Dakar

Hans Bekx Teamsport en de Rooy niet aan de start van Dakar 2006 (2)

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 31 december 2005 07:56

Hans Bekx Teamsport legt uit:
Het ongelooflijke is gebeurd. Het team mag niet meerijden in Le dakar 2006. De rallyleiding heeft de rallytrucks niet toegelaten tot de rally omdat men stelt dat de homologatie niet in orde is. Tot op het laatste moment is er naar oplossingen gezocht met de FIA, FFSA en ASO. Ook de trucks van team De Rooij zijn naar huis gestuurd. Daarmee valt voor de tweede keer in één jaar het doek. Deze keer nog voordat de race zelfs maar begonnen is. "In feite is de ellende gewoon doorgegaan waar we in januari mee geëindigd zijn," aldus een emotionele Hans Bekx direct na de beslissing.

Wat is er precies gebeurd?
Hans: "Na het debacle van vorig jaar was ik op 10 februari zover dat ik weer een beetje helder kon denken en de gebeurtenissen van de afgelopen rally kon analyseren. Samen met Edwin ben ik toen begonnen om de hele papierwinkel minutieus door te nemen om zo alle punten boven water te krijgen waar we administratief de mist mee in zijn gegaan. In maart hadden we dat rond. Aansluitend zijn we met DAF om de tafel gaan zitten om te kijken hoe verder te gaan. We hebben van het begin af aan overal de FIA (de Internationale Autosport Bond) bij betrokken. Die adviseerde ons om een heel nieuwe homologatie te maken en in te dienen voor de auto’s."

Marcel van Vliet, voor wie het de eerste keer zou worden dat hij in het Bekxteam zou rijden, vult Hans verder aan: "We hebben die auto’s echt gebouwd met het FIA boek er naast in de werkplaats. We wilden tenslotte op een eerlijke manier te gaan rijden en wilden niet nog een keer zo’n debacle meemaken als afgelopen keer. Het gaat hier dan ook puur om een administratieve kwestie en niet op de manier waarop de auto’s geprepareerd zijn."

Alles leek goed te gaan en voor het team was er dus de hele zomer geen vuiltje aan de lucht. De auto"s werden voorgekeurd door FFSA (de Franse Autosport Bond).

Op 7 december en alles leek oké op wat kleine punten na die werden aangepast. Team Bekx is op geen enkele manier te kennen gegeven dat er iets niet in orde zou zijn met de homologatie van de nieuwe trucks. Zo ging het team opgewekt de introductie op 8 december jl. in. Er was immers geen vuiltje aan de lucht. Tot er op 23 december plotseling een fax kwam van de FFSA, dat de homologatie niet werd geaccepteerd. Er volgde koortsachtig overleg tussen DAF, De Rooij, Bekx en de organisatie. Uiteindelijk stelde de rally organisatie dat het met de nieuwe homologatie nooit goed zou komen en dus greep het team terug op de oude homologatie en diende die in. Dat betekende dat er weer een aantal dingen moesten worden terug gebouw.

Hans: "Daarbij gingen het om zaken als aandrijfassen, dakluiken en zo. Ook de intercooler, vorig jaar ook al punt van discussie, kwam weer ter sprake. Uiteindelijk meenden en menen wij nog steeds een auto te hebben die voldoet aan de FIA regels. Maar de organisatie zegt nu dat de auto volgens hen niet voldoet en dat we wel mochten rijden als de FIA zijn handtekening er onder zet. En dat kregen we zo vlak voor de rally niet meer voor elkaar. Dat betekent dus voor ons einde verhaal."

Het team gaat nu naar Nederland. Hans en Marcel: "Dit is wel een heel zwarte dag." Niet alleen voor het team dat de afgelopen maanden keihard heeft gewerkt aan de voorbereiding en soms zelfs nachten heeft doorgehaald om optimaal aan de start te komen. "Ook onze de sponsors en fans hadden zich een heel andere afloop voorgesteld."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS