Autosport BE • BTCS

Weekend Astur Car niet volgens verwachtingen

Uitgegeven door Stijn Vermeulen • 13 april 2011 06:40

ZOLDER - Het dient tot niets om rond de pot te draaien: de eerste race van de SEAT Leon WTCC Endurance van het Astur Car team liep niet volgens de verwachtingen. En met reden. Van bij de start van de eerste BTCS-wedstrijd van het weekend, afgelopen zaterdag op het circuit van Zolder, deed een remfalen Pierre Piron tegen hoge snelheid van de baan schuiven, om uiteindelijk hard tegen de bandenmuur aan de haarspeld van het Limburgse circuit te belanden. Resultaat: een vernielde wagen en forfait voor de rest van het weekend.

“Qua resultaat is dit uiteraard een ontgoochelende afloop”, stelt Pierre-Yves Rosoux. “Toch is het belangrijk om ook het begin van het weekend te analyseren en er de positieve dingen van te onthouden. Voor alles moeten we blij zijn dat Pierre ongeschonden uit deze crash is gekomen. Tussen de tweede kwalificaties en de start van de eerste race besloot het team over te gaan tot een wissel van de remschijven. Na deze ingreep voelde de rempedaal een beetje vreemd aan, maar echt verontrustend was dat niet. De tijd ontbrak ons om het verder te onderzoeken en Pierre besloot het er op te wagen. Hij is snel de pitlane binnengereden om de remmen te ontluchten, alvorens opnieuw het circuit op te rijden. Bij het aanremmen voor de haarspeld vertraagde de auto echter niet. Pierre had de uitstekende reflex om de deelnemer voor hem te ontwijken, kwestie van er niet bovenop te knallen, en dan de wagen om te gooien. De achterwaartse klap tegen de bandenmuur was hard, heel hard, en het chassis werd geraakt. Voor ons zat het weekend er al op…”

Het weekend was nochtans goed begonnen voor de SEAT Leon Turbo met WTCC-chassis, een wagen waarmee Roberto Colciago in Italië had gereden. “Tijdens de eerste kwalificaties hadden we een goede set-up en liet ik vier nieuwe banden monteren”, vervolgt Rosoux. “Ondanks kleine foutjes, volledig mijn schuld, kon ik een 1’38.6 neerzetten, maar we hadden tot 1’37.9 kunnen zakken, denk ik. Bovendien zat Pierre slechts op enkele tienden van mijn tijd, wat bewijst dat we een heel homogeen team vormen. Ook tijdens de tweede sessie reed ik op dat setje banden verder, om te voelen hoe ze zich na een half uur intens rijden zouden gedragen. Ik draaide nog steeds 1’39.0, nog voor de BMW van Qvick. Uiteraard hadden we met nieuwe banden die tijd nog kunnen verbeteren. Het raceritme dat we zouden aanhouden had tussen 1’38.6 en 1’39.0 gelegen. Alles zag er dus goed uit en het potentieel van deze SEAT Leon WTCC Endurance is echt indrukwekkend. Het is moeilijke wagen om te besturen, het is dan ook een echt racemonster, en om er alles uit te halen moet je alles geven. Maar daar hou ik wel van.”

Na afloop van dit te korte weekend is het team van Astur Car al begonnen aan het repareren van de bolide, om over drie weken klaar te zijn voor de Trophée de Bourgogne op het circuit van Dijon. “Als je ziet dat de BMW die T3 wint twee keer op een derde plaats algemeen finisht, dan geeft dat een goed idee van waar we hadden kunnen finishen”, analyseert Pierre-Yves. “Nu zijn we echter even bezig met een andere race tegen de klok en we doen er alles aan om de wagen tijdig klaar te krijgen. We hopen dat de onderdelen uit Italië ons tijdig zullen bereiken, we hebben er echter alle vertrouwen in. En in tegenstelling tot Zolder is Dijon een circuit dat onze auto uiterst goed zou moeten liggen. Net zoals Spa trouwens. We hebben onze joker al opgebruikt, maar we gaan nog steeds voor de nationale titel in T3 en een mooie uitslag algemeen. Zeker nu we in Zolder kunnen vaststellen hebben dat de Silhouettes heel wat problemen kenden. We kruisen dus de vingers. Het professionalisme van het team zal het tij wel doen keren…”

(PR)

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS