Karting • Rotax Euro

Jens van der Heijden uit Schaijk pioniert in kartwereld met debuut in DEKM

Uitgegeven door Bas Kaligis • 4 juni 2021 07:26

SCHIJNDEL – Karter Jens van der Heijden debuteert dit weekeinde in het DEKM, het Duits kampioenschap voor elektrische karts. De vijftienjarige coureur uit Schaijk doet op die manier mee aan een test van Circuit Park Berghem & Kombikart. De gemeente Oss heeft het Schijndelse bedrijf daartoe uitgenodigd met het oog op de toekomst van Circuit Park Berghem.

Jeffrey van den Biggelaar en Jens van der Heijden

De bereidwilligheid van het bedrijf om in het onderzoek te stappen, heeft te maken met de regel van de gemeente dat het circuit voor het behoud van zijn vergunning gebruik moet maken van de ‘best beschikbare techniek’ (BBT). In theorie zijn dat op dit moment elektrische karts omdat die veel stiller zijn en geen uitstoot hebben.

Voor Circuit Park Berghem is de test dus een belangrijke stap om het circuit toekomstbestendig te houden. Zeker ook omdat het circuit meer wedstijden wil kunnen organiseren. Dat kan niet binnen de ruimte van de huidige geluidsvergunning. “Maar voordat we elektrische karts op buitenbanen kunnen invoeren, moeten we eerst nog flink wat obstakels nemen”, legt Kombikart-woordvoerder Jeffrey van den Biggelaar uit.

Dat is evenwel noodzakelijk. Van den Biggelaar is ervan overtuigd dat elektrisch karten de toekomst is. “Wij willen wel graag goed voorbereid zijn. Ik denk dat we binnen vijf tot acht jaar al elektrisch zullen racen. Daar willen we qua infrastructuur dan klaar voor zijn.”

Het streven van de Europese Unie is om Europa voor 2050 CO2-neutraal te maken. “Dan kunnen veranderingen in het karten niet uitblijven”, weet ook Van der Heijden. “Elektrische karts hebben geen uitstoot en voor de kartbanen is het veel gunstiger qua geluidsoverlast.”

De Schaijkenaar heeft inmiddels al een keer getest op het circuit van Wackersdorf, waar dit weekeinde ook de eerste ronde van het kampioenschap wordt gehouden. Het was een nieuwe ervaring voor de talentvolle rijder, die al jarenlang op het hoogste niveau uitkomt in Rotax Max-karts met een gewone verbrandingsmotor.

“Met een elektrische kart kom je heel snel uit de bocht. Je hebt daarom een heel andere rijstijl nodig", legt het jonge talent uit. "In een gewone Rotax Max Senioren-kart, waar ik normaal gesproken in rijd, kun je de bocht nog een beetje aanremmen. Als je dat met een elektrische kart doet, krijgen de voorbanden te veel gewicht te verduren en worden die heel snel slecht.”

Verder hebben coureurs in een elektrische kart ook de beschikking over een boost-knop. Daarmee kan de rijder de tijdens het racen opgeslagen remenergie vrijgeven met één druk op de knop. Van der Heijden: “Dan kun je heel makkelijk iemand voorbijgaan. Maar als je de knop te vroeg indrukt, kan híj je weer voorbijgaan.”

Van der Heijden is gevraagd mee te doen aan het onderzoek omdat hij uitkomt voor het kartteam van Kombikart en in de regio van het bedrijf woont. Bovendien heeft zijn monteur HBO Automotive gestudeerd. “Daarom was Jens voor ons een logische keuze”, aldus Van den Biggelaar.

null

Voor de feitelijke introductie van elektrische karts op het circuit van Berghem valt nog het nodige te ontdekken, stelt Van den Biggelaar. Circuit Park Berghem kijkt dan ook met veel belangstelling uit naar de races van komend weekeinde.

“Hoe gaat zo’n circuit met elektrische karts om? Staat er een aggregaat te loeien dat diesel verbruikt of heeft de organisatie de stroomtoevoer op een andere manier opgelost? Heeft ze laadstations? Hoelang kunnen de karts rijden, hoelang duurt het opladen? Allemaal data waarvan we profijt kunnen hebben. Het is echt pionieren.”

Jens van der Heijden gaat alvast met vertrouwen naar Wackersdorf. “De trainingsdag ging er al heel goed. Ik moet nog een beetje netter rijden in deze kart, maar ik denk dat we wel ver kunnen komen. En het niveau is goed. Rijders komen uit alle hoeken van de wereld.”

Website Kombikart

Website Jens van der Heijden

Facebook Jens van der Heijden

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS