Autosport BE • BTCS

Veelbelovend debuut Bart Van den Broeck met Seat Leon Supercopa in BTCS

Uitgegeven door Stijn Vermeulen • 15 april 2011 11:54

ZOLDER - Het debuut van Bart Van den Broeck en zijn kompaan Chris Voet in het BTCS was voor beide piloten een stap in het onbekende en werd afgesloten met wisselend succes. Op sportief vlak zit het goed. Tijdens de beide races van 90 minuten was de Seat telkens terug te vinden binnen de top3 in zijn klasse. Maar dit vertaalde zich niet in podiumplaatsen aan de meet. Niet minder dan 10 Seat Leon Supercopa's stonden aan de aftrap van deze hoogstaande merkencup binnen de Klasse T3 van de BTCS.

“Gezien het feit dat we de wagen maar drie weken voor de eerste wedstrijd in handen kregen en we maar één testdag afwerkten, vreesden we dat we tijdens het openingsweekend door gebrek aan ervaring een beetje achter de feiten gingen aanhollen”, doet Bart Van den Broeck uit de doeken.

Reeds tijdens de twee kwalificatieheats bleek dat hun angst wat ongegrond was. Met een vijfde en een zesde chrono en een miniem verschil met de concurrentie waren beide piloten uiteraard best tevreden.

“We hadden het verschil groter ingeschat tegenover teams en piloten die reeds meerdere seizoenen in de Supercopa actief zijn. Gezien onze beperkte ervaring met de Seat zit er nog een groeimarge aan te komen”, gaat Bart verder.

Tijdens de eerste manche nam Bart de start en kon zich behoorlijk goed uit de slag trekken tussen de wilde horde. Bart kon opstomen naar de derde plaats en na de pilotenwissel kon Chris deze positie handhaven. Tot deze op 10 minuten van het einde een extra splash and dash moest inlassen omdat de benzinetank quasi leeg was.

“We rijden met een tankinhoud van 65 liter en weten dat er tijdens de pitstop moet bijgevuld worden. Onze Supercopa beschikt (nog) niet over een systeem om snel bij te vullen waardoor dit bij ons iets langer duurt dan bij de overgrote meerderheid van de concurrentie. Er werd 20 liter bijgetankt en dat bleek onvoldoende om de wedstrijd uit te rijden. We eindigden nog op een verdienstelijke vijfde plaats. Op zich niet slecht, maar zeer frustrerend wanneer je weet dat een podiumplaats binnen bereik lag. Die 10 liter extra had het verschil niet gemaakt met de wagen die op dat moment in vierde stelling lag”.

“Chris nam op zijn beurt de start in de tweede manche en had een lichte aanrijding met een S1-wagen die aan het dubbelen was. Ook toen lagen we op een mooie derde plaats toen ik in de wagen stapte. Er was amper zichtbare schade door de aanrijding, maar blijkbaar was toch de radiator licht geraakt, want na een zestal ronden moest ik de wagen in de box parkeren met een oververhitte krachtbron. Uiteraard een zeer spijtige zaak want we pakken hier naast twee podia op rij tijdens het openingsweekend. Anderzijds hebben we veel geleerd en weten dat we in de goede richting zitten binnen de Supercopa. Als we reeds tijdens onze maidentrip met de Seat kunnen meedingen voor het podium zijn we niet slecht bezig”, besluit een toch ontgoochelde Bart Van den Broeck.

(PR)

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS