Formule 1

Technisch directeur van Racing Point erkent: "2021-auto’s zullen enkele verschillen vertonen ten opzichte van dit jaar"

Uitgegeven door Peter Vader • 5 mei 2020 11:05 • Print artikel

De Formule 1 behoudt dan misschien wel dezelfde regels voor 2021, maar er zullen wel enkele aanpassingen aan de downforce zijn, waarbij Racing Point zegt dat Formule 1-fans kunnen verwachten dat ze een ‘iets andere’ F1-auto's zullen zien. Na de annulering van de Australische Grand Prix kwamen alle tien de teams overeen om volgend jaar met het chassis van dit jaar te racen. Wel mogen zij de auto’s verder doorontwikkelen, maar slechts een bepaald percentage ervan dat nog moet worden overeengekomen.

Racing Point F1 Barcelona 2020

Ontwikkeling staat nu stil
Hoewel technisch directeur van Racing Point, Andrew Green, toegeeft dat er een "aanzienlijke" overdracht zal zijn van dit jaar naar volgend seizoen, schat hij dat de 2021-auto’s enkele verschillen zullen vertonen ten opzichte van dit jaar. "Er is een grote druk om te proberen zoveel mogelijk van het ontwerp van dit jaar te gebruiken, om zodoende de kosten te verlagen," vertelde hij aan Autosport.com. "Dus ik denk dat we een aanzienlijk deel door alle teams zal worden doorgegeven naar volgend jaar. Een deel ervan zal worden afgedwongen door regelgeving en een deel ervan zal worden afgedwongen door de tijdlijnen waaraan we nu werken. Omdat iedereen thuis zit en niet werkt, kun je deze 2020-auto niet ontwikkelen. Er is geen ontwikkeling gaande, maar je bent natuurlijk bezig met de autoraces van dit jaar en volgend jaar.”

Juiste beslissing
“We veranderen de naam van de auto (wanneer Racing Point begin 2021 wordt omgedoopt in Aston Martin, red.), maar ik denk dat tegen de tijd dat we bij de eerste race in Melbourne zijn, alle auto's er iets anders zullen uitzien. Dit jaar is Racing Point dichter bij Mercedes gekomen in het ontwerp van zijn auto, die de ‘roze Mercedes’ wordt genoemd. De auto komt erg overeen met de Mercedes ’W10 2019, waarbij Green zei dat de prestaties van voorseizoen in Barcelona, lieten zien dat het team de juiste beslissing heeft genomen door zijn filosofie te veranderen. "Het was net op het moment dat we het risico afwogen van wat er gebeurt als we falen", zei hij. "Als we stoppen met wat we doen, een andere weg inslaan en we de prestaties niet herstellen, eindigen we met een auto die eigenlijk langzamer is dan vorig jaar. En de gedachte destijds was: 'nou, het zal maar voor een jaar zijn, want we zullen het toch moeten schrappen'. Dat scenario kwam, voor zover ik nu kan zien, niet uit. Dus nu overtreffen we wel de prestaties van de auto van vorig jaar met onze nieuwe auto. We maken ons dus geen zorgen over een effectieve uitvoering van een periode van achttien maanden."

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS