Autosport BE • BTCS

Twee podiumplaatsen voor de Renault Mégane van Bouvy en Kelders

Uitgegeven door Stijn Vermeulen • 12 april 2011 09:02

ZOLDER - Het Delahaye Racing Team werkte het eerste weekeinde van de Belgian Touring Car Series 2011 nagenoeg probleemloos af. Hoewel de drie Renaults twee keer nipt naast de zege grepen, mochten Fred Bouvy en Christian Kelders zowel op zaterdag als op zondag op het podium klimmen. Stéphane Lémeret en Edouard Mondron bevestigden bij elk van de twee races dat ze dit jaar de zwaarste tegenstanders van hun teammaats, de regerende kampioenen, zullen worden.


Al tijdens de kwalificaties lieten de Renault Mégane van DRT van zich spreken, met de tweede en derde tijd voor de ‘rode’ (Bouvy/Kelders) en de ‘gele’ Mégane (Lémeret/Mondron) tijdens de eerste sessie. Tijdens de tweede sessie was het duo Bouvy/Kelders goed voor de pole en veroverden Lémeret/Mondron de vierde tijd. Alexandre Viron en Laurent Richard werkten pas hun eerste race af met de viriele S1 Silhouette, maar trokken zich behoorlijk uit de slag met de negende tijd in qualifying 2, een resultaat dat de motorproblemen van de eerste sessie snel deed vergeten.

De opener van de BTCS jaargang 2011 was een anderhalf uur durende race op zaterdag. Tot de verplichte pitstop waren de rode en de gele Mégane voorin te vinden. Christian Kelders kon nadien enkele ronden lang het hoofd bieden aan De Radiguès, maar moest de ex-motard uiteindelijk toch voorlaten om zo naar een desalniettemin schitterende tweede plaats te rijden. De gelen verloren enkele seconden tijdens de pitstop, omdat Edouard Mondron iets te ver van de tanktoren tot stilstand kwam, maar dat was niets vergeleken met de ontgoocheling die het team voelde toen ze zagen hoe Stéphane Lémeret in de slotfase met een stukke motor naar de kant moest en zo een quasi zekere tweede plek verloor. "De nokkenas was afgebroken", aldus Lionel Hansen, technisch verantwoordelijke van het team. "Het gaat hier vrijwel zeker om een fabricagefout, want de Sodemo-motor was splinternieuw. Voor de tweede race moeten we nu een minder krachtige Trophy-versie van de motor monteren."
Stéphane Lémeret zat ondertussen in zak en as. "De pech lijkt me te achtervolgen. In de tweede race zal ik bovendien geen vuist kunnen maken, zelfs niet tegenover de toerismewagens, want deze motor ontwikkelt vijftig pk minder."


Ondanks deze duidelijke power-handicap zette Stéphane Lémeret op zondag een uitstekende stint neer. Hij kon zelfs even om de eerste plaats strijden, eer hij het stuur doorgaf aan teammaat Mondron. De herstart verliep niet helemaal probleemloos waardoor de Mégane #2 kostbare seconden verloor. Met achterstand moest de jonge student opnieuw de piste opkomen, maar na de resterende ronden te hebben afgewerkt, legde hij toch beslag op de vierde plaats. Het lijdt geen twijfel dat dit duo bij de volgende meeting op revanche zal azen.

Vooraan wist Christian Kelders tijdens zijn volledige relais in het spoor van de leiders te blijven. Tot één ronde voor de wissel. "Bij het remmen voor de Jacky Ickxbocht heb ik me laten verrassen en het heeft wat tijd gekost voordat ik uit de kattenbak geraakte", legde de Luikenaar uit. De regerende kampioenen schoten er veertig seconden bij in, maar Fred Bouvy, als tiende de baan opgekomen, zette één van zijn legendarische comebacks in, onderweg het ronderecord van het weekeinde verpulverend. De Brusselaar stormde richting de leidende BMW en Kia. Twintig minuten voor het einde had hij nog twintig seconden achterstand. Op zeven minuten waren dat er nog zeven. Bij het aansnijden van de laatste ronde moest Bouvy nog vier seconden goedmaken. Hij strandde uiteindelijk op drie tellen: "Eén ronde meer en de leiding in de wedstrijd overnemen, was haalbaar geweest. Jammer dat Qvick me zo blokkeerde toen ik hem wou inhalen, dat heeft me wel wat seconden gekost. Maar twee keer tweede, dat is een goed resultaat!"

Ook over de prestaties van zijn bolide was de titelverdediger tevreden: "Hoewel we door het nieuwe reglement - dat in ons nadeel is en de toerismewagens alle vrijheid gunt – één à twee seconden per ronde hebben verloren, zijn we nog steeds voorin te vinden. Bovendien bleek onze Mégane opnieuw een voorbeeld van betrouwbaarheid. Toen ik in de tweede race achter het stuur kroop, had ik maar één doel: terugkeren! Ik heb dan ook alles gegeven om opnieuw naar voor te rijden."

Alexandre Viron en Laurent Richard legden bij hun eerste wedstrijd met de Renault Mégane Silhouette beslag op de negende plaats en deden op zondag nog beter: achtste, op amper één ronde van de winnaars.

Pierre Sevrin, mede-oprichter van het Delahaye Racing Team, stelde na afloop van het eerste weekeinde van het seizoen dan ook een positieve balans op: "Drie wagens inzetten vereist heel wat organisatie en we hebben ons goed uit de slag getrokken. Nochtans kregen we heel wat op onze boterham, met de motorwissel en wat carrosseriewerk. Voor andere teams in de categorie werd het weekend er één met heel wat pech, maar wij stonden vijf van de zes keer aan de finish. Dat bewijst dat onze Renault Mégane Silhouettes S1 heel betrouwbaar zijn en dat het Delahaye Team nog wel degelijk voorin kan meedraaien."

(PR)

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS