naast de M buitenspiegelkappen, bekend van de BMW M2, zijn ook het M Carbon dak – standaard op het speciale model – en de CS-specifieke achterdiffusor gemaakt van opvallend zichtkoolstofvezel. Een frontsplitter in matzwart en een exclusieve zwarte BMW M nierengrille met geoptimaliseerde luchtinlaten completeren de sportieve en dynamische look. De lichtgewicht CFRP kofferklep met geďntegreerde ducktail is een echte blikvanger. Het "M2 CS" logo op de achterzijde heeft een rode omlijning. Vier kleuren zijn beschikbaar voor de exterieurafwerking van de nieuwe BMW M2 CS: Saffierzwart metallic, BMW Individual Velvet Blue metallic, M Brooklyn Grey metallic en M Portimao Blue metallic. Adaptieve LED-koplampen met BMW Selective Beam, niet-verblindende grootlichtassistent en M Shadowline verlichting met donkere inlays zijn eveneens standaard.

De nieuwe BMW M2 CS Foto 4

Carbon en raceflair zetten zich voort in het interieur
Het interieur van de nieuwe BMW M2 CS combineert een exclusieve look met het sportieve gevoel van verfijnd Alcantara en een innovatief lichtgewicht design. Zo is de middenconsole gemaakt van koolstofvezelversterkt kunststof (CFRP). Bestuurder en passagier nemen plaats in gewichtsgeoptimaliseerde, verwarmde M Carbon kuipstoelen met een breed scala aan elektrisch verstelbare instellingen en een verlicht "CS"-logo. De geďntegreerde hoofdsteunen zijn afneembaar en verbeteren, dankzij de optie voor geďntegreerde meerpuntsgordels, de racegeschiktheid van de auto. De bekleding van de stoelen is bekleed met Merinoleder.

Met een afgevlakte onderkant, schakelpaddles, een rode middenmarkering op 12 uur en twee M-knoppen voor het selecteren van individueel geconfigureerde voertuiginstellingen, brengt het standaard M Alcantara stuurwiel – dat optioneel verkrijgbaar is in een verwarmde versie en een driespaaks design heeft – authentieke raceflair in de cockpit. De sierelementen in het instrumentenpaneel en de middenconsole zijn uitgevoerd in M Carbon Fibre. Andere specifieke details zijn onder meer het rode "CS"-logo op de middenconsole, de M-veiligheidsgordels en de instaplijsten, die voor het eerst zwart zijn met een "M2 CS"-logo en een rode rand. De deurpanelen, nu verlicht met het "CS"-logo, trekken zeker de aandacht. De kleur hiervan is individueel instelbaar, net als de standaard sfeerverlichting. In uitgeschakelde toestand is een carbonstructuur zichtbaar. De M hemelbekleding in Antraciet completeert het sportieve interieur.

De nieuwe BMW M2 CS Foto 5

BMW Operating System 8.5, digitale bediening van de klimaatfuncties
De standaarduitrusting van de nieuwe BMW M2 CS omvat tevens automatische klimaatregeling met twee zones, comforttoegang, het Harman Kardon Surround Sound System en BMW Live Cockpit Professional, inclusief het BMW Maps navigatiesysteem. Naast het BMW Head-Up Display is er ook Augmented View op het Control Display. De standaard smartphone-integratie maakt het gebruik van Apple CarPlay® en Android Auto™ mogelijk. De M-specifieke displays op het BMW Curved Display en het BMW Head-Up Display dragen bij aan de progressieve sportwagenflair in de cockpit. De volledig digitale displaygroep bestaat uit een 12,3-inch informatiedisplay en een 14,9-inch control display. Deze dienen als platform voor het BMW iDrive bedieningssysteem, gebaseerd op BMW Operating System 8.5, waarmee ook de klimaatregeling digitaal kan worden bediend. In de BMW M2 CS kunnen de temperatuur- en ventilatie-instellingen, de stoelverwarming en het verwarmde stuurwiel (indien gespecificeerd) worden bediend via een speciale menuoptie in het onderste gedeelte van het control display of via spraakopdrachten met behulp van de BMW Intelligent Personal Assistant.

Het M-specifieke bedieningsconcept biedt directe toegang tot een uitgebreid scala aan functies.
Het speciale model neemt het geavanceerde bedieningsconcept voor persoonlijke instellingen van de BMW M2 over. Centraal staat de setup-knop op de middenconsole. Dit biedt directe toegang tot de instelmogelijkheden van de motor, de standaard adaptieve M ophanging, de M Servotronic besturing, het geďntegreerde remsysteem in combinatie met de M Compound remmen en de M Traction Control-functie, waarmee bestuurders individuele interventiedrempels voor wielslipbeperking kunnen instellen. M Drive Professional is een ideale metgezel voor ritten vol adrenaline. De M-modus TRACK en de tientraps M Traction Control maken gepersonaliseerde rijeigenschappen mogelijk. De M Drift Analyser toont de hoek en duur van drifts die de bestuurder maakt, terwijl de M Laptimer ideaal is voor wie streeft naar de perfecte ronde.

Semi-automatische rij- en parkeersystemen zijn standaard uitgerust met onder meer frontale botsingswaarschuwing, cruisecontrol met remfunctie, Speed Limit Info-functie met inhaalverbod, Lane Departure Warning en de parkeerassistent met achteruitrijassistent. Actieve cruisecontrol met Stop&Go-functie en
Exterieur met veel carbon componenten en exclusieve details

De nieuwe BMW M2 CS Foto 6

Het stoere exterieur van de BMW M2 CS wordt gevormd door vele componenten van koolstofvezelversterkt kunststof (CFRP) en andere exclusieve details. Naast de M buitenspiegelkappen, bekend van de BMW M2, zijn ook het M Carbon dak – dat standaard is op het speciale model – en de CS-specifieke achterdiffusor gemaakt van opvallend zichtkoolstofvezel. Een frontsplitter in matzwart en een exclusieve zwarte BMW M nierengrille met geoptimaliseerde luchtinlaten maken de sportieve en dynamische look compleet. De lichtgewicht CFRP kofferklep met geďntegreerde ducktail is een echte blikvanger. Het "M2 CS"-logo op de achterkant heeft een rode rand. Voor de exterieurafwerking van de nieuwe BMW M2 CS zijn vier kleuren beschikbaar: Saffierzwart metallic, BMW Individual Velvet Blue metallic en M Brooklyn Grey.
Het M-specifieke koelsysteem zorgt ervoor dat de aandrijflijncomponenten een optimale bedrijfstemperatuur behouden, zelfs onder zware belasting, en het oliecircuit is ontworpen voor extreme dynamische rijsituaties. Een kaartgestuurde oliepomp zorgt voor een betrouwbare olietoevoer, zelfs onder extreme omstandigheden.
Tot de standaard semi-automatische rij- en parkeersystemen behoren onder meer waarschuwing voor frontale botsingen, cruisecontrol met remfunctie, Speed Limit Info met inhaalwaarschuwing, Lane Departure Warning en de parkeerassistent met achteruitrijassistent. Actieve cruisecontrol met Stop&Go-functie en de rijassistent zijn optioneel verkrijgbaar.

De nieuwe BMW M2 CS Foto 7

De nieuwe BMW M2 CS Foto 8

De nieuwe BMW M2 CS Foto 9





Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS