Autosport BE • Belgische Renault Clio Cup

De Clio Cup 2009 gaat door op zijn elan

Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 25 januari 2009 11:39

Na een meer dan geslaagde herneming voor de Renault Clio Cup Belgium in 2008 zal Track on Time dit jaar de promotieformule van de Franse constructeur op dezelfde basis als vorig jaar organiseren. Eigenlijk verandert er niets. Of in ieder geval weinig. De kleine bommetjes ondergaan enkel een lichte restyling met een kit – luisterend naar de passende naam ‘face lift’ – bestaande uit een nieuwe voorbumper, andere koplampen, twee nieuwe achteruitkijkspiegels en een gewijzigde diffuser achteraan. Niet van dien aard om het redelijke budget van de leuke, competitieve, mediagenieke en goed georganiseerde formule fel omhoog te jagen.

Clio spektakel

“Vorig jaar was één van de meest geapprecieerde aspecten van ons kampioenschap de fair-play, een gezonde spirit die ook door onze beide kampioenen in de verf werd gezet”, stelt een tevreden Thierry Tassin, die er samen met zijn staff alles aan doet om de technische en sportieve regels strikt te laten naleven. “De Noor Stian Paulsen reed op het hele seizoen één spiegel kapot en liet me weten dat er in andere Clio-kampioenschappen minstens op één total loss per jaar moet worden gerekend.”

Bij ons is dat niet het geval, dankzij een wedstrijdleiding die de ‘nultolerantie’-regel strikt toepast.

“We hebben het reeds meerdere keren gesteld: botsauto’s, die zijn voor op de kermis. We hebben in het reglement voor 2009 trouwens een nieuwe straf voorzien voor de wedstrijdcommissarissen, die rijders met een minder positief gedrag op het circuit of in de paddock nu tien plaatsen op de startgrid kunnen doen verliezen.”

Het formaat van de wedstrijden blijft onveranderd, met tijdens ieder weekend twee kwalificatiesessies van 25 minuten en twee wedstrijden van een bepaald aantal ronden (maar nooit langer dan dertig minuten).

Clio; opnieuw vlammen in 2009

Om er voor te zorgen dat iedereen tijdig klaar is, begint het seizoen begin mei in Francorchamps, ter gelegenheid van de World Series by Renault. Nadien trekt het peloton naar het voorprogramma van de 12 uur van Spa, de 24 uur van Zolder en de Truck Grand Prix. Nadien volgen nog de druk bijgewoonde World Series op de Nürburgring en het seizoen wordt begin oktober afgesloten op het Racing Festival.

“Vanaf volgende zaterdag, wanneer we op het autosalon onze officiële voorstelling houden, zijn de inschrijvingen open. We rekenen er op dat we regelmatig 25 à 30 wagens kunnen laten rijden”, schat Thierry Tassin. “Het peloton zal regelmatig worden aangevuld met rijders uit een buitenlandse Cup. Tijdens de 12 uur krijgen we het gezelschap van onze Zwitserse vrienden en op de Nürburgring zien we misschien ook enkele Duitse rijders. Tijdens de finale in Francorchamps nemen de rijders van de Nederlandse Clio Cup het tegen onze rijders op.”

Wat het startveld betreft, daar is het uiteraard nog een beetje vroeg om een lijst op te stellen, maar de twee kampioenen van 2008 hebben reeds laten uitschijnen dat ze hun titel dit jaar willen verdedigen.

De eerste drie van het kampioenschap ontvangen dit jaar premies van respectievelijk 15.000, 10.000 en 5000 euro. Voor de kampioen komt daar nog een test met een Mégane Trophy op het circuit van Paul Ricard bij, na ieder podium schenkt Michelin een stel banden weg en zijn er afzonderlijke rangschikkingen voor de Juniors (16 tot 21 jaar) en Seniors (meer dan 42 jaar).

Er kan dus geen twijfel over bestaan dat met zo een aantrekkelijk programma en voorwaarden de Renault Sport Clio Cup Belgium dit jaar op zijn elan kan doorgaan, want nog meer interesse van de rijders en media zal opwekken.

Kalender 2009
2-3 mei: World Series by Renault (Francorchamps)
5-6 juni: 12 Uur van Spa
21-22 augustus: 24 Uur van Zolder
12-13 september: Truck GP (Zolder)
19-20 september: World Series (Nürburgring)
3-4 oktober: Racing Festival (Francorchamps)

(Renault)

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS