Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Toyota Gazoo Racing introduceert de nieuwe GR010 Hybrid Hypercar; de volgende Le Mans winnaar

Uitgegeven door Peter Vader • 15 januari 2021 09:01

TOYOTA GAZOO Racing luidt een nieuw tijdperk van enduranceraces in met de introductie van de geheel nieuwe GR010 HYBRID Le Mans Hypercar, die zal strijden in het FIA World Endurance Championship (WEC) 2021. De regerende wereldkampioenen en drievoudige Le Mans-winnaars zullen die titels verdedigen tegen nieuwe concurrenten van de fabrikant met behulp van een raceversie van de aankomende hypercar-wegauto, met aandrijflijntechnologie ontwikkeld in de TS050 HYBRID en benadrukt door het nieuwe Racing Hybrid-merk. De GR010 HYBRID is een prototype racer die in de afgelopen 18 maanden is ontwikkeld in samenwerking met ingenieurs op het hoofdkantoor van het team in Keulen, Duitsland, en de elektrische hybride aandrijflijnexperts van Higashi-Fuji in Japan.

Toyota Gazoo Racing 1 GR010 Hybrid Hypercar

De GR010 HYBRID is uitgerust met een krachtige racehybride-aandrijflijn met vierwielaandrijving, met een 3,5-liter V6-twin-turbomotor die 680 pk levert aan de achterwielen en gecombineerd wordt met een motorgenerator van 272 pk, ontwikkeld door AISIN AW en DENSO, op de vooras. Het totale vermogen is beperkt tot 500 kW (680 pk), wat betekent dat de geavanceerde elektronica van de GR010 HYBRID het motorvermogen vermindert op basis van de hoeveelheid hybride boost die wordt ingezet.

De opvallende nieuwe look van het raceprototype weerspiegelt het uiterlijk van zijn inspiratie, de GR Super Sport-hypercar, die zijn publieke debuut maakte tijdens een demonstratierun bij de 24 uur van Le Mans 2020 en momenteel in ontwikkeling is. Om dit nieuwe tijdperk voor TOYOTA GAZOO Racing te markeren, bevat een nieuwe kleurstelling het iconische GR-opschrift om de sterke band tussen race- en straatauto's aan te geven.

TOYOTA GAZOO Racing gaat zijn negende seizoen in WEC in met dezelfde coureursopstelling die de glorie bracht in Le Mans en bij de WEC-wereldkampioenschappen voor het team in het seizoen 2019-2020. De nieuw gekroonde wereldkampioenen Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López zullen de # 7 GR010 HYBRID besturen, terwijl Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley racen met de # 8-auto. Nyck de Vries vervolgt in zijn rol als test- en reservecoureur.

Toyota Gazoo Racing 2 GR010 Hybrid Hypercar

Ze zijn al begonnen met een intensief programma voor de ontwikkeling van de GR010 HYBRID, met twee driedaagse tests die al zijn afgerond terwijl het team zich aanpast aan nieuwe voorschriften die een belangrijke verschuiving betekenen in termen van prestaties en filosofie.

Als onderdeel van een kostenbesparend initiatief dat in de regelgeving is opgenomen, is de nieuwe GR010 HYBRID 162 kg zwaarder en heeft hij 32% minder vermogen dan zijn TS050 HYBRID-voorganger, waarbij de rondetijden van Le Mans naar verwachting ongeveer 10 seconden langzamer zullen zijn. Het voertuig heeft ook andere afmetingen; het is 250 mm langer, 100 mm breder en 100 mm hoger.

Voor de eerste keer sinds het begin van zijn WEC-project zal TOYOTA GAZOO Racing deelnemen zonder een achterste motorgeneratoreenheid (MGU), met de enkele toegestane MGU op de vooras. Dit betekent dat er een startmotor op de GR010 HYBRID moet worden gemonteerd, terwijl ook volledig hydraulische achterremmen vereist zijn.

Toyota Gazoo Racing 3 GR010 Hybrid Hypercar

De GR010 HYBRID is voorzien van ultramoderne aerodynamica, geoptimaliseerd voor efficiëntie en ontwikkeld met behulp van krachtige Computational Fluid Dynamics-software en windtunneltesten. De nieuwe technische voorschriften staan slechts één gehomologeerd carrosseriepakket toe, met slechts één instelbare aerodynamische voorziening. De GR010 HYBRID zal daarom in dezelfde specificatie concurreren op circuits met zowel lage als hoge downforce, met een verstelbare achtervleugel die de aerodynamische eigenschappen aanpast.

Voor de eerste keer zal de topklasse van WEC en Le Mans een prestatiebalans bieden, wat betekent dat de organisatoren de prestaties van elke auto per race zullen aanpassen, het energieverbruik en het gewicht zullen reguleren, waarbij ze zich richten op identiek prestatiepotentieel van elk Le Mans Hypercar. Dat moet zorgen voor een hechte race tussen TOYOTA GAZOO Racing en zijn hypercar-concurrenten Scuderia Cameron Glickenhaus en ByKolles Racing, evenals Alpine, dat een extra uitdaging zal vormen met zijn LMP1-auto.

Die gevechten zullen worden uitgevochten over zes races op drie continenten, te beginnen met de 1000 Miles van Sebring op 19 maart voorafgaand aan de 6 uur van Spa-Francorchamps (1 mei) en het hoogtepunt van het seizoen, de 24 uur van Le Mans op 12 en 13 juni. De eerste endurancerace sinds 1992 van het WEC vindt plaats op 18 juli, voordat er reizen naar Fuji Speedway (26 september) en Bahrein (20 november) worden gemaakt, voor allemaal zes uur durende wedstrijden.

Toyota Gazoo Racing pits GR010 Hybrid Hypercar

Technical Specifications Toyota GR010 HYBRID:

Bodywork: Carbon fibre composite

Gearbox: Transversal with 7 gears sequential

Driveshafts: Constant velocity tripod plunge-joint driveshafts

Clutch: Multidisc

Differential: Mechanical locking differential

Suspension: Independent front and rear double wishbone, pushrod-system

Springs: Torsion bars

Anti roll bars: Front and rear

Steering: Hydraulically assisted

Brakes: Akebono mono-block alloy callipers with carbon ventilated discs

Rims: RAYS magnesium alloy, 13 x 18 inch

Tyres: Michelin radial (31/71-18)

Length: 4900 mm

Width: 2000 mm

Height: 1150 mm

Weight: 1040kg

Fuel capacity: 90 litres

Engine: V6 direct injection twin-turbo

Valves: 4 per cylinder

Engine capacity: 3.5 Litre

Fuel: Petrol

Engine power: 500 kW / 680PS

Hybrid power: 200 kW / 272PS

Battery: High-powered TOYOTA lithium-ion battery

Front motor/Inverter: AISIN AW / DENSO

Toyota Gazoo Racing 4 GR010 Hybrid Hypercar


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS