Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Hoe komt de Balance of Performance in het FIA WEC tot stand?

Uitgegeven door Wim Boekel • 6 november 2021 09:43

Rondom de 6 uur van Bahrein was er veel discussie over de aanpassing van de Balance of Performance in de GTE-Pro. Ferrari kreeg een aanpassing buiten het geautomatiseerde systeem om en dat kostte het team zo’n 25 pk. De beide auto’s van AF Corse finishten de race ruim achter de twee bolides van Porsche. De FIA en ACO gaan nooit in op individuele BoP-aanpassingen en benadrukken dat zij een gezamenlijk doel hebben om een eerlijke competitie te hebben op gelijkwaardige technisch niveau.

Ferrari AF Corse


"In het FIA World Endurance Championship werken we samen met de ACO continu aan het verfijnen en verbeteren van de reglementen en dit is een doorlopend proces", aldus technisch directeur van de FIA Xavier Mestelan-Pinon. "Het vaststellen van de Balance of Performance ligt altijd heel complex. We kijken naar meerdere parameters, terwijl de prestaties zich van race tot race ontwikkelen. Hoewel, iedere beslissing is puur data gedreven en er zijn geen andere factoren die de Balance of Performance beïnvloeden. Het gehele proces is volledig transparant voor alle deelnemers.

ACO-directeur Thierry Bouvet van de ACO vult aan dat er geen andere factoren zijn die het proces beïnvloeden. "De ACO en de FIA gebruiken alle mogelijke tools. We nemen alle kennis mee, maar kijken alleen naar data en er zijn geen andere factoren die dat proces beïnvloeden."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS