InterClassics Maastricht presenteert 12 tot en met 15 januari F1 auto’s uit alle decennia van de Zandvoortse Grand Prix
Uitgegeven door Peter Vader • 12 januari 2023 12:30
MAASTRICHT - Van donderdag 12 tot en met zondag 15 januari 2023 is MECC Maastricht het middelpunt voor oldtimerliefhebbers in de Benelux. Na twee jaar afwezigheid wegens Corona is de beurs terug. Een 1000-tal oldtimers, youngtimers en supercars staan geëxposeerd op 35.000 m2 beursvloer. Deze editie is er speciale aandacht voor de Formule 1 historie van Circuit Zandvoort. Met het centrale thema “Dutch Grand Prix Classics” presenteert InterClassics F1 auto’s van 1950 tot 1985. De kampioensauto van Max Verstappen – de Red Bull RB16B – kan als moderne “Classic” daarbij niet ontbreken. Deze auto’s zijn beschikbaar gesteld door diverse internationale musea en privéverzamelaars. Liefhebbers van virtueel racen kunnen in de Sim Expo hun hart ophalen. Sim Formula Europe presenteert in samenwerking met internationale hard- en softwareontwikkelaars de nieuwste simrace-technologieën. Bezoekers worden uitgenodigd om ‘in te stappen’ en de setups zelf uit te proberen. Op zaterdag wordt door ’s werelds beste simracers gestreden om een prijzenpoule van 10.000 Euro.

Dutch Grand Prix Classics
Sinds het overweldigende succes van Max Verstappen is race minnend Nederland in de ban van de Formule 1. De terugkeer van de Nederlandse Grand Prix in 2021 is daarbij de kers op de taart. Om dit te vieren brengt InterClassics een ode aan deze Dutch Grand Prix Classics. Zo presenteert de organisatie Formule 1 auto’s uit alle decennia van de Nederlandse Grand Prix. Bezoekers kunnen de allereerste winnende auto van de Nederlandse Grand Prix zien: een Talbot Lago T26C gereden door Fransman Louis Rosier. Andere hoogtepunten zijn de Ferrari 156 Sharknose en Lotus 21 van F1 wereldkampioen Jim Clark, beide auto’s eindigden op het Zandvoortse F1 podium van 1961. Op de poster van deze editie prijkt een Lotus in John Player Special uitmonstering. InterClassics presenteert maar liefst twee van deze zwart met gouden racers waaronder de Lotus 87 van wereldkampioen Nigel Mansell.
Vaderlandse trots
Naast de auto van nationale raceheld Max Verstappen is ook de Shadow DN9 van zijn landgenoot Jan Lammers te zien. De auto staat in het geheugen van menig Nederlandse racefan gegrift vanwege de uitbundige Samson tabaksreclame. Een minder bekende naam is Dries van der Lof. Hij stond met een HWM in 1952 aan de start nadat de KNAC (Koninklijke Nederlandse Auto Club) hem 2000 Gulden betaalde om als publiekstrekker mee te rijden. Hij haalde de finish overigens niet. Verder stelt het Louwman Museum in Den Haag de Porsche 718/2 van Carel Godin de Beaufort aan de beurs ter beschikking. Zoals indertijd gebruikelijk was, is de auto getooid in de Nederlandse racekleur: oranje.

de Maturo Stradale!
Première
Bezoekers kunnen uitkijken naar de première van een zeer bijzondere Lancia Delta Integrale. Het Nederlandse Maturo Cars lanceert op de beurs een volledig herziene versie van de populaire rallyauto uit de jaren 90. Een getraind oog zal de vele geavanceerde upgrades herkennen die deze Group A racer tot een betrouwbare rallyauto maken. De doorontwikkelde Stradale doet hier een schepje bovenop. Medeoprichter Marco Geeratz legt uit: “Veel mensen denken dat een straatauto en de rallyvariant grotendeels overeenkomen. Het tegendeel is waar! De verstevigingen om een auto rallyklaar te maken zijn eindeloos. In de Maturo Integrale zitten meer dan tweeduizend custom made onderdelen, mede omdat deze auto bijna het dubbele vermogen van het origineel levert. Om dit vervolgens te vertalen in een competitieve maar prettig rijdende straatauto zitten meer dan 10.000 uur ontwikkelingstijd.”
Het is de visie van Maturo Competition Cars op de ultieme Lancia Delta HF Integrale. Zo zijn slijtagegevoelige onderdelen volledig nieuw ontwikkeld, is de body uit carbon fiber opgetrokken, zijn de remmen volledig vernieuwd en de gewichtsverdeling aangepakt. Deze en vele andere aanpassingen maken dat de Stradale de perfecte balans tussen een Group A rallyauto en een hoogwaardige straatauto biedt. Ontdek de Maturo Stradale op stand 951!
Sim Racing Expo
Ontdek de wereld van simracing op de Sim Expo tijdens Classic Car Show Maastricht. Stap in een professionele simulator en waan je even op CM.com Circuit Zandvoort. Liever de professionals aan het werk zien? Op zaterdag 14:00 uur strijden professionele simracers om een prijzenpot van 10.000 Euro! Bij binnenkomst komen liefhebbers van virtueel racen direct aan hun trekken bij de . Sim Expo georganiseerd door Sim Formula Europe. Hier kunnen bezoekers zélf in de set-ups van toonaangevende simulatorontwikkelaars plaatsnemen en ze uitproberen. Op zaterdag in de Sim Arena gaan ’s werelds beste simracers de strijd aan om een prijzenpoule van 10.000 Euro te verdelen. Een van de deelnemers is Jarno Opmeer, de Nederlander is de officiële simulator tester van Mercedes-AMG Petronas Formula One Team. Deze race vindt plaats op een virtueel circuit door de straten van Maastricht. Thuisblijvers kunnen de race live volgen via internet en op regionale zender L1. Toegang tot de Sim Expo is gratis.
De geëxposeerde Formule 1 auto’s op het themaplein zijn:
Lotus-Ford 87:

Lotus-Ford 87
Deze Lotus in de onmiskenbare John Player Special kleuren werd in 1981 bestuurd door wereldkampioen Nigel Mansell. Lotus wendde zich destijds tot ruimtevaarttechnologie toen bleek dat het chassis van de voorloper (Lotus 81) niet stijf genoeg én te zwaar was. Zo heeft Lotus als een van de eerste F1-teams het chassis uit koolstofvezel (carbon) opgetrokken. Zelfs dit vond het Britse team niet stabiel genoeg waarna kevlarplaten zijn toegevoegd. Ook was de 87 een volgende stap in de - door Lotus geïntroduceerde - grondeffect aerodynamica. Hierbij wordt de luchtstroom onder de auto optimaal benut waardoor de auto naar het asfalt toe wordt gezogen, er meer grip is en de bochtsnelheid hoger lag.
Lotus 21 Climax:

Lotus 21 Climax
Deze Lotus is zo Brits als afternoon tea. Zo is de auto ontworpen door Colin Chapman, bekend van zijn lijfspreuk: “Subtracting weight makes you faster everywhere. Simplify, then add lightness”. Daarnaast werd de auto aangedreven door een Coventry Climax racemotor. De Lotus werd in 1961 bestuurd door de Engelse F1 kampioen Jim Clark, hij werd zelfs derde op Zandvoort (Achter de twee Ferrari Sharknoses, waarvan een op de beurs te zien is). De 21 Climax is tevens de eerste auto waarmee Team Lotus ooit een Grand Prix won, Innes Ireland pakte de zege in de Amerikaanse GP van 1961.
Ferrari 156/1:

De Ferrari 156, beter bekend als de "Sharknose" wist tijdens de Nederlandse GP van 1961 een klinkende 1-2 te behalen. Phill Hill (P2 in Zandvoort) werd zelfs wereldkampioen met zijn Sharknose. Het seizoen van 1962 viel tegen voor de Italiaanse renstal. Enzo Ferrari besloot hierop de auto's te laten demonteren. Mede hierdoor bestaan er geen originele Sharknoses meer.
De 156 is zo legendarisch dat verschillende liefhebbers besloten een eigen Sharknose te ontwikkelen. Tijdens InterClassics wordt een exemplaar getoond welke grotendeels is opgebouwd uit originele Ferrari-onderdelen. De ontbrekende componenten zijn op maat gemaakt op basis van authentieke Ferrari blauwdrukken. Deze replica is zo waarheidsgetrouw dat het geluid van de motor exact zo klinkt als in 1963, de laatste keer dat een 156 (door een klantenteam) competitief werd ingezet.
Porsche 718/2 - Carel Godin de Beaufort:

Deze Formule 2 Porsche behoorde begin jaren 60 tot de renstal van Carel Godin de Beaufort. Indertijd kwam het voor dat de F2 en F1 gezamelijk aan een GP deelnamen. De adelijke en boomlange Nederlander wist in 1962 met deze Porsche zijn eerste F1 WK punt te behalen en wel op het circuit van Zandvoort. Tijdens de training voor de Duitse GP (1964) vloog de racende jonkheer van de baan. Hij overleefde de crash maar overleed later in het ziekenhuis.
Deze en andere legendarische F1 auto’s zijn te zien tijdens Classic Car Show Maastricht waar InterClassics terugblikt op de hoogtepunten van de Dutch Grand Prix!
Red Bull RB16 - Max Verstappen:

Red Bull RB16 - Max Verstappen
In 2021 verscheen Max Verstappen, namens Red Bull Racing, aan de start met de RB16B. Max wist met dit model de hegemonie van Lewis Hamilton in zijn ‘Silberpfeil’ te doorbereken en in de l̵a̵a̵t̵s̵t̵e̵ ̵r̵a̵c̵e̵ laatste ronde het kampioenschap op z’n naam te schrijven. Hiermee is hij de eerste Nederlandse Formule 1 wereldkampioen ooit!
Shadow DN9 - Jan Lammers:

Shadow DN9 - Jan Lammers
Deze F1 auto werd in 1978 en 1979 gebruikt door het team van Shadow. Gedurende het tweede seizoen zat “onze eigen” Jan Lammers achter het stuur. De Samson tabaksreclame maakte de Shadow een veelbesproken verschijning op de grid. De DN9 was geen bijzonder succesvolle auto, toch stalen ontevreden Shadow medewerkers de technische tekeningen. Deze blauwdrukken lagen aan de basis van de Arrows FA1. Na protesten van Shadow werd de Arrows verbannen van deelname.
Talbot Lago T26C:

In 1948 maakte de T26C zijn debuut tijdens de Grand Prix van Monaco. Destijds werd over Franse auto’s gezegd dat ze al verouderd waren voordat ze aan de startlijn verschenen. Dit in tegenstelling tot de superieure Italiaanse racers. Talbot Lago onderscheidde zich van de concurrentie door een zuinigere motor waardoor ze minder of zelfs geen pitstops hoefden te maken. Op de eerste foto zie je Louis Rosier in de Hugenholtzbocht van CM.com Circuit Zandvoort. In 1950 en 1951 won Rosier de Nederlandse Grand Prix met de T26C!
March 761:

Deze Formule 1 auto werd bestuurd door de in Monza geboren Vittorio Brambilla. Zijn zeer agressieve rijstijl leverde hem de bijnaam “De Gorilla van Monza” op. In de Nederlandse GP van 1976 wist hij met deze March zijn eerste en enige wk-punt van het seizoen te behalen. Na zijn carrière als F1 coureur bestuurde hij geregeld de safety car tijdens de Monza Grand Prix. Hij overleed op 63 jarige leeftijd in Lesmo, vlakbij het circuit en zijn geboorteplaats.
March 711-2 Ford Cosworth:

March CH 711-2 Ford Cosworth
Met zijn revolutionaire aerodynamische body was de MARCH 711-2 een van de invloedrijkste Formule 1 auto’s uit de jaren 70. Een excentrieke eigenschap van de carrosserie was de voorop gemonteerde voorspoiler. Volgens fans leek deze op de vleugel van een gevechtsvliegtuig. Zodoende kreeg de MARCH de bijnaam: Spitfire. Het is tevens de auto waarmee Niki Lauda zijn F1 debuut maakte. Dit specifieke model werd gereden door “Super Zweed” Ronnie Peterson.
Hoogtepunten van de Dutch Grand Prix!
Deze en andere legendarische F1 auto’s zijn te zien tijdens Classic Car Show Maastricht waar InterClassics terugblikt op de hoogtepunten van de Dutch Grand Prix! InterClassics Classic Car Show Maastricht vindt plaats van donderdag 12 tot en met zondag 15 januari 2023 in MECC Maastricht. De klassieke autobeurs trekt traditiegetrouw veel kopers en liefhebbers. Entreekaarten zijn online met korting te koop: Online prijs volwassenen € 17,50 t.o.v. dagkassa prijs volwassenen € 20,-. Kinderen tot 12 jaar zijn gratis. Meer informatie over de beurs is te vinden op de website www.interclassics.events
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!





