Autosport BE • BTCS

Koen Wauters en Ronnie Latinne met de VW Scirocco naar twee zeges

Uitgegeven door Bas Kaligis • 13 juli 2011 00:21

Na hun tegenslag in de 12 Uren van Spa, wilden de piloten van het Belgian VW Club Team WRT maar al te graag revanche nemen in de drie races in het kader van de 25 Uren VW Fun Cup. Met twee overwinningen in de T3-categorie deden Koen Wauters en Ronnie Latinne uiteindelijk beter dan verwacht. Tijdens dit jaarlijkse Volkswagenfeest mochten ook Jean-Jacques Smits en Claude-Yves Gosselin op het podium.

Het Belgian VW Club Team WRT had het aangekondigd: het team zou alles in het werk stellen om ook een steentje te kunnen bijdragen tot het succes van het grote VW-feest tijdens de 25 Uren VW Fun Cup in Spa-Francorchamps. 100% gemotiveerd, hielden piloten en team woord. Vrijdag al realiseerde Ronnie Latinne de snelste chrono in de T3-klasse tijdens de eerste kwalificatiesessie. Enkele uren later, tijdens de eerste race van het weekend over 60 minuten leverden Ronnie en Koen Wauters een schitterende prestatie af. Hoewel Ronnie bij de start de Mazda van Van Herck en Schuybroek (een oud-VW-piloot) moest laten gaan, bleef hij druk zetten. Na een perfect uitgevoerde pitstop stormde Koen als leider in T3 het circuit op. Hij kon zijn stint rustig afwerken en eindigde op een 7de plaats algemeen maar wel als eerste in de T3-categorie. Jean-Jacques Smits en Claude-Yves Gosselin werden als 10de afgevlagd, maar mochten met een derde plaats in de kla sse mee feesten op het podium.

‘s Anderendaags, voor duizenden fans van het merk uit Wolfsburg, schitterden beide Scirocco’s opnieuw tijdens de twee sprintraces over 30 minuten. Koen Wauters was als eerste aan de beurt en was in volle strijd verwikkeld met de leidende Mazda tot een lekke band op enkele ronden van het einde roet in het eten gooide. De eer van het team werd echter gered door Jean-Jacques Smits met een 10e plaats in het algemeen klassement en een mooie tweede plaats in T3. “ De test die we afgelopen dinsdag hebben afgewerkt, heeft ervoor gezorgd dat iedereen van het team de ontgoocheling van de 12 Uren definitief achter zich kon laten”, blikt Jean-Jacques terug. “ Tijdens de eerste twee, drie ronden had ik wat last van overstuur maar daarna ging het een stuk vlotte. Ik verloor wel heel wat tijd verloor achter de Jaguar, die een stuk trager ging. Maar goed, met deze tweede plaats mogen we heel tevreden zijn.”

Nog nagenietend van de eerste sprint, werden de toeschouwers vervolgens vergast op een indrukwekkende vertoning van een ontketende Ronnie Latinne. Door het probleem van Koen Wauters moest de pilot uit Hoei vanop een 27ste plaats vertrekken. Toch slaagde hij erin om zijn tegenstanders een na een in te halen - waarbij hij soms 4 à 5 seconden sneller ging dan de leidende BMW - om uiteindelijk in de 8ste ronde de koppositie in T3 over te nemen. Ondanks een contact met de BMW van een niet aflatende Steve Van Bellingen kon de VW-piloot niets nog tegenhouden op weg naar de zege. Hij werd als zevende afgevlagd, meteen goed voor een tweede klassezege dit weekend.

" Dit weekend verliep zo goed als perfect " glimlacht Ronnie. “ Dit is een schitterende revanche na de 12 Uren en het is een mooie beloning voor het harde werk van het team. Het was een zeer intense sprint, waarbij ik het de eerste vijf ronden best moeilijk had, mede omwille van het feit dat ik heel wat concurrenten moest inhalen. Nadien was de wagen gewoon perfect en heb ik voluit kunnen aanvallen. Een schitterende zege!”

Ondanks de problemen die Claude-Yves Gosselin kende tijdens zijn sprint (een tikje maakte de wagen zo goed als onbestuurbaar, waardoor een goed resultaat onmogelijk was) mag het Belgian VW Club Team WRT met twee zeges en twee podiumplaatsen op een meer dan geslaagd weekend terugkijken. " Onze Scirocco was wellicht de beste T3 dit weekend", besluit Fabrice Van Ertvelde, de technisch verantwoordelijke van het team. “ Een dikke proficiat aan Ronnie die met zijn pole positie (2’31.356) de snelste tijd ooit realiseerde met de Scirocco in Spa. Als je bovendien de tijden goed analyseert, stel je vast dat in de tweede sector, de afdaling van Combes tot Stavelot, Ronnie slechts vier tienden trager was dan de snelste Silhouette. Het bewijst ook dat op dit stuk de kwaliteiten van dit chassis volledig tot zijn recht komen."

Na dit geslaagde weekend wacht de VW Scirocco’s een welverdiende zomerbreak. Het is pas tijdens het eerste weekend van oktober, tijdens de Gordon Finest Race in Zolder, dat we de wagens terug aan het werk zullen zien in de Belgian Touring Car Series, meteen ook de voorlaatste meeting van 2011.

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS