Autosport BE • BTCS

Belgian Masters: zege voor Stéveny-de Radiguès en Sougnez-Kelders

Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 3 oktober 2011 10:21

Ontknoping tijdens Francorchampagne!

Onder een heerlijke zon, werden op Circuit Zolder tijdens de Belgian Masters twee races van de Belgian Touring Car Series afgewerkt. Stéveny-de Radiguès en Kelders-Sougnez waren de verdiende winnaars van twee stevige races, met als gevolg dat de beslissing in het kampioenschap over drie weken tijdens de meeting Francorchampagne op Spa-Francorchamps valt!


Ludovic Sougnez nam in de Renault Mégane n°1 tijdens de eerste race een start “à la Usain Bolt” en sloeg al snel een kloof met de achtervolgers, Philippe Stéveny (KIA)-Stéphane Léméret (Renault)-Vincent Radermecker (Volvo)-Laurent Richard (Renault). Die twee laatste hadden moeite om het contact te houden, maar voor het overige bleven de posities ongewijzigd. De piloot van de KIA dook vervolgens als eerste de pitlane binnen, gevolgd door Laurent Richard, Stéphane Lémeret en Vincent Radermecker.

Edouard Mondron (Renault), nam over van Lémeret en kwam als eerste weer de baan op, voor Didier de Radigues (KIA), die vervolgens in de aanval ging, de leiding overnam en de zege kon veilig stellen.
“Philippe had de wagen echt ontzien en de banden waren nog zeer goed”, legt de motorkampioen uit. “Ik kon zo het tempo hoog houden en dat tot aan de finish, om de zege veilig te stellen. Ik wilde mijn concentratie niet verliezen, zelfs niet op het ogenblik dat de Renault n°1 en de Volvo problemen kenden. Ik wist hoe belangrijk dit voor het kampioenschap zou zijn.”

Inderdaad, achter de KIA kenden Christian Kelders en Eric van de Poele problemen. De eerste voelde al snel dat de remmen van de Mégane op het einde van de levenscyclus zaten en diende op te geven, terwijl Kuifje tweemaal op de piste tot stilstand kwam, vanwege problemen met de gaskabel. Meer dan een achtste plek zat er voor de Volvo niet meer in.


Achter de autoritaire leider vormden Edouard Mondron en Alexandre Viron een leuk duo, beide uiteraard in een Delahaye Renault, voor de sterke Mazda 3 van een uiterste snelle Werner Van Herck. Hij won uiteraard ook de strijd in de klasse T3, na een mooi duel met Ronnie Latinne-Koen Wauters, de beste vertegenwoordigers van het Duitse merk. In de andere VW Scirocco eindigden Claude-Yves Gosselin-Jean-Jacques Smits mooi zesde, terwijl de BMW van Erik Qvick en de SEAT van Pierre-Yves Rosoux, respectievelijk met transmissie en motorproblemen, dienden op te geven.
Michael Damoiseau en Alexis wonnen in S2, terwijl de Luxemburgers Christian Franck de strijd in de SEAT Leon Supercopa wonnen, na een mooie strijd met Maarden Benjamin en Damien Dupont. Guy Katsers en Christophe Daerden wonnen met hun Honda Civic in T2.

De (mooie) revanche van Ludovic Sougnez

Iedereen begon er ook weer aan voor de tweede manche, op de SEAT van Pierre Piron en Pierre-Yves Rosoux na, en ditmaal was Eric van de Poele de Usain Bolt van dienst. Didier de Radigues gaf een snel antwoord en we leken weer op een Koreaans succes af te stevenen.
Sport blijft echter altijd sport en de mooie Pro_Ceed Silhouette kreeg in de zevende ronde met een lekke band af te rekenen, een lekke band op een slechte plek op het circuit, waardoor de leider praktisch een ronde langzaam moest afwerken. Einde meteen van de zegekansen van het KIA-team.


Eric van de Poele diende ook Edouard Mondron te laten gaan en in die volgorde doken de tenoren de pitlane binnen voor de verplichte pitstop. Mondron gaf het stuur over aan Stéphane Lémeret en door een kleine reparatie aan een lamp, verloor die zijn eerste plek, ten voordele van Vincent Radermecker. Achter Lémeret, was Ludovic Sougnez ondertussen aan een geweldige remonte bezig en hij kwam seconde per seconde op de Renault en de Volvo terug. Stéphane Lemeret kreeg vervolgens met radioproblemen af te rekenen en moest Ludovic Sougnez laten gaan. Die laatste was vastbesloten om zijn fout van de voorbije 24 Uur van Zolder recht te zetten en zichzelf op een zege te trakteren.

De jonge Luikenaar kwam ook op de Volvo terug en na drie zeer bevochte ronden, nam hij de eerste plek van de oudere Luikenaar aan de chicane Jacky Ickx over, om de eerste zege van een Renault in de BTCS 2011 veilig te stellen: “Dit is geweldig”, riep Ludovic na de finish. “Na wat er in Spa gebeurd is, wilde ik laten zien dat ik er wel degelijk nog sta en ik bedank dan ook Christian en Delahaye Racing voor het vertrouwen en de kans om terug te keren!”

Vincent Radermecker werd tweede, voor Stéphane Lémeret, die nog een aanrijding kende met zijn teamgenoot Laurent Richard in de laatste ronde. Philippe Stéveny won zo nog een plaats en die ging op zijn beurt de soevereine winnaar in T3 vooraf, Steve Vanbellingen. Alexis van de Poele en Michael Damoiseaux wonnen opnieuw in S2, terwijl Nicolas – Léonard en Lamy het nipt haalden voor Christian Franck in de SEAT Leon Supercopa. Guy Katsers en Christophe Daerden deden hun zege in T2 nog eens over.


Het verdict in de Belgian Touring Car Series valt dus op 22 en 23 oktober tijdens de meeting Francorchampagne. Iedereen kan zich nu drie weken voorbereiden op de laatste slag van het seizoen!

Race 1: 1. Stéveny-de Radiguès (KIA Pro_Ceed Silhouette) 55 ronden in 1u30’41’’507, 2. Lémeret-Mondron (Renault Mégane) op 1’07’’998, 3. Richard-Viron (Renault Mégane) op 1 ronde, 4. Van Herck (Mazda 3) op 2 ronden, 1st in T3, 5. Latinne-Wauters (VW Scirocco), 6. Gosselin-Smits (VW Scirocco) op 3 ronden, 7. van de Poele-Damoiseaux (Touring Cup), 1ste in S2, 8. Radermecker-van de Poele (Volvo S60 Silhouette), 9. Mélotte-Poncelet (Touring Cup) op 4 ronden, 10. Franck (SEAT Leon Supercopa), 1st in T3S… 12. Pampel-Van Rompuy (BMW M3), 1ste in T4… 17. Katsers-Daerden (Honda Civic), 1ste in T2, enz.

Race 2: 1. Kelders-Sougnez (Renault), 55 ronden in 1u31’24’’945, 2. Radermecker-van de Poele (Volvo) op 11’’613, 3. Lémeret-Mondron (Renault) op 43’’733, 4. Qvick-Vanbellingen (BMW M3) op 1 ronde, 1ste in T3, 5. Stéveny-de Radiguès (KIA), 6. Richard-Viron (Renault), 7. Latinne-Wauters (VW), 8. van de Poele-Damoiseaux (Touring Cup) op 3 ronden, 1ste in S2, 9. Lequeux-Ueberecken (Touring Cup), 10. Léonard-Lamu (SEAT Leon Supercopa), 1ste in T3S… 15. Pampel-Van Rompuy (BMW) op 4 ronden, 1ste in T4… 20. Katsers-Daerden (Honda) op 6 ronden, 1ste in T2, enz.

Kampioenschap (officieus): 1. Stéveny-de Radiguès (KIA) 163 ptn, 2. Kelders (Renault) 146,5, 3. Lémeret-Mondron (Renault) 133,5, 4. Bouvy (Renault) 126,5, 5. Radermecker-van de Poele (Volvo) 122,5, 6. Richard-Viron (Renault) 109, 7. Qvick-Vanbellingen (BMW) 92,5, 8. Latinne-Wauters (VW) 72,5, 9. A. van de Poele 58,5, 10. Lefort 52, enz.


(Speedworld)

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS