Formule 1

Ferrari zou naar de IndyCar moeten komen: "Roger Penske en Mattia Binotto moeten maar eens een afspraak maken"

Uitgegeven door Peter Vader • 11 mei 2020 15:13

Autosport icoon Mario Andretti zou de Italiaanse autofabrikant Ferrari graag zien toetreden tot de Noord-Amerikaanse IndyCar-serie als chassis- en motorleverancier. Andretti, één van de vier coureurs die zowel de rijderskampioenschappen van de Formule 1- als IndyCar op zijn naam heeft staan, zei dit zondag in een interview met Gazzetta dello Sport. De eigenaar van de IndyCar-serie, Roger Penske en Ferrari-teambaas Mattia Binotto samen zouden moeten komen om een samenwerking te bespreken. "Ferrari zou geweldig zijn", vertelde Andretti aan de Italiaanse sportkrant.


Mario Andretti: "IndyCar-serie eigenaar Roger Penske en Ferrari-teambaas Mattia Binotto zouden samen moeten komen om een samenwerking te bespreken"

Regelwijziging
“Niet alleen als motorleverancier, maar ook als chassisbouwer. Het is duidelijk dat de regels moeten worden gewijzigd, maar ik zou graag een volledig Italiaanse strijd willen zien, Dallara tegen Ferrari. De ‘Cavallino’, het symbool van Ferrari met het steigerende paard, zou de interesse in het kampioenschap best willen vergroten, maar er is een obstakel in de regels. Ik stel voor dat Binotto naar ons toe komt en een idee voorlegt aan Roger Penske” Andretti's rol in IndyCar is nu vooral ambassadeur, maar hij blijft een vaste waarde op het circuit in samenwerking met zijn zoon Michael, ook een voormalig F1- en IndyCar-coureur. Michael runt talloze raceteams, die uitkomen in de IndyCar, Indy Lights en Formula E. Momenteel heeft IndyCar twee motorleveranciers, Chevrolet en Honda, terwijl Dallara het chassis voor alle teams maakt.

Budgetlimiet
Het glamourteam van de F1 naar de IndyCar-scene brengen, zou meer kunnen zijn dan alleen maar een Ferrari-fantasie van Andretti. De Italianen verzetten zich tegen de nieuwe FIA-budgetlimieten, die kunnen leiden tot het verlies van honderden banen bij het in Maranello gevestigde team. De F1-teams zijn mondeling overeengekomen dat ze de budgetlimiet voor 2021 verlagen van de $ 175 miljoen die in de vele afspraken zijn vastgelegd, naar $ 145 miljoen. Maar sommigen dringen aan op verdere bezuinigingen, om de gevolgen van de wereldwijde financiële crisis als gevolg van de Covid-19-pandemie te verkleinen.


"Ferrari in de IndyCars zou geweldig zijn!"

Werkgelegenheid
Sommige andere teams willen graag meer dan 100 miljoen dollar, maar Ferrari, het oudste en meest succesvolle team van de autosport, is tegen verdere verlagingen. Ferrari, dat zijn eigen auto en motoren maakt, heeft gezegd dat onder een lagere limiet honderden banen in gevaar zouden komen. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat Ferrari zijn activiteiten uitbreidt door personeel elders in te zetten, in andere series zoals IndyCar, Le Mans of sportscars en GT’s. Ferrari heeft lang geflirt met het idee om betrokken te zijn bij IndyCar. In 1985 sloot Ferrari een deal met Truesports Racing en Indy 500-winnaar Bobby Rahal, om een IndyCar te ontwikkelen. Hoewel er wel een auto is ontwikkeld, heeft hij nooit de startgrid gehaald.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS