Autosport BE • BTCS

Drie op drie voor KIA in BTCS Spa

Uitgegeven door Stijn Vermeulen • 10 juli 2011 20:14


De zege in de drie etappes en de gele trui, zo zouden we in wielertermen het resultaat kunnen omschrijven van Philippe Stéveny en Didier de Radiguès in de vierde meeting van de BTCS 2011, in het voorprogramma van de 25 uur VW Fun Cup. Het einde van het seizoen kondigt zich zeer stevig aan, want de concurrentie zal de KIA-boys zeker niet laten begaan!

In Spa-Francorchamps had Didier de Radiguès zo zijn tactisch ideetje om de KIA Pro_Ceed op de voorste gelederen te positioneren:
“Ik heb Philippe gevraagd om met minder downforce te rijden, zodat we snel zouden zijn in de rechte lijn, met uiteraard een klein nadeel in het bochtige gedeelte. Maar de gok heeft geloond...”
Inderdaad het team van de KIA n°7 zorgde voor een schitterend resultaat, een ware hattrick, want zowel op vrijdag, als tweemaal op zaterdag, werd er gewonnen. Bovendien vertrekt het duo in de Koreaanse Silhouette als leider in het kampioenschap een lange zomerpauze in.

Philippe Stéveny deed er bij de start van de race op vrijdag allesbehalve lang over om onder een aangename zon en op een droge piste de maat van de concurrentie te nemen. De rijder in de KIA n°7 nam een kanonstart en verzekerde zich net na het groene licht van de tweede plek, om even later poleman Stéphane Lémeret aan de Combes aan te passeren. “De KIA heeft een bijzonder hoge topsnelheid en ik kon niets aan zijn inhaalmanoeuvre doen”, wist de piloot van de Renault op het podium.


Achter de Pro_Ceed en de Mégane, volgden de Volvo S60 van Eric van de Poele, de tweede Renault Mégane van Frédéric Bouvy en de Jaguar XFR van Jérôme Thiry, die echter met een stukke versnellingsbak al snel de handdoek in de ring zou gooien. Ondertussen was het al na een zevental ronden duidelijk dat Philippe Stéveny, die ook de tragere deelnemers bijzonder efficiënt oprolde, moeilijk nog bij te halen zou zijn. Didier de Radiguès kon dus in ideale omstandigheden het tweede deel van de race voor zijn rekening nemen en de wedstrijd winnen.

Alle toppers maakten zonder problemen hun pitstop en tijdens de tweede helft van de race kwam Edouard Mondron onder druk van Vincent Radermecker, terwijl Christian Kelders en Alexandre Viron op een afstand volgden. De Volvo kon dichter komen, maar raakte niet meer op de tweede plek.

In T3, was de zege voor Ronnie Latinne en Koen Wauters (VW Scirocco), voor de leiders in het kampioenschap, Steve Vanbellingen en Erik Qvick (BMW), terwijl de broers Arnaud en Olivier Gomez (GC10-2) in S2 wonnen. Nicolas Lamy en Nicoals Léonard wonnen in de Challenge SEAT, Hélary-Schmit werden veertiende in hun Race Car en de Honda Civic van Daerden-Katsers zegevierde in T2.

De organisatoren gebruikten dit weekend om een test uit te voeren in het vooruitzicht van volgend seizoen en zo stonden er naast een race van 60 minuten op vrijdag, zaterdag ook twee echte sprintnummers van 30 minuten op het programma. “Fantastisch, we hebben ons allemaal geamuseerd en het is ook super sportief verlopen”, aldus Stéphane Lémeret, tweede in de tweede spurt op zaterdag, nadat zijn teamgenoot Edouard Mondron hetzelfde resultaat behaalde in de eerste korte oefening.


Inderdaad, het spektakel was op de afspraak en tijdens de eerste race op zaterdag zagen we een trio dat voor de zege vocht: Edouard Mondron, Philippe Stéveny en Frédéric Bouvy gaven elkaar amper de ruimte en in de zesde ronde leek het fout te lopen voor de KIA-rijder. Philippe Stéveny ging in de rondte aan de chicane, verloor vijf seconden, maar kwam later als een projectiel terug op de leiders. Op drie ronden van het einde was het weer één KIA voor drie Renault… want de Volvo ontbrak al snel op het appel. Een onderdeel van de ophanging ging stuk en Vincent Radermecker vertrok weer uit de pitlane, maar met een ronde achterstand op de leiders. De vijfde plek was zo voor een indrukwekkende Eric Hélary in zijn, al even indrukwekkende, RaceCar, voor Iain Dockerill (KIA) en Erik Qvick (BMW), winnaar in de klasse T3.


De tweede manche leek eerst naar Stéphane Lémeret te gaan, maar de rijder in de gele Renault moest in de tweede helft van de race afrekenen met de KIA van Didier de Radiguès, die even kon profiteren van een gele vlag om terug te komen en in de elfde ronde zijn aanval in te zetten. Daarmee was de drie op drie meteen binnen voor KIA, dat bovendien nog kon vieren met een derde plek voor Tom Ferrier, voor Laurent Richard (Renault) en Eric van de Poele (Volvo), die als laatste moest starten in de Volvo.

De zege - in de tweede spurt - in T3 was voor Ronnie Latinne die enkele onwaarschijnlijke tijden liet noteren, zelfs in de buurt van de betere wagens in S1! Steve Vanbellingen (BMW M3) zag de jonge leeuw in de VW Scirocco voorbij komen aan « speaker’s corner » en werd tweede, terwijl de broers Arnaud en Olivier Gomez wonnen in S2, aan het stuur van hun GC10-2, en terwijl Alberto Nale-Michael Albert en Christophe Daerden-Guy Katsers de dubbel behaalden in respectievelijk T3S en T2.


De Belgian Touring Car Series gaan nu een lange zomerpauze tegemoet, alvorens begin oktober in Zolder aan de vijfde meeting te beginnen. Maar eerst is er nog de traditionele 24 Hours of Zolder, tijdens het eerste weekend van september, waar de wagens van de BTCS uiteraard ook welkom zijn.

Kampioenschap (officieus) :
1. Stéveny-de Radiguès 132 ;
2. Bouvy-Kelders 126,5 ;
3. Lémeret-Mondron 101,5;
4. Radermecker-van de Poele 97,5 ;
5. Richard-Viron 84;
6. Qvick-Vanbellingen 79,5;
7. Latinne-Wauters 52,5;
etc.

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS