Formule 1

Robert Doornbos ziet trend over discussie met engineers: "Haal die sensoren van de banden"

Uitgegeven door Bart • 19 augustus 2020 10:30

Tijdens de Grand Prix van Spanje vielen meerdere coureurs op die in discussie gingen met hun engineer over de strategie. Max Verstappen reageerde furieus over zijn boordradio met zijn engineer van Red Bull dat zijn banden op waren, Lewis Hamilton weigerde naar de softs te wisselen en Sebastian Vettel moest eerst pushen op de rode softs en vervolgens tot het einde van de race met die compound doorrijden. In zijn videocolumn voor Ziggo Sport ziet Robert Doornbos een trend ontstaan.

Max Verstappen


"In Silverstone ging Max Verstappen ook al tegen zijn engineer in dat hij de druk er vol op wilde houden", aldus Doornbos. "Hij voelde daar dat hij de Mercedessen kon verslaan. Door die druk ging Mercedes fouten maken, ze faalden in het bandenmanagement, raakten in paniek en Max won de race."

"In Barcelona zei Max meerdere keren dat zijn banden dood waren. Hij had geen grip meer, last van wielspin en had niet meer de juiste balans. Dat kwam allemaal omdat de achterband oververhit was. Max wilde naar binnen en dat heeft in mijn ogen twee ronden te lang geduurd. Het had voor het resultaat niets uitgemaakt, maar het laat wel die discussie met de engineer zien."

"Dat is een beetje de trend van dit seizoen", zo vervolgt Doornbos. "De rijders willen zelf bepalen wat ze doen. Wat mij betreft halen ze alle sensoren van de banden af. Je moet dan zelf voelen als rijder wanneer de banden op zijn en wanneer je naar binnen gaat. Daar hebben ze allemaal het talent voor."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS