Formule 1

Wat Pirelli zegt over het falen van de banden van Silverstone...? "Het hangt af van..."

Uitgegeven door Bas Kaligis • 3 augustus 2020 15:17

SILVERSTONE - Het dramatische einde van de Grand Prix van Groot-Brittannië waarin de dominante Mercedes van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas plus de McLaren van Carlos Sainz te maken kregen met een kapotte linkervoorband zette opnieuw de schijnwerpers op Pirelli.

Pirellibanden F1

De ultrahogesnelheidsbaan van Silverstone is sowieso een zware test voor de banden, maar de pitstops onder de safety car voor de vroege crash van Daniil Kvyat zorgden er ook voor dat veel rijders de harde band voor bijna driekwart van de raceafstand gebruikten.

Pirelli's autosportchef Mario Isola maakte zondagavond duidelijk dat het nog te vroeg was om te zeggen wat de oorzaak van de problemen zou kunnen zijn. Het feit dat de F1 over een week weer op Silverstone racet, en van plan is om een stapje zachter te gaan voor de compounds voor dat evenement, geeft Pirelli een dringende puzzel om op te lossen.

"Het kan hoge slijtage zijn omdat banden met 38 ronden of meer op dit circuit behoorlijk versleten zijn, maar ik zeg niet dat de slijtage de oorzaak van het probleem is", aldus Pisola.

"Het kan puin zijn omdat we ook enkele stukken van de voorvleugel van (Kimi Räikkönen) op de baan lagen, maar ook enkele andere brokstukken."

"De mate van slijtage is vrij hoog, dit is een feit. Als ik naar de band van Grosjean kijk, was deze tijdens de eerste stint volledig versleten en ik heb ook enkele banden van de tweede stint bekeken en de mate van slijtage ligt dicht bij honderd procent."

"We moeten begrijpen of dit de oorzaak is van het falen of niet. Wat duidelijk is, is dat wanneer je een band hebt die volledig versleten is, de bescherming van het loopvlak op de constructie minder is, dus als er puin ligt, een klein stukje koolstof op de baan, is het makkelijker om de banden te beschadigen omdat je geen rubber op de band hebt dat het koord beschermt. Dus daarom zeg ik dat de slijtage bijna honderd procent is."

"Elke auto is anders. Het hangt af van de afstelling, van het energieniveau, de rijstijl, de omstandigheden en daarom kunnen we niet zeggen dat de limiet voor iedereen gelijk is."

"Maar als het probleem de slijtage is, lossen we het niet op met het veranderen naar een zachtere compound. We hebben ook geen hardere band, dus we hebben geen band die de hele afstand van de race in Silverstone aankan."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS